Behöver lite tips från någon med mer ideér än mig själv! Har i vårt hus en minimal hall som till höger har en sjuttiotals spaljé.. (ja eller hade. den revs inatt.) Spaljen skiljer av den minimala hallen och en matplats med bord och 4-6 stolar.

Frågan är bara... Vad ska vi sätta där istället för spaljén? Jag vill bygga en vägg, men alla säger att det kommer att förstöra rummet.. Men vem vill sitta och titta på kläderna i hallen när man har middagsbjudning?? SÅ vad ska man sätta där som inte skriker sjuttiotal?

(i framtiden kommer en farstu med hall att byggas till huset.)
 
  • Kopia av matplats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gjort som ex. på bilden.
110200893439P5f9e.jpg
Om ni absolut inte vill det hade jag satsat på ex ett runt eller kanske två avlånga fönster i väggen för ljus insläpp. Ni har ingen grovingång så att lillhallen bara kan vara "fin" ingång med lite avhängningsmöjligheter för gäster??
 
Näe tyvärr ingen mer ingång på huset... till huset var det förr en stor fin farstu, men den revs på sjuttiotalet när de byggde ut och renoverade. (tydligen så använde man varken jackor eller skor på den tiden... :-O!! Eftersom det inte finns någon plats gjord för sånt..)
 
Tyg?
Ett draperi alltså? Då kan ni ju dra bort det om ni vill ha ytan (och städa bort kläderna) och så kan ni ha det utfällt till vardags.
 
Jag gillar inte den där typen av konstiga halvväggar/bänkytor precis när man kommer innanför dörren. Men nåt som kan vara snyggt och spännande är om man bygger väggen högre och lämnar en 60 cm öppet ovantill. Man får en känsla av hur ljuset är på andra sidan väggen men man ser inte över kanten. Väggsnutten bör dock avslutas med något ut mot rummet, en pelare/stolpe tex så att inte väggen känns som om den hänger löst.

Gillar du inte 70-tal så antar jag att du inte går igång på glasblock, annars är ju det ett alternativ om man vill behålla lite kontakt mellan rummen.
 
Om det bara handlar om en temporär lösning tills en riktig farstu byggs kanske det kan räcka om man sätter några rejäla krukväxter mellan dörren och matplatsen. Men stora krukor tar förstås golvyta. Kanske finns det hängande växter som kan ge draperieffekt utan att vara draperier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.