Hejsan!

Det är så att jag fått en vattenskada i badrummet som hunnit leta sej genom innerväggen till vardagsrummet och hallen, även ytterväggen verkar blivit skadad då det är alldeles vitt på fasaden utanför badrummet (stenhus). Badrummet är så pass gammalt att jag inte lär få nått för kaklet :(

Att bolaget skall stå för alla skador i samband med skadan är ju självklart, men hur är det med ytterväggen? Vad måste göras? I byggritningen står det att ytterväggarna innehåller ”Värmeisolering, lös fyllning”. Detta måste väl vara sågspån eller dylikt då (huset byggt 1954). Vad skall man göra åt detta?

Nån som vågar sej på en gissning hur mycket bolaget kommer betala ut? Rummen det gäller är inte stora.
 
När det gäller ersättning för skador i våtutrymmen är ingeting självklart. Men jag skulle tro att bolaget kommer att ställa upp med saneringshjälp, torkning och rivning av det som behöver rivas. Sedan kanske de ersätter skadan i vardagsrummet. Ytterväggen beror på om den verkligen är skadad, kalkskum fälls ofta ut men försvinner ofta på naturlig väg efter något år.

när det gäller återuppbyggnaden av våtrummet så tvivlar jag på att de ersätter något överhuvudtaget, ev lappa igen betongstommen om det måste huggas hål i den för att torka. VVS kostnader ersätts oftast inte alls. För de rör som inte är skadade ingår ju inte i skadan, de byter du lämpligen på egen bekostnad när det ändå byggs, och rör som är skadade byts per definition inte på försäkringen.

Men hjälp med torkningen kan vara mycket värt, tänk på att kontrolelra elförbrukningen på avfuktaren, den ersätts av bolaget, och 5 -10 000 i elkostnad är inte ovanligt.
 
hoppas för ditt eget bästa du inte har IF,för då kan du glömma ersättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.