Vi har flyttat till ett hus byggt i början på 60-talet och det ena badrummet är renoverat i slutet på 90-talet med kakel på väggarna och golvvärme och klinkers på golvet. Tyvärr så har de som renoverade badrummet valt att sätta klinkers rakt över golvbrunnen så nu står vi med ett stort badrum som inte har någon dusch/badmöjlighet.
Så min fråga är om det går att ta bort klinkers för att få fram golvbrunnen så man kan sätta in ett badkar eller en dusch? (Och hur gör man isåfall med tätskiktet?)
Eller måste man renovera om hela badrummet och göra allt rätt från början?
Vi vet heller inte om renoveringen är gjord av en firma eller av en privatperson.

Tack på förhand
 
Vet du om det ens är ett tätskikt när de inte har golvbrunn?
 
nej det vet jag förstås inte, kan man ta reda på det på något sätt? Det känns bara så onödigt att behöva renovera om hela badrummet när det är fräscht bara för att få in en dusch där.
 
Vet du var brunnen är med säkerhet? Duschkabin sen borra hål mitt ovanför brunnen och bara ansluta avloppet från kabinen kanske kunde gå?

Finns alltså inget avlopp alls nu eller?
 
det finns både avlopp och golvbrunn men det ligger under klinkersen och förmodligen under golvvärmen också. :-/
 
De har med all sannolikhet gjutit igen brunnen och flytspacklat över den. Isåfall får man byta brunn och då ryker tyvärr golvet med golvvärmen..
 
Tippar på samma tyvärr. Risken finns också att du "rispar" kabeln till golvvärmen och duschen kan bli strömförande i värsta fall.

Det går inte att komma åt brunnen underifrån och inspektera med kamera, boroskop e.dyl
 
Ehh.. vänta lite här, VARFÖR har man gjort detta menar du? - Försöker se framför mig hur man resonerar när man lägger ut "enorma" summor pengar på att renovera ett BADrum och sedan gjuter över golvbrunnen??? - Utan golvbrunn så är det väl per definition inget badrum? Var det tanken att endast använda detta till toalett eller? För isf är det ju sannolikt inget tätskikt under heller...

så nu står vi med ett stort badrum som inte har någon dusch/badmöjlighet.
Det är ju som att bygga ett garage utan garageport, eller en bil utan motor.. osv

MVH: Marcus
 
Redigerat:
Vilket plan ligger badrummet på?, är det på bottenvåningen och du har krypgrund borde det inte vara några problem att avgöra om du har brunn, följ avloppsrören och riv i värsta fall upp lite asfaboard i trossbotten och kika om brunnen sitter kvar.
 
Vi har ett badrum (som nu skall rivas) som byggdes i början på 60-talet med badkar. Ca. 1991 byggde dåvarande ägare om det till duschrum, satte igen golvbrunnen för att den låg på fel ställe i förhållande till dusch, kopplade både handfat och duschkabinsavlopp till avloppet för handfatet. I övrigt satte de klinker och kakel över det gamla från 60- talet. Finns med andra ord ingen brunn i badrummet. Det har fungerat skapligt under de 10 år vi har haft huset. Nu när jag börjat riva (badrummet skall flyttas till annan plats i huset) så upptäcker jag att de 1960 har byggt det med putsade väggar innanför kaklet, rejält. Väggarna består av massiva 60mm plank från 30-talet, 30mm luftspalt, ca 30mm råspont, 50mm puts och dubbla lager kakel, ingen tillstymmelse till fuktspärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.