Nu är det dags att fälla träd på tomten inför stundande husbygge. Jag undrar därför om någon på forumet känner till firmor som köper upp virke i Stockholmstrakten? Det handlar inte om några stora mängder, ca 40 träd, mest gran och björk. Vad kan man förvänta sig att få betalt? Eller ska man vara nöjd om man blir av med stockarna?
Snälla pappa står för trädfällningen. Ris och sly tänkte vi elda upp. Björkar till egen ved finns kvar på tomten.
 
Du ska nog vara glad om du blir av med dem. Har man tur kan man få någon som vill ha veden att hämta dem och även ta hand om kvistar och sly.
 
Vi fällde 120 !! träd i blandade storlekaroch fick till slut betala för att bli av med dem, fick lite tips om några som fällde mot att de fick ta virket men intresset var svalt plus att de tog de bästa bitarna och lämna resten. Det sluta med att en flisbil kom och tog rubbet.
Skönt att bli av med ris och grenar dvs. rubbet på en gång.

Uppfattningen jag fick var att sågverken inte köpte "villa-träd " på grund av gamla spikar i stammarna osv.
 
Tack för svaren! Det där med flisning kan vara ett alternativ, håller onekligen med om att det vore skönt att slippa allt jobb med riset. Granarna har måååånga grenar. Tog "flisningsfirman" även hand om vidareförsäljningen och bortforslingen av riset? Vad fick du betala/fick du betalt? Har du någon firma att rekommendera!?
 
Jag ringde till Mellanskog som kom och hämtade ca 10 kubik gran/tall (barrmassaved) som vi lagt upp vid vägkanten, kapat i 3m längder. Fick betalt enligt gällande prislista, inga stora summor med tanke på hur mycket arbete man lagt ner, men det känns bättre än att ge bort det.

Riset ligger dock fortfarande kvar, hade nog egentligen hellre anlitat någon som tog hand om det också men betalat mindre.
 
Träd som växt nära bebyggelse är ingen hit för sågverk, risken för spiksågning är för stor.
Sen är det ingen kvalitetsbedömning, för små poster etc så ja, man får vara glad om man blir av med det.

Sen heter det timmer och inte virke, virke är uppsågat timmer.
Och jo jag hatar det missbruket av orden och blir lika irriterad varenda gång nån undrar om jag vill ha billigt virke *S*

/Kent
 
Vaxholmskan

Flisbilen tog både stammar , grenar och ris.
Det var helt tomt när de åkte.
Jag fick ett totalpris på fällning och bortforsling så jag kan inte svara på priset.
 
Tack alla för hjälpen! Det får bli ett samtal med Mellanskog och sökande efter flisfirma, så får vi se vad som verkar smidigast. Så jag blir av med mitt T I M M E R ;) !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.