Någon som kan tipsa huruvida vindskivorna ska sättas på plats innan jag montera mina Fantomplattor (plåttak från Byggmax/Bauhaus mfl som ser ut som tegel)?

Skulle tro att det underlätta att vindskivor finns på plats innan men detta är helt nytt för mig...tips någon?

Tacka
 
Beror på om du kommer åt att montera vindskivor samt bleck, för fantompannan tål absolut inte att gå på, den är bara 0.4mm tjock så man får väldigt lätt bucklor på den. Men generellt så är det en fördel att montera både vindskivor och blev innan takplåten.
 
Tack för svaret...minns att jag kunde gå på mitt gamla fantompannatak när jag monterade ned det...bara man gick i profilbotten och var varsam. Hur annars ska man montera såna tak och man ej få gå på det? Nock plåt måste sättas dit sist av alla och då måste man ta sig upp till nock på fantompannorna....:confused:
 
Säker på att det var fantompannan? Vanligt solsta/plegel osv är 0.5mm, medans Byggmax's fantompanna är 0.4mm. Jag som plåtslagare har sett 0.5mm-tak som hemmafixare (och i viss mån snickare) lagt, och de brukar ganska ofta vara rätt så buckliga pga fel teknik, så 0.4 är bra mycket skörare. Fantompannan är så tunn att den utan problem kan klippas med en papperssax.

Hur dom tänkt sig att man ska kunna montera nockplåten utan att riskera bucklor vet jag faktiskt inte. Jag har själv aldrig använt 0.4mm plåt, men de jag sett har varit buckliga. Möjligt att det var klumpiga montörer.
 
Tack för ditt feedback Storstark...bra med proffstips när man själv är bara glad (?) amatör. Plåten ser ut som det som säljs på Byggmax och Bauhaus (fantompannor eller megapannor) och som tillverkas av Corbus.

Jag gick på profilbotten när jag monterade ned längderna utan att allt för många buckor syndes. Funderar nu på hur jag ska kunna sätta tillbaks plåten utan att sabba de...när jag ska skruva fast nockplåten. Ev. en stege eller liknande för att fördela tyngden något.

Ännu en fundering...framsidan har fått en liten takkupa och där måste man ha vinkelränna på var sida där kupans tak möter övriga taket. Antar att rännplåten måste ligga under själva takplåten för att komma ut längst ned om du förstår mig...måste hamna ovanpå takplåten vid lägsta punkten...hur fixar man detta på enklaste sättet? har du nån tips här oxå?
 
Ja, vinkelrännan ska monteras innan plåten. Längst ner så brukar man montera en "balja", som vinkelrännan skickar ut vattnet i. Ibland kan man också knäcka upp en gavel på vinkelrännan, i vinkel med takfallet, och på så sätt leda vattnet rätt.

Frågan är om du får till det själv, så att det blir tätt. Jag skulle nog be en plåtslagare fixa vinkelrännan då den även ska falsas korrekt vid kupans nock.
 
Man tacka...kommer att anlita en plåtis till detta...måste komma på hur man läkta just där vinkelrännan ska sitta oxå:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.