Jag har tagit ner ett gammalt fönster för att byta glas och tänkte samtidigt måla om det.
Jag har inte renoverat några fönster tidigare och vill få lite tips och råd ifrån er som kan.

Jag antar att det ska göras i följande ordning
1. Häng av fönstret
2. Öppna/dela fönstret
3. Skrapa bort gammal färg
4. Ta bort gammalt kitt (Hur då??)
5. Olja in det som är trärent 2 ggr
6. Silicone-spika-kitta
7. Grunda (torka öppet på bordet)
8. Fördigmåla 2 ggr (torka öppet på bordet)
9. Klart

Måste man använda värmepistol för att få bort shittet? :confused:
 
Redigerat:
Själv tog jag bort kittet med stämjärn, rakblad, smal skruvmejsel och en rejäl dos tålamod. Ska man behålla de gamla glasen får man vara lite försiktig så man inte spräcker rutorna.
 
zupermac skrev:
Jag har tagit ner ett gammalt fönster för att byta glas och tänkte samtidigt måla om det.
Jag har inte renoverat några fönster tidigare och vill få lite tips och råd ifrån er som kan.

Jag antar att det ska göras i följande ordning
1. Häng av fönstret
2. Öppna/dela fönstret
3. Skrapa bort gammal färg
4. Ta bort gammalt kitt (Hur då??)
5. Olja in det som är trärent 2 ggr
6. Silicone-spika-kitta
7. Grunda (torka öppet på bordet)
8. Fördigmåla 2 ggr (torka öppet på bordet)
9. Klart

Måste man använda värmepistol för att få bort shittet? :confused:
Du behöver bara ta bort det kitt som sitter löst.
Vad ska du med silikon till?

Vill du göra fönstret trärent? (exempelvis om det är många och tjocka lager färg) I så fall är det praktiskt med värmepistol. I annat fall räcker det att skrapa o slipa bort den färg som flagnar.
 
Sommartorparn skrev:
Vad ska du med silikon till?
Han på målaraffären sa så när när jag skulle byta glas. Det ska vara för tätning och så att glaset sitter ordentligt (förutom spiken). Kittet är igentligen endast till för syns skull.

Jag inhandlade en bra värmepistol och det var faktiskt ganska lätt att ta bort det gamla kittet (och färgen).

På fönstrett som hade gått sönder skrapade jag rent allt (dåligt med färg). På ett annat fönster där det endast hade flagnat lite grann så skrapade, tvättade, sandpappra (180), oljade (3ggr) och grundade. Nu ska det bara färdigmålas och sedan är det klart. :)
 
zupermac skrev:
Han på målaraffären sa så när när jag skulle byta glas. Det ska vara för tätning och så att glaset sitter ordentligt (förutom spiken). Kittet är igentligen endast till för syns skull.

Jag inhandlade en bra värmepistol och det var faktiskt ganska lätt att ta bort det gamla kittet (och färgen).

På fönstrett som hade gått sönder skrapade jag rent allt (dåligt med färg). På ett annat fönster där det endast hade flagnat lite grann så skrapade, tvättade, sandpappra (180), oljade (3ggr) och grundade. Nu ska det bara färdigmålas och sedan är det klart. :)
Silikon vid fönsterrenovering har jag inte hört talas om, men OK, jag renoverar mina fönster med linoljefärg och linoljekitt och då brukar man undvika att blanda in andra material. Jag antar att det gäller träfönster i ditt fall? Det som jag tycker verkar konstigt med silokon är att i princip är det inte övermålningsbart och då funderar jag på hur bra kittet fäster i den silikonade strängen. Annars är principen med fönsterrenovering densamma oavsett man använder linoljeprodukter eller konventionell färg, med skillnaden att den konventionella färgen o oljan har kortare torktider. Du oljade 3 gånger? Verkar mycket, men om det sög in varje gång, så OK. Viktigt att torka bort överskottsoljan varje gång så att det inte blir en fet hinna för då fäster färgen inte så bra. Sedan, när du målar är det bra att måla på kittet och ca 1 mm in på glaset. Färgen ska täta mellan kitt o fönster så att inte vatten kommer in den vägen. Lycka till med projektet!
 
Sommartorparn skrev:
Silikon vid fönsterrenovering har jag inte hört talas om, men OK, jag renoverar mina fönster med linoljefärg och linoljekitt och då brukar man undvika att blanda in andra material. Jag antar att det gäller träfönster i ditt fall?
- Ja

Sommartorparn skrev:
Det som jag tycker verkar konstigt med silokon är att i princip är det inte övermålningsbart och då funderar jag på hur bra kittet fäster i den silikonade strängen. Annars är principen med fönsterrenovering densamma oavsett man använder linoljeprodukter eller konventionell färg, med skillnaden att den konventionella färgen o oljan har kortare torktider.
Jag har köpt den rekommenderade Alcro vattenbaserade grundfärg och färdigfärg.

Sommartorparn skrev:
Du oljade 3 gånger? Verkar mycket, men om det sög in varje gång, så OK. Viktigt att torka bort överskottsoljan varje gång så att det inte blir en fet hinna för då fäster färgen inte så bra.
- Check. Han i målaraffären sa att man inte kunde olja in dem för mycket (bara man torkade av överflödig olja).

