Vi har renoverat - och därmed rejält tätat till - två av rummen i vårt sekelskifteshus. Behöver därför sätta in spaltventiler i några fönster.

Fönstren sitter där de sitter så jag är på jakt efter bra tips på hur man får 13 st 16 mm hål att hamna i perfekt linje. Både på utsidan och på insidan, alltså... Alternativ hur man fräser lika raka spår 13 x 170 mm i ett tjockt fönster.

Planen såhär långt är att markera och borra/fräsa till halva djupet men från bägge hållen. Så får det liksom bli som det blir i mitten.

Jag borde inte vara den förste som klurar på detta... :rolleyes:
 
Jag körde med plåt mallen som finns.Dock var det helt omöjligt att sätta i varje hål.
Jag fick köra i varannat,
Fräsa är nog en bra ide.

När jag borrade så tvingade jag en bräda på baksidan så att inte det skulle spricka där borren kom ut.
 
Själva borrandet är nog inga problem. En bra Forstner-borr så flisar det inte. Det luriga är att borra exakt vinkelrätt så att hålen kommer ut på samma fina linje och med samma avstånd som man började.

Man kanske ska testa att borra med handöverfräsen? Där har man ju en fin vinkelfixtur.

Men det lutar väl åt att man borrar genom en CD som vanligt...
 
Redigerat:
Detta måste jag också göra i 11 fönster och jag behöver ochså bra tips på detta. Jag tror dock att det är väldigt svårt att komma åt med en fräs...
 
Sätt fast ett litet vattenpass på borrmaskinen?
 
  • Gilla
kinevenow
  • Laddar…
Borra genom en CD tyccker jag är bättre. Ett vattenpass kräver dessutom att fönstret sitter perfekt i lod.
 
Mattias Jönsson skrev:
Borra genom en CD tyccker jag är bättre. Ett vattenpass kräver dessutom att fönstret sitter perfekt i lod.
Jag borrade bara första hålet på "känsla" med långt spiralborr. Satte sedan en ca 30 cm lång rundstav i hålet för att ha något att sikta med när jag borrade resten. I de stora fönstren där jag koncentrerade mig så gick det alldeles utmärkt (inget hål vandrade mer än någon milimeter eller två), men på två andra fönster som inte var så noga så slant jag lite mer. Så det kräver lite koncentration.
 
Om man gör en jigg genom att borra ett hål med pelarborrmaskin i t.ex. en 45x70 (så hålet blir 70 djupt), så kan man sedan sätta den på plats med en tving och borra igenom. Kör man med en spiralborr blir hålet vinkelrätt. Skall man göra många fönster kan man ju borra alla hål i jiggen så slipper man flytta den för varje hål. Massproduktion!!:D
 
Jag är i färd med att installera ett par spaltventiler, så lyfter därför den här gamla tråden.

Funderar på om det skulle gå att göra en "fräst spalt" på ett fast installerat fönster, genom att först borra och sedan gå på med en feinsåg? Har inte läst om det någonstans, så jag gissar att det kanske är för svårt att få det bra... Men alla data om kapacitet på luftgenomströmning säger ju att det är mkt högre med riktig spalt, jämfört med hålrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.