Köpte en askuppsamlare(?) typ Grovis att använd tillsammans med min dammsugare. Fungerade bra tre gånger men sedan lade min dammsugare av helt och hållet. Gissar att det kommit aska in i motorn trots filtret.

Nu funderar jag på om det finns en grovdammsugare som klarar av aska, byggdamm och spill men som även kan användas som vnalig dammsugare, dvs inomhus på vanliga golv? Känns lite dyrt att behöva köpa två dammsugare, och vågar inte riskera en ny vanlig dammsugare genom att använda askuppsamlaren med den. Räcker att ha förstört en...
 
  • Gilla
Dpersson
  • Laddar…
Grovis är en livsfarlig konstruktion! Jag vet flera som satt eld på sin dammsugare pga den. Askan isolerar så bra att det kan finnas glöd kvar i veckor i askan. Sen slinker ett glödkorn över i dammsugaren som börjar brinna...
 
Plåtskyffel och plåthink :cool:
 
Jo, fast det är sjukt jobbigt att aska ur en oljepanna som man har satt en pelletsbrännare i med skyffel ...
 
JesperS skrev:
Jo, fast det är sjukt jobbigt att aska ur en oljepanna som man har satt en pelletsbrännare i med skyffel ...
Det beror väl på formen på skyffeln? ;)

Jag kör också med en "Serva Sotis", totalt värdelös.. filtret sätts igen innan jag hunnit
aska ur en 3:e del av pannan, så jag får nog också snickra ihop nån bättre fälla själv :(

/Daniel
 
Jag har nog sugit aska med min grej i ett halvår och det har kanske blivit 4-5 dl damm i damsugar påsen.Det mesta fasnar i ask fällan :)
 
Jag har haft samma problem. Beställde just en sådan manick från swd. Hoppas den löser det hela. Just det här med askhanteringen var en oväntat stökig grej och jag vill verkligen ha full sugeffekt hela tiden så att det går enkelt och snabbt att aska ur.

Gjorde tidigare ett spontanköp och köpte en grovdammsugare för både torr och blöt uppsugning, men den funkade inte alls. Det visade sig att "filtret" var något slags porös skumplast så det blev lika mycket aska i luften som i pannan ;D.

Känns som ett cyklonfilter är ett steg i rätt riktning (eller skall man säga "giant leap for mankind" i dessa rymdhysteridagar...).
 
Jag funderar på att bygga en asksug med tryckluft (ejektorprincipen) och metallrör, askan hamnar i ett 180 liters fat på utsidan av pannrumet. Jag har tetstat lite och det blir större "sug" än jag trodde.
Är det någon som har testat att bygga en "ejektorsug" ?

/Peter
 
Gomma skrev:
Är det någon som har testat att bygga en "ejektorsug" ?
Nope, men du får gärna berätta hur det går, och hur du bygger den :)
har en 5kh kompressor i garaget, så luft finns det gott om.. och kompressorn hör
jag inte nere i källaren :)

/Daniel
 
Daniel78 skrev:
Nope, men du får gärna berätta hur det går, och hur du bygger den :)
har en 5kh kompressor i garaget, så luft finns det gott om.. och kompressorn hör
jag inte nere i källaren :)

/Daniel
Återkommer när jag har testat lite mer.

/Peter
 
:surprised:

Oj ! Blir riktigt överraskad av att läsa flera som haft problem med en Grovis. Vi har använt den, ihop med en Miele dammsugare för att städa ur vår kökspanna i många år.

Aldrig någonsin har vi haft problem.

Men det är klart att man måste ha koll på sin aska, känna av temperaturen. Och för att få det så dammfritt som möjligt brukar vi ta och hälla över lite vatten men blomkanna också.

Inga problem.
 
Väcker liv i en gammal tråd...
Jag har tittat på t.ex. Kärchers hemsida på deras grovdammsugare men de verkar inte ha någon som kan suga aska utan askfälla, åtminstone skriver de inte det, tvärtom så finns askfälla som tillbehör till samtliga inklusive deras värstingmaskiner.
För min del kvarstår frågan om det faktiskt finns någon grovdammsugare på marknaden som suger aska utan extra askfälla?
 
Faktum är att t.o.m Räddningstjänsten menar att man kan använda en grovdammsugare av plåt. Se länk. Det är bara ett exempel.
 
Mjo men bryr dom sig om om min dammsugarmotor lägger av p.g.a. askan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.