Vi ska inreda vinden framöver. Ett problem är att det är 120 cm mellan takstolarna, vilket är alldeles för mycket för att lägga vanligt golv på. Någon föreslog att kortla, dvs sätta reglar på tvären mellan nuvarande takstolar, vilket säkert fungerar bra.

Men det vore ändå enklare/snabbare och dessutom snyggare ifall det fanns något kraftigt plank-golv som inte sviktade för mycket på cc120. Någon som känner till ngt sådant?

Då kan man dessutom få golvet på rätt håll, dvs i husets längdriktning i stället för på tvären.
 
jag vågar nog säga att du aldrig uppnår ett bra resultat med cc 120, inte ens med 40-50mm brädor. Kan du inte lägga in en regel mellan varje takstol ?
 
Glöm inte kontrollera att takstolarna är beräknade för att klara bjälklagslast! Att det inte är förberett med golvbjälkar på c/c600 kan tyda på att de inte är det....

/Ingenjören



 
slitvargen skrev:
jag vågar nog säga att du aldrig uppnår ett bra resultat med cc 120, inte ens med 40-50mm brädor. Kan du inte lägga in en regel mellan varje takstol ?
Grannen gjorde så med extraregel mellan takstolarna, och det var ett himla besvär för det fanns inget att sätta dem reglarna på. Han var tvungen att bygga in stöd åt dem ända nerifrån grunden. Två våningar i befintligt hus...
 
Ingenjören skrev:
Glöm inte kontrollera att takstolarna är beräknade för att klara bjälklagslast! Att det inte är förberett med golvbjälkar på c/c600 kan tyda på att de inte är det....

/Ingenjören
Tack för varningen!

Jag är fullt medveten om att det kan bli problem. Jag kommer låta en ingenjör räkna på det innan ombyggnationen. Men för att kunna föra en dialog vill jag först veta så mycket som möjligt.
 
Vad är det för typ av hus? Nytt? Gammalt?
Vi bor i ett gammalt hus och har cc avstånd 120cm på både ovan och undervåningen.

Kolla först som någon sade att takstolarna orkar med.
Om vi förutsätter att detta är ok, så behövs det inte så kraftiga saker som vissa tror.

Vi har 32mm furuplank, som inte sviktar märkbart för mig (ca 100kg). Dock är det gammalt tätvuxet virke. All svikt som fanns i golven när vi flyttade in kom från ruttna/dåliga golvbjälkar.
Om du är orolig för svikt kan enklaste varianten vara dubbla golvbräder. Först 22mm råspont och sedan hellimmat plankgolv, runt 20mm. Det kommer att bli stabilt som berget.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.