Jag skulle vilja ha lite hjälp med vårt badrum. Vi har renoverat det under semestern och det ligger lite bilder upplagda på länken här under. Men nu har vi möblerna kvar. Spegelskåp ovanför handfatet. en kommod till handfatet och så ytterligare ett skåp till handdukar och annat som måste finnas i badrummet. Vi är fundersamma på färgval.

Vilken kulör samt ytbehandling skulle ni välja? Vi vill gärna ha en varm inbjudande känsla men det ska stämma med stilen oxå. Foder och lister samt dörren är målade med ca 50% grön umbra. Ska man välja täckmålat eller bets så träkänslan går igenom på möblerna?

Vi tillverkar möblerna själv och de är inte färdiga så jag kan inte lägga in någon bild på dem...

http://www.byggahus.se/forum/badrum/96399-var-badrumsrenovering-sekelskiftesinspirerat.html
 
Jag skulle kunna tänka mig att någon enkel marmorering eller mahognyimitation skulle kunna passa. Jag har sett bilder på ett badrum med samma golv som ni har, där badrumsinredningen var målad med ett par procent bränd terra. Mycket snyggt. Frågan är kanske hur det går ihop med umbran. Hellre engelskt rött eller ockra kanske? Bets är jag själv allergisk mot (bildligen) och skulle hellre välja en linoljelasyr än en bets om man vill ha mycket träkänsla - mycket mycket snyggare!
 
Håller med konichiwa: Mahogny- eller björklasyr kanske? Jag skulle älska björklasyr i ett badrum, och det kan du ju, har jag för mig?
 
tack för svaren. Jo vi är själv inne på något av de här alternativen. I vårt förra badrum som är likt detta i många hänseeende (likadant badkar, likadant golv, likadana väggar, samma handfat,) så valde vi att köra mahognylasyr...eller en lite egen blandning på det. Lägger inen bild på detta. det är mest att jag tyckte at det badrummet kändes kallt och stelt. Nu blev det aldrig färdigt men jag vill få en "varmare känsla" denna gången.

jag har oxå funderat på att köra samma färg som hyllan ovanför toalettstolen...Vad tror ni om det?

Och ett förtydligande av mig själv...jag menar inte bets egentligen men visste inte hur jag skulle skriva(hjärnsläpp kanske) för jag menar ju lasyr. Blandar ju det själv med mina linoljefärger...på skåpet på bilden nedan har jag först grundat med ca 7% järnoxidgul och sen lagt lasyr ovanpå detta enligt "receptet" i Gysinges handbok.
 
  • badrum 12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden är det svårt att se skilnad på skåpet på bilden här ovan och hyllan. Är hyllan brunare? Jag hade, för att få en varmare färg, gått på med en kraftigare väggfärg, kanske 5-7% terra eller terra-gulockra. Vi har terra med en skvätt gulockra i köket, och det är verkligen en vacker färg, även svagare än vad vi har där.
 
vilket fint golv!
Ett alternativ om man har den här typen av detaljer (handfat, belysning, golv) från säg 20-30 talen, är att ha en spegel ovanför handfatet istället för spegelskåp. det är ju 'fiffigt' att slå ihop funktioner om man är trångbodd, men annars ger det mest begränsningar i utformningen. De flesta badrum jag sett från den tiden har handfat+större spegel (gärna med fasade hörn i överkant, alternativt platt välvd överkant (funkis rokoko, kanske) och fasettslipade kanter) och ovan det belysningsarmaturen. skåpsförvaringen är separat. personligen tycker jag att det är en kvalitet värd att bevara, det blir luftigare mindre kompakt kring handfatet, och man har större frihet med val/utformning av spegeln liksom förvaringen. vill man gå längre tillbaka tidsmässigt finns det åtskilliga varianter av handfatsskåp i ek med marmorskiva och enkla/dubbla handfat, t.ex. på blocket, där man även ibland ser ursprungsfärgsättningen, dvs ofta en lätt skyddande ytbehandling som framhäver materialet, ekstrukturen, det är ju ofta fråga om ett slags svensk jugend. skulle man sätta ett nytillverkat spegelskåp ovan en sådan pjäs ligger det ju nära till hands att välja ek som antikbehandlas till det mörkare uttrycket.
 
Ja det skulle vara finast med enbart en spegel men det är det där med det praktiska...varje morgon och kväll ska man ändå använda tandborstar, smink, rakhyvel, tandkräm, linsvätska och etui...och så blir det stående på vasken. Visst går det att lösa att ha det i kommoden under handfatet men det blir bökigare...

Det handlar i vårt fall egentligen inte om att det är trångt för vi får nog med förvaring ändå. Men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Angående handfatet så är det handfatet på bilden ovan som vi använt även i det nya badrummet och det är till det som en kommod ska byggas. Så kommod och spegelskåp komer ju att tillverkas tillsammans och i samma "stil" Spegelskåpet blir nästintill likadant som det på bilden ovan. Kommoden har vi inte riktigt ritat klart ännu men den kommer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.