Jag ska avleda vatten från en stupränna och enklaste lösningen som jag ser det är att leda ut vattnet med ett markavloppsrör ca 3m ifrån grunden. Markröret kan inte kopplas på något befintligt system. Tänkte helt enkelt leda markröret till en stenkista som jag fyllt med tegelpannor och vanliga grova stenar som jag sedan lägger en markduk ovanpå med lite jord och sår gräs. Kan det funka eller måste det vara grus (singel/makadam) för att undvika att kistan sjunker ihop under kälperioden? Om lösningen är ok är det nån som vågar dra en gissning på hur stort hål jag behöver gräva för att den ska klara av att hantera vattenmängderna? Skulle uppskatta att taket är 80 kvadratmeter stort och marken är sandmark.

Tack på förhand!
 
Det viktigaste är att marken som stenkistan är anlaggd på är tillräckligt genomsläpplig för att hinna ta emot vattnet som kommer från takavloppet samt att stenkistan sprider vattnet på tillräckligt stor yta.
Du kan prova det med hjälp av en hink vatten som innehåller t.ex 10 liter vatten som du häller ut på en uppmätt yta av en kvadratmeter, mät sedan tiden det tar för vattnet att sjunka ner i marken.
10 liter vatten på en kvadratmeter (motsvarar 10 mm regn på en kvadrat).
Du kan därefter dimensionera stenkistan efter ditt behov.
Jag skulle även sätta en brunn i anslutning till stenkistan där du går in med inkommande rör från huset och sedan från brunnen ut i spridarrören som du har lagt i stenkistan.
Fördelen med en brunn är att den kan fungera som ett breddavlopp om stenkistan inte skulle hinna med att ta emot vattnet som kommer från taket.
Tegelpannor och grova stenar, är perfekt som fyllning.
Spridarrören gör du enklast av dränrör eller markrör som du borrar många hål i :)

Jag utgår från att du inte har källare när du vill släppa ut vattnet så nära grunden ;)
 
Nyckelmossen skrev:
Jag utgår från att du inte har källare när du vill släppa ut vattnet så nära grunden ;)
Det lutar lite ut från huset så 3m borde räcka tycker jag. Har dock ett 6m rör så kan låta det vara lite längre. :)

Tack för svaret!

Ingen som vågar sig på en generell uppskattning på hur stort hål jag behöver gräva ifall det är värt slitet att börja gräva om vi antar att sandmarken släpper genom vattnet ganska så bra? Har ju ingen lust att ta dit en grävskopa;)
 
F
Inte läge att ansluta dräneringen till samma kista?

Generellt krav från kommunerna brukar vara att "magasinsvolymen skall motsvara minst 10mm vatten på de anslutna hårdgjorda ytorna". Om du bara ansluter takrännorna så blir det 0,8 m3. Du får fundera på hur mycket luft du får mellan stenar och tegekskärvor men 2-2,5 m3 hål kanske??
 
Nyckelmossen skrev:
Jag skulle även sätta en brunn i anslutning till stenkistan där du går in med inkommande rör från huset och sedan från brunnen ut i spridarrören som du har lagt i stenkistan. Spridarrören gör du enklast av dränrör eller markrör som du borrar många hål i :)
Kom att tänka på det här. Jag tänkte bara låta markröret gå in i stenkistan och sedan fylla runt det med stenmaterialet. Det ska man alltså undvika? Hur fäster jag markröret med spridarrören om jag inte vill ha en brunn. Funkar det att ta tex. 3 st spridarrör och lägga ändarna väldigt nära markrörets ände? Hittar inga sådana rörkopplingar.
 
Danne_83 skrev:
Kom att tänka på det här. Jag tänkte bara låta markröret gå in i stenkistan och sedan fylla runt det med stenmaterialet. Det ska man alltså undvika? Hur fäster jag markröret med spridarrören om jag inte vill ha en brunn. Funkar det att ta tex. 3 st spridarrör och lägga ändarna väldigt nära markrörets ände? Hittar inga sådana rörkopplingar.

Tanken med spridarrör är att du sprider vattnet jämnare fördelat i stenkistan.
Du kan göra precis som du har tänkt, men borra ett gäng med hål på dem sista 2 metrarna av röret.
Tanken med en brunn är att det är lättare att ha lite tillsyn av anläggningen och när 10-års regnen kommer så hinner inte stenkistan med att ta emot vattnet, risken finns då att vattnet stiger upp i stuprören och dessa blir att likna fontäner i skarvarna. Har du då en brunn i anslutning till stenkistan kommer vattnet att tryckas upp ur brunnen och rinna ut på gräsmattan istället . :)
En brunn kan man enkelt göra själv, ta ett stort plaströr ca 250-400 mm i diameter och använd en sticksåg för att göra inlopp och utlopp. Anpassa höjden efter gräsmattan och snickra i hop ett snyggt lock av tryckinpregnerat trä om du vill gömma brunnen litegrann.
Det gör inte något om det är läckage vid rören när det handlar om vatten som ändå ska till en stenkista.
 
Tack för ett mycket bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.