Har under semestern fått renoverat i badrummet (utfört av mellanstor entreprenör med god renomé), och det gick osedvanligt fort på slutet (nästan lite för fort misstänkar jag).

Vad gäller för rörgenomgångar i våtrum?

Badrummet består av golv och tre väggar med våtrumsmatta samt en kaklad vägg

Rörinstallation är delvis utförd med uponor rör-i rör-och där har de limmat in manschetter i tätskiktet på den kaklade väggen, vilket ser schysst ut. Men det kommer ut ett elrör för lyse i överskåpet i samma vägg och där uppgav de att det inte fanns några krav på täthet så hålet i skivan och tätskiktet bakom är nog 25 mm för ett 16 mm flexirör?

Visserligen sitter det en kopplingsdosa över hålet men skillnaden i täthetet är milsvid, har någon koll på vad som gäller?

På den motsatta väggen vid duschen kommer rör-i-rör ut genom väggen uppe vid tak som strax utanför vägg går över i kromade cu rör ner till blandaren. Enligt uponors installationsanvisning ska ytterröret sitta fast i väggen och sedan kan man göra lite olika med själva PEX röret.

Här slutar ytterröret i vägg utan att det sitter fast, sedan har man klämt dit en likadan täckbricka som man använder till kromade cu rör. Är det inte samma krav upp vid tak som nere på vägg?

Nästa fråga gäller taket. Samma hålsåg användes till takarmaturerna som för att ta ut elröret i väggen, dvs. det är nästan 10mm större hål än flexislangen, detta rimmar illa med de ny kraven på 1000 000 s/m i golv och vägg?

Vad gäller?:confused:

Håll ångtrycket uppe
 
När det gäller duschen så låter det som de inte använd bockfixtur eller liknande. Skyddsröret ska vara fixerat innan tätskick sätts.

Har du en bild?
 
Där kabeln kommer ur väggen kan man silikona runt, jag har gjort så att jag mjukfogat runt i hålet där kabeln kommer ur i taket (målat). I väggen under klinker är det tätskikt med manchett och sen mjukfog i kaklet. Detta är dessutom utanför våtzon och nästan uppe vid taket så troligen rätt överkurs men men....

Att hålet är större än vad det behöver är inget ovanligt, det är väldigt svårt att få ett hål 100% rätt om man måste anpassa efter ett utstickande rör/kabel (iofs lyckades jag rätt bra men inte 100%). Är det däremot så att man drar el efter skivorna tycker jag inte hålet behöver bli så stort.
 
Ingen bockfixtur där....
 
  • DSC04493.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar uselt gjort. Hur långt är det kommet med ytskiktet? Skulle ta ner och göra om det där jag.
 
Hela idén med Rör-i-rör installationen är att ytterröret är fast installerat och om det finns en läcka så kommer vattnet rinna ut i ett vattensäkrat utrymme. Detta gör det inte i bilden ovan utan troligtvis rinner vattnet in i väggen och upptäcks inte...

Gör om gör rätt
 
v-g
Verkar uselt gjort. Hur långt är det kommet med ytskiktet?
Allt är klart, och det blev rätt snyggt. Men vi tycker att kritiska delar av projektet blev uselt gjort
Huvudentreprenören ansåg att de var färdiga (=har andra projekt som också måste bli färdiga) och skyller våra första påpekanden på semestrar och underentreprenörer.

anis16
Hela idén med Rör-i-rör installationen är att ytterröret är fast installerat och om det finns en läcka så kommer vattnet rinna ut i ett vattensäkrat utrymme. Detta gör det inte i bilden ovan utan troligtvis rinner vattnet in i väggen och upptäcks inte...
Det som inte framgår är att "rör-i-rör rören" [va rörigt det blev] kommer från en toalett ett våningsplan nedanför och där har de kopplat alla pex rören (dusch, handfat, toa) helt inuti vägg. Dessutom har detta utrymme ingen golvbrunn.

Jag är medveten om tillverkarnas anvisningar men underentreprenören i detta fall tolkar tydligen anvisningarna på sitt sätt. Enligt överenskommelsen ska vi ha en besiktning, där "eventuella" brister ska tas upp.

Vi har kontaktat ett par företag som arbetar med tredjepartsbesiktningar av våtrum, för en bedömning om de har följt bygg, bransch och försäkringsregler.

Ska man även kontakta försäkringsbolaget för en besiktning?

Ångtrycket ökar.....
 
Redigerat:
NieDam skrev:
v-g
...
Det som inte framgår är att "rör-i-rör rören" [va rörigt det blev] kommer från en toalett ett våningsplan nedanför och där har de kopplat alla pex rören (dusch, handfat, toa) helt inuti vägg. Dessutom har detta utrymme ingen golvbrunn.
Ångtrycket ökar.....
...
Kontakta definitivt ditt försäkringsbolag, ska bli intressant att höra vad de säger om detta, återkom med deras svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.