Sommartorparn skrev:
Sedan, när du målar är det bra att måla på kittet och ca 1 mm in på glaset. Färgen ska täta mellan kitt o fönster så att inte vatten kommer in den vägen. Lycka till med projektet!
Gäller det grunfärgen också?

På burkarna står det lite olika även om de är ifrån samma firma (Alcro) och jag tolkar det som följade:
Olja - grundmåla - kitta - färdigmåla (1-2mm in på glaset för att sluta tätt).

Jag har inte kommit så långt ännu så att jag har lagt dit någon Silikon. Vad ska jag täta med under där fönstret ligger emot träet?
 
Nu svarar jag utifrån klassisk fönsterrenovering. Vet ej om annat gäller med annan typ av kitt och vattenbaserad färg.

I träfalsen brukar man olja och grundmåla innan man kittar. Gärna grundmåla en bit upp på glaset så att kittet fäster bättre mot glaset. Det finns även dom som målar shellack i kittfalsen i stället för grundfärg. Det är en snabbare metod eftersom shellack torkar snabbt. När man har linoljekitt är det viktigt att det finns någon slags grundning i kittfalsen eftersom träet annars suger oljan ur kittet och kittet snart lossnar. Vad gäller moderna kitter vet jag inte om det är lika viktigt, men jag skulle grundmåla i vilket fall som helst.

Om du har haft ut glaset är turordningen att grundmåla eller shellacka, lägga ut en sträng med kitt där glaset ska ligga, sedan trycka fast glaset i det kittet och spika fast det med speciella nubb. Sedan lägga den synliga kittfalsen ovanpå. När fönstret är nykittat får man vara försiktig med hur man rör fönstret eftersom rutan då fortfarande kan glida omkring i kittet. Man får t.ex inte vända upp o ner på det.

När man sedan har kittat, och låtit kittet torka lämpligt länge (olika beroende på typ av kitt och typ av färg) då ska man måla täckfärgen över kittet och sedan 1-2 mm ut på glaset. Är man inte säker på hand med detta så kan man kladda på färgen lite yvigt, och sedan med en rakbladsskrapa ta bort överskottet när det har torkat. För att inte skrapa för mycket (och därmed öppna en spalt mellan kitt o fönster) kan man hålla en stor spackel som kant och sedan skrapa mot den. Ta bort små färgstänk från rutan med en trasa innan de har torkat, annars får du massor av jobb sen...

Vad gäller silikon så har jag aldrig hört talas om att man gör så och tycker det är en konstig åtgärd. Kanske någon annan här på forumet känner till detta?
 
Redigerat:
Sommartorparn skrev:
I träfalsen brukar man olja och grundmåla innan man kittar. Gärna grundmåla en bit upp på glaset så att kittet fäster bättre mot glaset. Det finns även dom som målar shellack i kittfalsen i stället för grundfärg. Det är en snabbare metod eftersom shellack torkar snabbt. När man har linoljekitt är det viktigt att det finns någon slags grundning i kittfalsen eftersom träet annars suger oljan ur kittet och kittet snart lossnar. Vad gäller moderna kitter vet jag inte om det är lika viktigt, men jag skulle grundmåla i vilket fall som helst.
Så har jag gjort och på vissa fönster har jag bytt glasen och på andra har jag låtit de sitta kvar.

Sommartorparn skrev:
Om du har haft ut glaset är turordningen att grundmåla eller shellacka, lägga ut en sträng med kitt där glaset ska ligga, sedan trycka fast glaset i det kittet och spika fast det med speciella nubb.
Det är isf kittet som målarn tycker jag ska dra en silikon sträng men det skulle tydligen fungera lika bra med latex (bättre att måla på)

Sommartorparn skrev:
Vad gäller silikon så har jag aldrig hört talas om att man gör så och tycker det är en konstig åtgärd. Kanske någon annan här på forumet känner till detta?
Jag kommer att skippa detta, för jag hade inte heller hört talas om det innan. Kan kanske vara en "fusk-grej" som han har kört för att få glaset att sitta utan nubben.
 
Det stämmer att man kan lägga latexfog/tryckkitt i kittfalsen och sen lägga glaset på det. Det jämnar ut evt ojämnheter i kittfalsen. Samtidigt så "limmar" det glaset lite vilket underlättar hanteringen av fönstret.
 
Så latex är bättre?
Kan jag inte lika gärna trycka dit en sträng med kitt (på tub) så slipper jag använda olika material?
Jag vet inte exakt vad det heter men det är Casco som gör det...
 
Jo, det blir ju samma princip så det går nog bra att göra så!
 
zupermac skrev:
Så latex är bättre?
Kan jag inte lika gärna trycka dit en sträng med kitt (på tub) så slipper jag använda olika material?
Jag vet inte exakt vad det heter men det är Casco som gör det...
Jovisst, kitt är ju det klassiska materialet. Sedan finns det ju alltid dom som tror mera på nya material än på gamla.....:rolleyes:
 
Vilka olika typer av kitt finns det?
 
Det fungerar utmärkt att lägga kitt istället för latex eller nåt sånt. Framförallt underlättar det betydligt den dag man av någon anledning måste ta bort glaset igen. Latex och silikon är fruktansvärt svåra att få bort medans linoljekitt (som jag använder) går att värma upp så det blir mjukt och lätt går att få bort.

Jag hade gjort som Sommartorparn tipsar om.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.