Hej!

Håller på att renovera ett gammalt timmerhus från 1800-talet och har precis beställt nya fönster i gammal stil med äkta spröjs på både in- och utsidan. (De fönster som sitter där idag är från 60-talet och inte ett dugg fina!) Vi kommer att få fönstrena obehandlade från snickerifabriken. Vi har bestämt oss för att sedan måla dem med linoljefärg, men nu till frågan:

Hur grundar man nya fönster på bästa sätt när de sedan ska målas med linoljefärg?

Jag har läst om flera olika metoder - som att grunda dem med halvolja (hälften rå linolja och hälften balsamterpentin) eller som ovan fast med en viss inblandning av zinkvit linoljefärg för att hålla mögel borta, mm mm! Jag har också läst om att man kan skippa balsamterpentinen helt, och bara grunda dem med ren rå kallpressad linolja. Vilket känns miljövänligt och bra! Kritik mot den metoden har jag hört är att färgen sedan får svårt att fästa p.g.a. det feta underlaget som blir som smör i solen och får den överliggande färgen att flagna.

Någon som har erfarenhet av någon av metoderna och kan berätta om hur det blev? Tacksam för tips!
 
Det kan bero lite på färgleverantör vad de rekommenderar. Just nu målar jag några obehandlade fönster med Allbäcks färg. Då oljar jag med rå linolja tills det är hyfsat mätt på olja (drar man på rikligt räcker ofta en strykning) - torkar bort överflödet och målar två gånger med outspädd färg (pausa 24 timmar mellan varje "lager"). Det fungerar bra med deras färg i alla fall.
Jag målar inomhus med bra luftväxling.

Att färgrn blir som smör i solen. Det är ju oljan som drar in i träet och drar med pigmenten - så om träet är tokigt mätt på olja så kanske det tar lite längre tid att torka - jag vet faktiskt inte - tips att låta fönstret vila ett dygn mellan oljningen och målning...
 
Jag tycker också det är förvirrande med inoljefärgsexperternas motsägelsefulla råd!

Min tumregel (rätt eller fel?) är att följa den arbetsbeskrivning som följer med färgen. Målar jag med ett fabrikat som har rekommendationen att färgen ska spädas så gör jag det. Målar jag med ett fabrikat som rekommenderar strykning med ospädd färg, så följer jag det, osv.

Vad gäller oljning så rekommenderar Ottossons att man väntar minst en vecka innan man grundmålar. Så olika kan det vara!Men målar man på sugande underlag ska oljan blandas med grundfärgen.

Hur som helst, om man följer respektive färgmakares rekommendationer så borde det inte bli fel, eftersom jag utgår från att arbetsbeskrivningen har provats ut just med deras färg.

En sak som jag alltid har undrat över är hur länge man ska vänta innan man torkar bort överskottsolja. Det är aldrig någon som talar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.