Jag har begärt en offert från ett elbolag då jag vill bygga ett hus. Jag fick den i dag och det stog att dem vill 300000kr för att dra ström dit. är det rimligt eller är det bara jag som är lite snål? kabeln som dom skall lägga är 820m lång, så det är ju en bit, men än då. Det är ju inte konstigt att folk flyttar från glesbyggden. Finns det inga bidrag man kan få från kommunen eller något liknade?
 
Hej,

Har en kompis som arbetar som projektledare inom just detta. Kan du beskriva det hela lite mer ingående (vilka ägor och typ av mark som de ska dra fram kabeln genom) så kan jag be honom kontrollera rimligheten i priset.

Spontant tror jag att det är ett okej pris för detta arbete och installationsmaterial. Man kan jämföra vad en kommun tar för att "koppla in" på nätet. Kanske 50.000? Och då ligger det bredvid... med många att dela kostnaden av den fasta utrustningen.

/Jörgen
 
I detta antar jag att inkopplingskostnaden ingår ?
Dvs den andel av stamkabeln som du skall vara med och betala.
Sen vill ju bolaget ta ut lite marginal på kostnaden förstås också, och är det fastpris så ingår ju "försäkringskostnaden", och just markarbeten kan ju visa rätt obehagliga sidor ibland.

Annars lär nog dryga 800 m, beroende på mark, inte vara helt billigt. Kan detta ta typ 2-4 dgr med maskiner (grävare, lastbil med kabelrulle) och manskap (4-5 st: Grävare 2 st, elektriker 1-2 st och lastbilschaufför) ? Mer om det måste sprängas...
Plus kabeln då - som inte är billig.

Men som sagt en del kanske är inkopplingspriset också

Jag tyckte det lät som mycket pengar, men inte alls orilgt mycket. Jag fick betala 14000 kr för min elanslutning i obygden (där det finns 94 st fastigheter) - och då handlade det bara om att åka ut till mitt elskåp och sätta in säkringarna.

/K
 
Marken dem skall dra kabel är nästan bara vanlig leråker. så här ser kostnadskalkylen ut som jag fick.
Servis 8430kr. avstängningar 171kr. schakt 1540kr. press u. väg 6968kr. plöjning 9512kr.utdragning kabel 6716kr. skarv 1370kr. ansluta 1356kr. kabel 175480kr. kabelskåp 5260kr. flyttning.etabl för maskin+2 montörer 5440kr.anslutningsavgift 14400kr. mätarskåp4960kr. Det kanske inte är dyrt, men det är mycket pengar.
 
Mycket pengar - men en riktig bra spec iaf - där ser man ju att kabeln också står för mer än hälften . . .

Det du skulle kunna presa är väl schakt och plöjning. Om du ni inte kan få tag i rätt kabel + skåp för ett bra pris hos en egen grossist -kolla dock först med montörerna så detta är ok för dom (dom vill nog veta vad dom skall montera så det är godkänt åtminstonde)

/K
 
ok tack för svar
 
Hej igen,

Enligt min kontakt är det helt ok pris.

Sorry,

Jörgen
 
Hemmakatten
Vi fick betala 50.000 för vår elanslutning för 2½ år sedan. 250 meter elkabel. Elverket fick sätta upp en ny transformatorstation, trycka sig under vägen. Vi själva grävde inne på tomten, la ner elrör som elverket tillhandahöll. Elverket kom sedan och drog i kabel.´, elmätarskåp fick vi betala själva.
 
Du kan få avgiften prövad av Energimyndigheten. Anslutningsavgiften skall vara "skälig". Du kan beställa jobbet först och klaga sen eller tvärt om. Kolla myndighetens webb där finns en del info i detta ämne och blankett för prövning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.