Vi planerar att sätta in ett avlopp med sluten tank och extremt snålspolande toalett i huset vi ska bygga. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av extremt snålspolande toaletter med max 1 l vattenförbruknig/spolning. Blir det väldigt lätt stopp t ex? De modeller vi har tittat mest på heter AquaMagic och Miniflush (från Gustavsberg), men det finns säkert fler som kan vara intressanta!
 
Bygger ni nytt så går det bra så länge det inte är alldeles för långt till tanken. I äldre hus med äldre ledningar får man garanterat problem med sådana toaletter. Viktigt att se till att rörläggaren gör ett bra jobb när han lägger rören.

Dock kan eventuella sättningar utanför huset bli ett problem om ledningen hamnar i bakfall.

Mvh Andreas
 
Ju mindre vatten, desto viktigare är det vilken lutning avloppsledningen har.
 
Inga problem om ni har en tio liters spann som ni sköljer ut med två gånger om dan.
 
Lobo69 skrev:
Inga problem om ni har en tio liters spann som ni sköljer ut med två gånger om dan.
Och vad har man då vunnit?

Nej, sätt in en riktig toalett i stället. Det blir garanterat problem med snålspolande WC förr eller senare.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Staffans2000
Det går säkert bra om ni följer tillverkarens anvisningar ang. fall och längd på röret.
Titta innuti ett pvc-avloppsrör och "uréka" en vattenrutchbana. Mitt tips: ju mer fall, destå bättre.
.
 
Jag har köpt ett hus med en snålspolande vacum toa från Gustafsberg, den blir det stop i hela tiden. Tror dock det beror på att pumpen är för klen, letar efter någon ricktigt kraftig pump eller om man kom på hur man ställer in så den suger längre vid spolningarna. För nu blir det stop hela tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.