Ska förbereda elen i mitt blivande garage, sätter man dosorna innanför eller utanför(tar hål i) plasten?...vilka är
normhöjderna för uttag på vägg eluttag - brytare i ett garage?
tack på förhand
/
M
 
Du ska helst aldrig ta hål i plasten, då denna är en fuktspärr. Man brukar ha (nu är jag ju ingen byggare) typ 70s regel med isolering sedan plast, sen en 45s regel med isolering (här man drar elen). Går ju bygga på massa andra sätt, men man ska göra så lite hål som möjligt i plasten.
 
jo det var min tanke med.....jag ska 170´s stomme och då även 170´s isolering så jag hade inte velat slå ngn mer isolering....
/
M
 
Bob_the_builder
Om man skär ett litet hål och sedan kränger plasten över dosan så blir det tätt! Men lösningen med en 45:a på insida plast är naturligtvis säkrare. Varför inte köra 120+45 istället? Blir bättre än ett 170-skikt eftersom du bryter köldbryggorna genom reglarna.
 
Det där med diffusionsspärr/plast har det "gått troll i". Det är faktiskt inte så katastrofalt om det är lite hål här och där i den.
Visst är det bäst om plasten ligger 45cm in.(Ytterisolering 70?/plast sch sedan 45 mm isolering där dosor och rör går) men så är inte alla hus byggda och det funkar inte alltid vid renoveringar etc. Så länge det inte luften trycks ut genom väggarna, och det skall den normalt inte göra eftersom man eftersträvar undertryck i husen,(frånluft självdrag eller fläkt), händer inget om det är lite hål i plasten.Tätt blir det däremot aldrig om man bara kränger dosan i plasten....men som sagt det spelar oftast ingen större roll.
 
Bob_the_builder
Det blir naturligtvis inte hermetiskt tillslutet kring en eldosa där plasten är krängd över, men tillräckligt tätt för att tjäna som ångspärr. Plasten bildar en liten krage när man sträcker den, vilket jag inbillar mig blir tätare än om man tejpar...

Jag tycker inte att man ska underskatta problemen med att inte har ångspärr. Många husägare har inte den ventilation som krävs (man tycker att det drar från tilluftsdonen och stänger dem helt sonika) och då kan det t.o.m. uppstå övertryck periodvis. Då får man problem med både konvektion och diffusion i ytterväggarna.

Nu gällde det här ett nybygge och då finns det ingen anledning att inte göra rätt när man har chansen. Att det är annorlunda i gamla hus är nog de flesta överens om, men då är ofta isoleringsmaterialet av fukttransporterande art.
 
Man får väl hoppas att om som bygger nytt får så pass med info att dom förstår att det är övertrycket som ger problemet med fukt i väggarna, har man undertryck är det inga problem.
 
elmont skrev:
Man får väl hoppas att om som bygger nytt får så pass med info att dom förstår att det är övertrycket som ger problemet med fukt i väggarna, har man undertryck är det inga problem.

Jag har aldrig fått sådan information från vare sig byggare eller besiktningsmän utan har varit tvungen att ta reda på det själv så utifrån min relativt ringa erfarenhet så finns det definitivt en del att göra på den informationsfronten...

Yamma
 
Försök att få till så du kan sätta liggande 45x45 invändigt, det är oftast mycket annat än el som ska upp på väggarna i ett garage och då slipper man göra hål i plasten för varenda spik/skruv man sätter i. Dessutom så får du en bättre isolering. Du bör dock räkna lite på bärigheten om du vill gå över till t.ex 120 + 45.
 
Marwi skrev:
...det är oftast mycket annat än el som ska upp på väggarna i ett garage och då slipper man göra hål i plasten för varenda spik/skruv man sätter i...
Bra kommentar, tänk att det alltid är en massa saker att ha koll på och tänka igenom. Kul, eller hur?

Yamma
 
Bob_the_builder
Marwi skrev:
Du bör dock räkna lite på bärigheten om du vill gå över till t.ex 120 + 45.
Hållfastheten i 120mm-väggreglar är knappast ett problem i ett garage.
 
beror ju lite på hur stort det är, cc 45 eller cc60, takkonstruktion, vart i landet man bor m.m....men det funkar normalt ja. Måste dock veta mer innan jag skulle LOVA att det funkar iaf.
 
Bob_the_builder
Vågar sätta en smärre förmögenhet på att stabiliserade (genom tvärreglade 45x45 med skruvade skivor) 120-reglar är FULLT tillräckligt vid c/c600 oavsett snölast vid normala byggnadsbredder.

Att man oftast bygger med större dimensioner i isolerade byggnader handlar om att just få plats med mycket isolering, inte om hållfasthet.
 
120 räcker, jag har ett hållfasthetsberäknat garage med 3,6 m på väggbandet 6 m spännvidd 27° taklutning i Norrlands kustland och cc 600 utan skivor på in och utsidan. Det står fortfarande efter 5 år.

Protte
 
Kluddade lite snabbt jag oxå, och jag ger mig, det håller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.