Blir inte riktigt klok på alla råd om hur tätt vissa plantor ska planteras. Ta thuja till exempel, en inte alltför stor variant där jag får rådet att plantera 3 per meter. Menar man då att man ska klämma in tre thujor på varje meter eller att det egentligen blir två per meter - alltså om jag börjar på 0m och sen sätter en vid 50cm och sen en vid 1m. Då har jag ju 3 på den första metern så att säga men sen blir det ju bara två till om jag sätter en vid 1,50m och en vid 2m. Förstår någon hur jag menar? Säg att jag ska ha en häck på 10 meter. Det blir ju rätt stor skillnad om jag rakt av räknar 10x3=30 thujor jämfört med mitt tidigare exempel då det blir en thuja varje halvmeter och jag då behöver (om jag räknar rätt nu) 19 thujor på 10 meter. Har försökt förklara detta för så kallade experter men får bara svaret att - "du ska ha 3 per meter" punkt slut. Med tanke på kostnaden av thujor så blir det ju en stor skillnad i pris - speciellt som vår häck kommer bli ca 60 m lång. Och dessutom, ett avstånd på ca 50 cm borde väl funka oavsett om plantorna är små vid plantering?? De växer ju.

Skulle bli så glad om någon med erfarenhet kunde förklara detta med avstånd mellan plantorna och vad som kan vara lämpligt.

// Lina
 
Som jag tolkar det så är 3 per meter följande: nr1 på 0m , nr2 på 0.5m, nr3 på 1m, nr4 1,5 m nr 5 på 2m nr6 på 2.5m nr 7 på 3m. dvs på en meter så finns 3plantot och den sista plantan blir den första på kommande meter.

lycka till
 
Du kan ju ändra frågan till "experterna" lite...till "hur många plantor behöver jag för 10 meter häck"
 
  • Gilla
Woodi
  • Laddar…
Jag får ju 3 per meter att bli en planta var 33cm.
 
Vi satte våra Thuja mellan 30-35cm avstånd vi har satt ca 80st som en häck och är nöjda med resultatet.

//Micke
 
larsu skrev:
Som jag tolkar det så är 3 per meter följande: nr1 på 0m , nr2 på 0.5m, nr3 på 1m, nr4 1,5 m nr 5 på 2m nr6 på 2.5m nr 7 på 3m. dvs på en meter så finns 3plantot och den sista plantan blir den första på kommande meter.

lycka till
Hmm....men då är det ju bara två per meter. Ska det vara 3 per meter måste det vara ~33cm mellan plantorna, inte 50cm.
 
30-35 cm mellan plantorna blir 3/m och är lämpligt för häckplantor av thuja.
 
En bild på våran häck.

//Micke
 
  • 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla svar, även om det skiftar lite...
 
Planterade 55meter thujahäck för 3år sen,planterade dem med 50cm mellanrum och den är hur tät som helst
 
Vi planterade 45 thujor i våras med 50 cm mellanrum - råd från trädgårdscentret - och de ser redan nu ut att bli täta och fina.
 
Micke_1 Micke_1 skrev:
En bild på våran häck.

//Micke
Hur ser era thujor ut nu? Vart köpte ni dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.