Någon som vet något bra sågbord till den kapsågen ?
De flesta trådar jag läser här inne nämner bara GCM8S.
Läste någonstans att Kellens sågbord passar till PCM men att man då måste bygga nån platta i trä eller plåt.
 
Har varit och känt runt på olika sågbord, skall själv köpa ett till min pcm, har i dagsläget skruvat fast den i en black & Decker arbetsbänk men det är krux när man kapar längre virke.
Har kikat lite på kellen och det är ett gediget bord (finns även på coop och k-rauta med andra namn fast exakt samma bord) kostar 995:-, coop kör även rabatt på dewalt bordet för 1995:- men jag tycker inte att det motiverar att lägga ut 1000:- extra för det bordet då det känns ganska lika som kellenbordet, går man däremot upp till bosch egna bord så är det en stor skillnad, ett otroligt fint bord men kostar därefter 3700:-
Nackdelen med pcm är ju att fästena inte är "raka" utan att man antingen endast fäster sågen i dom främre hålen eller bygger en platta, lämpligast i plåt för att fästa i dom bakre skruvhålen me, går även att sneställa fäststålen på kellenbordet för att få det att passa i både främre och bakre skruvhålen men då får du ett helsicke när du skall flytta sågen i sidled.
 
Inte vet jag vad du ska göra med ditt sågbord. Själv köpte jag Kellens sågbord till min DW707, inga problem att montera. Däremot skulle jag idag kanske ändå lägga de exrta 1000 kr på dewalt-bordet. Kellen-bordet känns lite för kort ibland. Jag har för mig att det skiljer minst 1 meter i utdragen längd mellan Kellens bord och Dewalt-bordet. Håller man då på med reglar som är 4 meter långa, så vill de gärna "väga" över, med Kellen-bordet. Men annars funkar det bra för mina hobby-ändamål
 
Jag har Bosch bänken GTA 3700, och det är stabilt och bra och kommer med adaptorplattor till PCM8-sågen. Jag betalade 2995 ink moms för mitt. Problemet är att det är tungt som ett as. Satsa hellre på en lättare bänk, typ Kellen och gör en egen adaptorplatta i K-plyfa eller var du råkar ha hemma.
 
mattiasp skrev:
Jag har Bosch bänken GTA 3700, och det är stabilt och bra och kommer med adaptorplattor till PCM8-sågen. Jag betalade 2995 ink moms för mitt. Problemet är att det är tungt som ett as. Satsa hellre på en lättare bänk, typ Kellen och gör en egen adaptorplatta i K-plyfa eller var du råkar ha hemma.
Sen kan det ju kanske kännas lite konstigt att ha ett bord som är dyrare än själva sågen :cool:
 
A
Nu vet jag inte hur just Kellen-bänken ser ut men jag köpte själv Clas Ohlsons universalsågbänk till min såg för några år sedan och ångrar mig idag. Kvaliteten är i linje med priset vilket innebär ganska låg kvalité. Nu har den iofs fått en del stryk genom åren med grovt virke, stått ute, transporterats hit och dit osv, och det har gjort att bordet blivit rackligt, rattar har gått sönder, delar har rostat. Stöden bångnar för tungt långt virke. Svårt att ställa in höjden pga dålig kvalité på rattar och rör, tungt som ett as, nej inget bra köp.

Hur bra en gersåg man än köper kan den inte göra något bra jobb om den inte får rätt förutsättningar så satsa på en *bra* sågbänk annars blir du bara missnöjd. Jag har lärt mig att det ofta är ett misstag att satsa för stor del av budgeten på själva huvudprodukten, sågen, borrmaskinen, lasern eller vad det nu kan vara och sen inte vilja lägga ner pengar på de ofta nödvändiga tillbehören som sågbänken, borrarna, stativet osv. Det är som att köpa värstingstereoförstärkaren för 40000kr för att sen ansluta den till högtalare för 500 spänn och tro att man ska få superljud.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.