Hej
Har haft målare som målat om huset som har stående träpanel med locklist.
Panel vindskivor taksprång samt fönsterfoder är målade med Alcro Bestå Akrylat/Latex och fönster med oljefärg.

Nu ca 1 vecka efter färdigställande har färgen på två brädor på taksprång vid farstukvist bubblat upp och trät under är helt ruttet/mjukt.
Enligt min uppfattning var trät inte så innan målningen utan detta har kommit när den nya färgen kommit på, det var målat med oljefärg innnan.
Dom har också lagt på täckfärg direkt på panelens undersida/ändträ och befarar att man stänger in fukten och att samma sak kommer hända där samt att övriga vindskivor/taksprång också kommer mjukna med tiden.

Killarna som målade har skrapat och inte nämnt att trä varit skadat/ruttet och i vårt avtal står det att dom skulle kontakat mig vid upptäckt av skadat trä för reparation/byte.
Han som håller i arbetet menar på att trät måste varit ruttet INNAN.

Färgbutiken rekomenderade att måla just vindskivor taksprång o fönsterfoder med oljefärg men målaren påstod att det gick bra med akrylat/latex, han påstod också att det inte var någon fara med att måla täckfärg direkt utan grundolja/grundfärg på ändträ panelens undersida,

Kommer kontakta expert/besiktningsman för ett utlåtande innan jag betalar för jobbet.

Era tips råd erfarenheter tas tacksamt emot.
Är jag skyddad på något sätt, typ garanti försäkring eller liknande?
Kan trät varit skadat innan och att färgen påskyndat förloppet?
 
  • Sommar 2008 084.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sommar 2008 087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sommar 2008 088.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det låter ganska osannolikt att trät skulle ruttna efter en vecka.
 
ja och ändträ ska man alltid måla,det var nog ruttet eller fukt där innan.
 
...du har antagligen slarvat tidigare med att måla ändträt. Klantigt av målarna att inte säga till då man aldrig målar en panel eller vindskivor utan att ha en skruvmejsel i fickan och trycka på misstänkta ställen.
 
Allt såg så fint ut:), men man bedrog sig när man tryckte med mejsel:. det var en hel del som fick bytas, än så länge är vi uppe i 42 st av fasadbrädorna:eek: och de är en gavel som vi jobbat med. Ett par dagars jobb har blivit flera veckor nu.
 
Man skall alltid, alltid, alltid olja ändträet, även olja baksidan och framsidan ca 20cm upp.
Vi har gjort så med all våran panel hittils, och kommer att fortsätta med det.
Har även gått en extra gång med färg på själva ändträet, alltså den ytan som är snedsågad.
När vi väl slutmålar huset, så kommer då ändträet få ytterligare en omgång med färg.
 
Allt löst sig, teoretiskt iaf.
Målarna tar på sig att fixa dom brister o fel vi påpekat och kommer utföra detta så snart vädret stabiliseras.

Så här i efterhand skulle vi skrapat trärent, bytt ut all skadad panel och målat med bra färg.

Nu kommer jag sikta in mig på att få panelen att "hålla" i ca 5 år för att sedan byta/tilläggsisolera mm.
Mer kommer visa sig..........

Mvh
 
Tråkigt att få göra jobb, så att panelen håller "bara" i 5 år........
Men man lär sig av misstag. Har inte målarna sagt till er att skrapa först?
 
Läs första inlägget.
Vi har varken skrapat eller målat, jag lät en firma göra det!

Dom skrapade dåligt och slipade ej ner ojämnheter, lät ej panelen torka helt efter tvättningen samt dålig täckning och friställen.
Det har gått åt oroväckande lite färg också.

Deras "chefer" var här och tittade och dom kommer få göra en hel del kompletteringar/bättring.

Hade jag kontaktat målerikonsult innan detta arbete gjordes samt haft en "kontrollant" vid arbetets gång hade allt detta aldrig hänt.
Ja, man lär sig av misstagen!

Mvh
 
Vet du att det beror på att målarna inte lät det torka, eller gissar du? Av ren nyfikenhet så undrar jag om det gå att bevisa att det var så, eller att det var fuktigt innan.
 
Går kanske att bevisa med diverse prover/analyser mm, men jag är nog fel man att svara på det.

Vittnen finns!
Jag och flera har själv petat i panelen flera gånger innan målningen och den var inte blöt, den var bara lite mjuk på några ställen. Det var också väldigt torrt och soligt när målningen utfördes. (24-28/7).
 
Ok.
 
Det har redan börjat torka :) trots regn så det är väl ganska klart att det var vatten från tvättningen.
 
Men det kan ju teoretiskt finnas en chans att virket var blött under den gamla färgen? I och med att du inte skrapade själv, och dessutom säger att träet var mjuk innan dom började.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.