Ska bygga den lilla toan i båtstuk med träpanel på väggarna då räcker det med fernissa?
Måste jag gipsa under och tätskikta?

Golvet blir Laminiatgolv extra lackat med fernissa under det är det gips. Ska jag tätskikta det?
 
inget tätskickt såvida du inte har en golvbrunn på toan av någon anledning. ::)
toaletter behöver du inte bekymra dig om så länge det är en separat toa altså inte i anslutning till duschutrymme..där kan du leva ut dina skaparlustar anser jag..kan väl på sin höjd komma lite kiss på golvet..
 
;D HAHA ska sitta ner på dass jag lovar.

Gud va skönt ledig imorgon fredag då ska fantasin flöda.
 
LIP's vattenspärr VS20 är VTv klassat och enligt PERs ska detta vara ok.
Gummi och remsor sitter givetvis också på plats.
För att ha både livrem och hängslen la jag gummit i hela duschhörnan.
 
Ett tips kan vara att kontakta en skadeförebyggare på ditt försäkringsbolag för att höra vilka krav de har. Som regel vill de att man följer BKR och PER.s regler men kan även ha krav/önskemål/tips om materialval.
 
Vilken tjusig köksfläkt du har Riwallen. Vi har en exakt lika dan (Futurum), men den åker snart ut nu när badrummet är klart och köket ska få sig en rejäl renovering.

// Lidman  ;D
 
Oj det var ord och inga visor det.
Men tackar ändå ord från proffs är alltod välkomna.
Ja jag ska göra efter alla konstens regler jag lovar.
Tänkte bara höra era åsikter.

Lidman; Har redan slängt ut min Futurum fläkt :'(
 
Hela badrummet behöver inte tätskiktas. Bara där det ska spolas vatten osv. Men alla ytor måste vara av minst klass VA dvs kakel/klinker utan tätskikt. Men när det ändå görs så tätskikta hela, speciellt om det är ett litet badrum.
 
Bricky skrev:
Hela badrummet behöver inte tätskiktas. Bara där det ska spolas vatten osv. Men alla ytor måste vara av minst klass VA dvs kakel/klinker utan tätskikt. Men när det ändå görs så tätskikta hela, speciellt om det är ett litet badrum.
vad grundar du detta uttalande på?
 
ikeahantverkaren skrev:
[quote author=Bricky link=1132827082/0#23 date=1133363556]Hela badrummet behöver inte tätskiktas. Bara där det ska spolas vatten osv. Men alla ytor måste vara av minst klass VA dvs kakel/klinker utan tätskikt. Men när det ändå görs så tätskikta hela, speciellt om det är ett litet badrum.
vad grundar du detta uttalande på?
[/quote]

Jag är oxå nyfiken. Det är förhoppningsvis en bra grund, annars sätter du griller på de som är osäkra. MEN framförallt - du ger felaktiga råd... Så - fram med vad du grundar detta uttalande på!
 
Riwallen skrev:
Lagt spårad golvspånskiva med vattenburen golvvärme, dratt om avlopp och gipsat.

Nu är frågan om jag måste fuktspärra hela badrummet.

Duschen kommer att stå i en smytt med tröskel och glasblocksvägg och bra ventilation.

Måste jag fuktspärra i resten av badrummet med?
Det verkar som om det är trä/gipsväggar i ditt badrum så måste dom ju skyddas mot fukt. Det är inte bara vatten i duschen men också fuktigt luft/ånga som kommer att påverka ytor i hela badrummet så en tätt fuktspärr är nödvändig. Det kan vara mindre noga med stenväggar för dom ruttnar ju inte vid fuktpåverkan men trä, gips och spån är rätt fuktkänsliga material :(. Man kan ju gissa hur fuktig är luften i ett badrum när man kollar imman på en badrumsspegel efter duschen. Med tanke på att kakelfogar är inte 100% vattentätta så förstår man behovet av fuktspärr på badrumsgolv och alla väggytor.
gaia
 
De några tusenlappar som du tror du spar med att slippa fuktspärra det hela skall du stå för mångdubbelt vid skada i framtiden. SLARVA ALDRIG MED DET >:( Hela rummet skall fuktspärras med bara ett undantag: källarutrymmen som ej är värmeisolerade, där gäller andra regler.
 
Jadu Bricky!
Varför detta svar nu då. Vad grundar du det på? Är du expert, gjort så själv eller vad?
Min uppfattning av det hela innan jag började var att jag inte behövde fuktspärra den delen som är toa. Men efter samtal med " experterna" här på Byggahus och annat löst folk i min närvaro så börjar jag bli övertygad om att jag skall fuktspärra.
Så ditt svar sätter griller i huvudet på mig och andra som är eller varit osäkra.
Så förklara dig är du snäll.

Ja mitt badrum är trä + gips helt rätt.

En kul grej var och rev ett gammalt badrum hos en som oxå ska renovera.
En vanlig dusch med gamla klinkers inget hade varit åtgärdat på vaäldans länge.
Under klinkersen så var det bara en tunn betongplatta och under det någon papp.
Och under det vanligt spontat trägolv. Och ingen fuktgenomträngning så långt ögat såg.
 
Plattsattaren skrev:
DU ska tätskikta hela badrummet och följa tillverkarens instruktioner om vilka produkter du ska ha i dom olika momenten...

...

Så alltså Var NOGA eller överlåt tätskiktet åt någon som e NOGA...
Ja, jag är på branchen, jobbar med detta dagligen. Tror inte det behövs förklaras mer, se tex "Plattsättarens" svar tidigare, och vad som "Ikeahantverkaren" skrivit
 
Rekommendationen är nu att Marlene stänger tråden innan personen som önskar hjälp har fått för många felaktiga råd.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.