När ni sökte byggkreditiv gick ni verkligen runt till alla bankerna och visade kalkyler osv? Eller hade ni tur och fick en bra bank kontakt redan med eran egna bank?
 
Jag började med att fråga "vår" bank Föreningssparbanken om byggnadskreditiv.

Då de var villiga att låna ut till bra villkor så körde vi igång husplanerandet.

Efter detta har jag hunnit med Nordea, Handelsbanken samt SEB. Ingen har dock lyckats överträffa FSB:s ränta och villkor. Lite slöseri med tid för min del men det kändes viktigt att fråga några andra banker, så man vet att man fått ett bra pris.

Då huset står färdigt börjar allt om igen...då med ännu högre krav på bra villkor och ränta.
 
WeeBe: Fick du det bästa avtalet på FSB direkt utan att försöka trissa bankerna mellan varandra ?
Vi har varit på FSB nu, och även Nordea... men det känns lite drygt att springa runt på alla banker. Det enda är om man skulle försöka trissa bankerna mellan varandra och säga typ "På HSB får jag si å så i ränta....kan ni överträffa det ... osv osv"
Om man inte kan trissa upp bankerna sinsemellan kan man ju använda forumet här och jämföra sig med andra för att se att man fått er ganska OK ränta och villkor.
Tar ju rätt mycket tid att springa runt på banker...dessutom dagtid då man egentligen jobbar.

/Marcus
 
Min bankman har erfarenhet från min syn på räntor och avgifter sedan tidigare så det räckte med att påpeka att jag gärna är kvar som kund hos dem om jag får bra villkor. De andra bankerna var så pass långt ifrån att det aldirg blev någon riktig kamp.

FSB har lovat mig så bra ränta de kan ge då vi placerar slutliga lån, så får vi se om det räcker. Min syn är nog sådan att du kan spara på "springet" tills du ska placera de slutliga lånen och då fråga fler banker. Detta forum kan man ha som utgångsläge för att se om de villkor man erbjuds är skäliga.

Sedan får man ta en den ränta man får. Kanske når man inte så långt som en del lyckats med och man måste förstå att alla kunder bedöms lite olika. Konkurrensen på orten kan också se lite olika ut mellan bankerna.
 
Tack för svar!
Jag har nu bokat tid med våran bank (fsb) och sen några dagar senare med seb.
Får se vad dom har att säga, känns som ni säger ganska jobbigt att behöva springa runt på olika bankmöten.
 
Jag har fått bra villkor hos min egen bankkvinna och har inte trampat runt till flera andra banker.

Iom detta eminenta forum har jag haft koll på läget och tyckt mig få bra villkor ::)
 
Beträffande att trissa bankerna mot varandra så var inte det framgångsrikt i mitt sökande efter kreditiv. De kunde halt enkelt inte hänga med FSB, antingen hade de mycket högre ränta, tog avgifiter som jag inte ville betala eller krävde slutlig placering i deras bank, något jag absolut inte vill binda mig vid just nu.

Ex:
FSB 3,2% inga avgifter
SEB: 3.25% 3000:- i avgift för att sköta betalningar +0,75% i ränta om jag valde annan bank för slutplacering
Handelsbanken: 4,65% i ränta krav att placera slutliga lån hos dem, inga andra avgifter
Nordea: Kom inte överrens, jag reste mig, beklagade mig över att jag slösat min tid på att besöka dem och gick. Träffade fel bankkvinna skulle jag tro >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.