Vi har några pardörrar med dörrtrycken som ser ut precis så här.

1031-2.jpg
(bild från byggfabriken)

Dock har de varit mässingsfärgade. Dessa är lite trasiga och jag tänkte måla om dörrarna och också byta ut dörrtryckena. Byggfabriken säljer de här tryckena, men jag undrar om någon vet vem som tillverkar de här?

Jag tänkte att det var Eskilstuna kulturbeslag, men jag hittar inte det här trycket på deras sida. Orsaken till att jag undrar är att det blir ganska dyrt porto att beställa dem från Byggfabriken och om jag visste var de kom ifrån kunde jag kolla om det finns någon återförsäljare i närheten som jag kunde gå till istället. Kulturbeslag har återförsäljare här, men som sagt hittar jag inte rätt trycke där.
 
Redigerat:
Jag har eEskilstuna Kulturbeslags katalog hemma (tycker det är så mycket lättare att hitta i den än på hemsidan) och jag hittar ett trycke med artikelnummer 5539 som är väldigt likt det du söker. Det är tecknade bilder i katalogen och det verkar som om den lilla "pärlranden" saknas dock.

katalogtexten lyder:
Dörrtrycke 5539
Mterial: Obehandlad mässing med svart trähylsa
alt. förnicklad mässing med svart trähylsa
Förebild: Låsbolaget Nr 439

kanske artikelnumret hjälper dig hitta på hemsidan. Annars kan säkert en återförsäljare kolla upp det. Lycka till!
 
Tack för hjälpen - men just det trycket har jag också sett. Men den där lilla pärlranden finns på de trycken vi har och jag vill ha ett likadant. Det finns på flera ställen i huset ocks så jag vill liksom att det skall gå ihop. Men just nu kom jag på att man kanske kan skicka bilden till dem och fråga om det kommer från dem.
 
ja det är ju det där med detaljer...det gör ju så mycket! Speciellt om man redan har flera andra i samma utförande. Även om ingen annan kanske skulle se det så vet man själv.

Har du kollat www.nackabyggnadsvard.se de har oxå beslag och trycken och på hemsidan finns flera som liknar det du har. Det är dock ganska otydliga bilder. (De har det trycket som Eskistuna hade oxå...det utan pärlranden) Du kan ju alltid kolla med dem ang frakt och pris oxå om det blir billigare, om du inte kan få fram från Byggfabriken var de får sina ifrån.
 
I värsta fall väntar jag till senare i höst då jag skall på tjänsteresa till Stockholm, får väl försöka ta mig till byggfabriken då.

Vad dyra nacka var med sina trycken! Då verkar plötsligt Byggfabrikens inte så dyrt längre!
 
Jag har inte kollat byggfabrikens priser. så jag hade inget att jämföra med..men du kan kanske få reda på var de tillverkas iallafall.
 
Vad är det som är trasigt på tryckena? Är det trähylsan kan den ju bytas till ett lägre pris än vad nya trycken kostar!
 
Dels saknas det en såda där "ring" som sitter vid dörren, men det som är riktigt trasigt är att på det ena handtaget så är själva metalldelen trasig. Knoppen på slutet av handtaget är helt enkelt borta. Så jag tror tyvärr inte att det går att laga dem.
 
Om jag har tid så smyger jag in på Byggfabriken i eftermiddag och ser om man kan luska rätt på tillverkare. I'll be back.
 
Har du tid och lust till det vore det toppen. Men inget besvär!
 
Fick inte ut något av besöket tyvärr :(
Allt var omemballerat i deras egna påsar och de svarade inte vid förfrågan. De tillverkar dem inte själv i alla fall - så mycket förstod jag.

Jag vet att Folkes Bygg i Hanaskog saluför deras sortiment som återförsäljare. Ring dit och fråga - han lär ju veta om de finns tillgängliga på marknaden eller om det bara är Byggfabriken som tar in dem. Det finns för övrigt säkert många fler förutom Folkes som säljer deras saker - så är du tjenis med någon lokal byggnadsvårdsbutik så fråga om de vet.
 
Tack - det var jättesnällt av dig att kolla. Jag fick i eftermiddags veta att jag måste åka upp till Stockholm om bara lite mera än en vecka! Har jag tur så kan jag få tid över att gå till Byggfabriken då. Annars får jag göra som du säger.
 
Har HABOs produktkatalog framför mig; Dörrhandtag A782 alt A6782 ser lite ut som de på bilden... lite ;-)
Kolla habo.com vettja!
 
Skogsingenjör - Håller med, de är lika, men inte riktigt rätt. Men tack i alla fall! Är väldigt tacksam för alla som engagerar sig.
 
Byggfabrikens kändes inte som samma metall som de gamla. Jag har likadana trycken i lägenheten - mina är av någon form av gul-metall som är förnicklat. Kan det vara samma som du letar efter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.