Håller på att intallera ett badrum på en ovanvåning där det är förberett för avlopp. Det som är förberett är ett 100mm avloppsrör som går i sidovinden. Lättast verkar vara att dra röret genom väggen och ha en toalett med anslutning bakåt. Finns det någon standard hur ett sådant avlopp ska sitta monterat i höjdled samt hur långt det ska sticka ut (samma som golvanslutning?)
 
Kolla på infobladet på toaletten. På min IFÖ var det 60mm utstick med ett 125mm avloppsböj på (som övergår i 110 då).
 
Hade inte tänkt mig att engagera mig i att välja toalettstol nu, hoppades på att det skulle finnas en standard beskriven någon stans. Men det verkar vara rimligt med 60 mm utstick av avloppsröret. Hur högt upp ska centrum av avloppsröret monteras ?, kom över en monteringsanvisning från gustavsbergs toalett där deras anslutning av toaletten var 185 mm upp på väggen.
 
Vad är "P-vattenlås"
Protte
 
Nu vet jag inte riktigt hur du tänker dig. Men troligen så skall du ha en toalett anslutning som sticker ut. Det är inte en vanlig muff, utan ett rör med större diameter än det vanliga avloppsröret. Det som sticker ut är sedan kapbart. Och man ansluter sedan toan via en speciell gummimuff som tillåter viss sidoförskjutning. Men just att den går att kapa gör att du inte behöver fundera över utsticket så mycket just nu.

Om du ändå skall ha avloppet bakåt genom vägg så skulle jag rekomendera att du sätter en vägghängd toastol. Dels blir det bättre ur städsynpunkt, mindre risk för vattenskador. Men framförallt är det enklare för du slipper problemet med millimeterpassning av höjden på röret, kanske innan det ens finns ett golv att mäta mot.
 
Ok och tack för synpunkterna. En vägghängd toalett skulle kunna bli ett bra alternativ. Dock så ska toaletten vara monterad mot en vägg med snedtak, detta kan stöta på lite problem med "ståhöjden". Inga större problem för mig själv eftersom jag inte är så lång, får kanske sätta upp en varningsskylt för de över 180 cm.
 
En vägghängd toa av men som inte har inbyggnadscistern får ju samma avstånd till vägg som om den stod på golvet. Det blir ingen skillnad.
 
En golvstående behöver inte stå kloss mot väggen, jag har dragit fram två st stolar en bit från väggen, ja för att det är lättare att städa (vilket var ett argument för en vägghängd också)

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.