Hej,

Vi har fått ett bekymmer med vår nyinstallerade toa stol. Det rinner vatten när man spolar bakom toan ut på kakelväggen ....

Har reklamerat det, men jag undrar om någon har haft detta bekymmer o vet anledningen? Vilken dimention på "bultar" skall man sätta fast den med för "rätt" stabilitet? Jag hittar bara infom att bultar inte följer med på ifös hemsida under "installation o montering". Känner jag firman rätt som installerat den har de säkert inte använt bultar alls, eller väldigt dåliga.

Toastolen känns inte så stabil som man kan önska när man sitter på den. Och vi är inga 100kg folk i min familj....
 
Plastvinkeln som sitter ansluten i avloppet samt toaskålen är tätad med en ganska stor gummipackning, kolla så att den inte hamnat snett.
Likaså anslutningen för spolvatten, absolut bäst är nog om ni tar loss skålen och kollar så allt står rätt till, sitter med två muttrar,
 
Kan ha blivit ett veck på gummimuffen också. Min mugg kändes inte heller stabil innan jag reglade extra. Ändå satt den på 2'x4' reglar. Fick staga dessa på mitten med två kortlingar och extrastöd mot väggen. Nu sitter den som BERGET.

OBS min läcker inte, monterat av en amatör ;)

Till min använde jag vanliga 150mm M12 till en början men när skivor osv kom på väggen så var jag tvungen att få svarvat nya i RF av rundstång och gängad ute i ändarna.

Detta är den mugg jag har (IFÖ 6893)
3129_1.jpg

Låter som en solklar reklamation i övrigt. Muggen ska sitta stabilt och INTE läka.

Mitt 1000:e inlägg :D
 
Redigerat:
Vår sitter på ett IFÖ element med osb + wedi skiva. Vi kan inte regla upp nu i efterhand. undrar bara om våra hantverkare använt rätt skruvar. jag läste i IFÖ att de inte kommer med i kitet och vi har lite dålig erfarenhet av firman så här i efterhand tyvärr.....eller inte så lite heller faktiskt.

Vår är av denna typ med inbyggd cistern:
 
  • V3120_Ifo_6875_500.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet vilken dimenstion av bultar som skall anändas och om er IFÖ av ovan modell sitter stabilt med IFÖs grejer "bakom" väggen?
 
Har du inbyggd cistern så har du en färdig fixtur där det sticker ut pinnbultar genom väggen. Alltså bultarna följer med fixturen (M12 bultar) Är fixturen rätt monterad så sitter wc-stolen som berget. Har du kakel på väggen så bör man montera en dämplist mellan porslinet och väggen, eftersom en kaklad vägg ofta inte är 100 % slät, och stolen kan annars vicka eller knaka lite mot väggen.
Om det läcker mellan toan och väggen, så har antagligen packningen kommit lite på sniskan, eller så är något av rören (avlopp, eller spolvattenrör från cisternen) som kommer ut från väggen för kort. Man behöver lossa skålen för att kolla detta.
 
Redigerat:
Dämplist, intressant. Låter som det kan vara bekymmret. heter de "dämplist" och finns att köpa i vanlig butik eller vad är det för slags list?
 
Jepp. Dämpningslist heter det för att vara mer exakt. Det är en transparent självhäftande list som man klistrar på porslinet innan man monterar skålen. IFÖs artikelnummer 96040, alternativt RSK nr 7924856.
Jag köper mina hos proffshandeln i samband med beställning av själva stolen. Men de som har sålt stolen till dig ska kunna ordna en sån.
Man delar den i fyra bitar och sätter en bit i varje "hörn"
I princip så skulle man kunna klistra dit en lite hårdare gummilist eller liknande med samma resultat

Detta fixar ju inte läckaget, men eventuellt vickande.
 
Jag använde vanlig vit eltejp för att inte få porslinet mot keramiken, stolen sitter som berget.

Vickar din är troligen kaklet FÖR ojämnt och en liten list kan inte åtgärda detta. Detta kan du enkelt kontrollera genom att kolla runt väggfästningen och se om det är springa runt. Känns det som att den "fjädrar" så kollar du i nederkant. Att vara två och prova sitta samtidigt som man kollar är också smart.

En tumstock mot golvet och mot toalettens framkant svarar direkt om den ger med sig vid "sittning".

Mäskligt att en "certifierad" firma inte klarar en enkel sak som att sätta fast ett toalett måste jag då säga.

Edit:Jag provade nedhänget på min (som genom den större längden (pga cisternen) borde ge sig lite mer så fjädrade den ner när jag (77kilo) sitter i "position" och lyfter benen ner 2,5-3 mm detta var inte märkbart innan tumstocken var där.
 
Redigerat:
v-g skrev:
Jag använde vanlig vit eltejp för att inte få porslinet mot keramiken, stolen sitter som berget.

Vickar din är troligen kaklet FÖR ojämnt och en liten list kan inte åtgärda detta.
Jo, det går, man får passa in listen så att det tar upp ojämheterna. Den ska inte gå hela vägen runt utan delas i bitar. Då ligger stolen bara an där det finns list. Är det så ojämnt att det inte lyckas med detta, så ska nog kakelsättaren fundera lite över sitt alkoholintag under arbetstid
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.