Hej

Jag funderar på att sätta upp en budgetpool vid sommarstugan, typ från Rusta eller ÖB. Alltså av plast med metallram, c:a 5 meter i diameter. Kan man låta en del av vattnet vara kvar under vintern, typ 75% eller så? Har ngn erfarenhet av detta?

MVH

Klein
 
Tror inte att stillastående vatten blir så trevligt att bada i, du kan ju inte köra ngn rening så länge vattnet är fryst. Låter inte särskilt ekonomiskt att rena vatten så länge heller.
Stålramen tål kanske inte trycket när vattnet fryser?
D bästa är nog att tömma poolen å fylla den igen nästa sommar/vår...
 
jag har hört flera som har gjort så att de har vattnet kvar i poolen. inte allt dock, utan under utloppen som finns på poolen. Filterpumpen tål inte frost så den ska du ta in i värmen.

Risken som jag ser det är att när det fryser så kan isen göra hål i duken.

Ni bör ju täcka poolen på vintern dessutom (bygga nån trä ställning och lägga billig plast tak på.
så ni inte får så mycket löv & skräp i poolen. Täcke som finns att köpa till duger inte till vinterhållning. De tål inte någon större tyngd på poolen (typ snö).

Vattnet i poolen året efter går att få ordning på om det inte har kommit för mycket skit i. Dock får ni tvätta poolen med en svamp så ni får loss alla alger som har satt sig på väggar & botten.

Själv så tömmer jag varje år & tar in min plastpool i värmen.
 
Töm vattennivån en bit under utloppet, en ordentlig rengöring samt chockklorering på med en vinterpressening sedan kan vintern komma.
Ett litet tips till fyll 5-10 st dunkar (25 liters) till hälften med sand, och lägg dom i poolen dom tar upp lite av sprängverkan från isen samt att dom håller upp presseningen.

http://primastar.nu/

I länken finns det lite små bra tips angående detta, samt billig vinterpressening.
 
  • Gilla
Carhertz
  • Laddar…
Tack för tipsen :) Ska själv göra lika!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.