swecul: Från avlämningspunkten är telenätet ditt, men inte förr.
 
eh...så då kan jag alltså skarva själv?
 
Ja, från avlämningspunkten, MEN, du kan inte gärna flytta på en luftledning hur som helst.
 
Apprentice skrev:
Ja, från avlämningspunkten, MEN, du kan inte gärna flytta på en luftledning hur som helst.
Nähe, jag är ute efter att flytta den från mitt gamla hus som ska rivas till det nya, vilket innebär att
den skulle behöva förlängas med 5-6 meter bara...
Vad är det mer man måste tänka på då?
 
Ring Relacom och fråga.
 
Relacom? vad e det för ena? tänkte jag skulle få nån rätsida på detta under helgen och det var därför jag skrev här... för att slippa vänta till måndag med å ringa och ha mig... finns det någon som vet så får ni gärna dela med er...
 
Realacom är Telias underleverantör som gör det praktiska jobbet. Kan du skulle jag försöka övertyga dem om att växla till markledning istället.
 
jo men nu vill jag ju försöka undkomma deras avgifter på min 7.000 kr och bara förlänga den själv...
 
varför inte pasa på och gräva ner den?
 
Jo min tanke var ju dels att det som hänger brular åka ned för eller senare igen, sen är det enklare att skarva något som ligger i marken med stöd hela vägen än något som hänger i luften iom att du behöver specialkabel för luftledning
 
ok, men det har inte blåst ner än nån gång under 4 år iaf... och att skarva luftledningen med specialkabel själv kontra ta in telia/relacom som gör det... vad blir billigast? vad är det för specialkabel man ska ha, som det ser ut idag så verkar det vara en vanlig kabel med två trådar i...?
 
det brukar vara en kabel med 4 trådar i som sitter ihop med en inplastad stålvajer- ser ut ungefär som en grövre högtalarkabel. stålvajern funkar som bärlina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.