Erber: Är det någon här som har påstått att de inte funkar med EKK i jord? De funkar säkert för de mesta bra. Samma sak som att det funkar lika bra att ha tygrep i bilen istället för säkerhetsbälte, funkar lika bra att ha en skön skin-mössa istället för hjälm då man kör MC..

...Funkar lika bra så länge ingen olycka händer!

Om en elektriker överhuvudtaget tänkt tanken att lägga ner EKK i mark så är det dags att skicka tillbaka honom till skolbänkel el pronto!

Skulle jag köpa ditt hus och få reda på att en "riktig elektriker" hade dragit EKK i marken så skulle jag ringa den firman och kräva att de bytte ut den installationen mot en korrekt utförd sådan.
 
Problemet är väl att PVC är hygroskopiskt och kan ta upp en 4-5% vatten.
EKLK:s skärm stoppar därmed krypströmmar
EKKJ har också skärm som stoppar krypströmmen.
EKK är så att säga osymetrisk och strömmen kan smita ut åt ena hållet och utsidan och omgivningen blir strömförande.

N1XV- någonting finns med polyeten som ledarisolering som inte är hygroskopiskt och därför kanr den ha en uppbyggnad lika EKK.

Sedan problemet med altanen, altanen i sig är skydd för kabeln. låt kabeln ligga ovan jord under altanen men lämna ett slack så går den gräva ned sedan om altanen tas bort eller renoveras, kvar att gräva 2 meter.

Erber:s "skit samma attityd" är inte kul och det efter bara 2 inlägg.

Protte
 
Personligen som icke behörig går ALLTID efter reglemente. Och låter alltid behörig besiktiga och göra inkoppling i skåpet. Så mitt hus kan köpas tryggt. Det har säkerligen vart 3-4 olika elektriker här sedan denna installation och vad jag minns är det endast EN av dem som påtalat efter ha läst elritningen att EKK kanske inte är att rekommendera att gräva ned, men med tanke på HUR det är gjort i detta fall - så funkar detta och är INTE någon säkerhetsrisk.

Men som "lekman" verkar det då vara rena lotteriet vilken elektriker som knackar på - det säger ju mer om skrået att det finns olika "läror". Några som bygger på erfarenhet och är pragmatiker och de som har regelboken som huvudkudde. Måste bara flika in att jag håller i min hand ett projekteringsunderlag från 2007 där elsnubbarna inte ens godkänner EKK utomhus pga "EKK inte tål solljus". Vem har rätt? Säger som DiLeva, "Vem ska man tro på?" Men nu glider vi från ämnet. =)

När det gäller elström har JAG ingen skitsamma attityd. Det är en sak som är säker.

Så Dadde ber så hemskt mycket om ursäkt att jag "rekommenderade" EKK. EKKJ och EKLK i rör är det som gäller om kabeln kommer i minsta kontakt med moder jord. Prototypens förslag på lösning är utmärkt.
 
Även om man är behörig är det omöjligt att besiktiga elarbeten eftersom den största delen av arbetet ligger dolt i golv väggar och tak. En elbesikting vid tex nyproduktion innebär att besiktningsmannen kontrollerar om beställaren fått det han beställt INTE hur arbetet är utfört (om det inte uppenbart är ej fackmannamässigt utfört).
Dagens "föreskrifter" talar inte i detalj om hur saker och ting ska vara utförda därav lite olika tolkningar. Det innebär även att det är svårare att läsa sig till hur man ska göra och ställer högre krav på den som ska utföra arbetet, det innebär då naturligtvis att det är svårare för en lekman att få/förstå vad som gäller.
Som behörig är jag MYCKET tveksam till att komma hem till nån och "kontrollera och koppla in centraler". För att kontrollera måste jag öppna alla dosor och se vart ledningarna går och hur dom är kopplade jag måste även se hur rör/slang är förlagda.
Kan jag inte göra en fullständig kontroll hamnar jag i en gisslan position gentemot kunden om det ev skulle bli nått fel och det är det sista man önskar speciellt när man inte har fått utföra arbetet.
Den som säger att EKK inte tål solljus har fel, det finns vissa fabrikat av EKK-light som inte är lämplig för utomhusmontage men om amn läser "databledet" från tillverkaren är det aldrig nått problem.
 
Som elmot säger. Viss (i början då light kom?) EKK-Light får man ej använda utomhus. Nuförtiden står det att man får använda EKK-Light utomhus (iaf den vi köper (Ericsson))

Däremot tycker jag personligen (som jag sagt flera gånger förut) att EKLK är betydligt bättre lämpad för klammring (speciellt utomhus)

Vi kopplar aldrig heller in kabel som någon annan dragit. Om det inte är en personlig vän el dyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.