...sätter in mano....vanlig vit, inte blank.
 
" Har just börjat montera ihop skåpen, instruktionerna är åt skogen, men om man tänker till före är allt ganska logiskt. Men om det bara kostar 100:-/skåp att få det monterat skulle jag givetvis tagit det, trodde det var mkt dyrare så det var inte ens på tal om att få det monterat. "

Bygger själv ihop en Mamo ( inte blank) och gick riktigt på pumpen med inbyggnadsskåpet för ugn.
Jag hade endast laddat ner den bygghjälp som fanns på deras hemsida.
Men det visade sig att de i butiken har andra instruktionspapper på alla skåp, som var helt ok att följa.
De kan på begäran printa ut dessa på alla skåp eller de som är svåra.

Även jag hade en hel del som var skadat, mycket kom helt utan förpackning.
Trevlig och tillmötesgående personal i Kvikbutiken i Löddeköpinge.
 
Kan bara meddela att priset jag fick för att få skåpen ihopsatta var 450kr/st...på 20 skåp så blev det en rund slant. nu sätter vi ihop de själva och kan lägga de pengarma på annat.. men för 100kr/st hade jag nog köpt det!
 
fridasthlm skrev:
Vi satte in ett Kvik-kök för ca två år sedan i vår nuvarande lägenhet och är verkligen jättenöjda! Många här i forumet har anmärkt på dåliga leveranser etc. men för vår del fanns det inga sådana problem så vi hade kanske tur. Gällande kvalitén så anser i alla fall jag att den är väldigt bra, inte minst med tanke på det relativt låga pris man betalar (satte in ett IKEA-kök i förra lägenheten och den kvalitén går inte ens att jämföra..) Kviks luckor, lådor etc. känns väldigt rejäla och dämpningsmekaismerna i skåp och lådor gör att det är ett väldigt behagligt kök att jobba i (jämfört med IKEAs dämpningsprylar som liksom sitter löst och väldigt lätt ramlar ur..) Det är helt enkelt ett billigt kök som känns dyrt..

Nu har vi köpt ett nytt renoveringsprojekt och efter att under de senaste tre åren ha satt in ett IKEA kök (Vit abstrakt) och ett Kvik (Mano), så kommer vi välja att sätta in ett kvik-kök även i denna lägenhet. Så av mig får kvik bra betyg! Till stor del beror det på den kökskonsulent vi använde oss av. han heter Fredrik och jobbar i butiken i Kungens kurva.: [länk]
Han var otroligt duktig och kom med många smarta lösningar (t ex så ville vi ha ett högre överskåp än det som fanns i sortimentet. Då vände han på ett bänkskåp som hade ett bra mått och använde det som överskåp - det blev perfekt!). Han kommer även att få rita vårt nästa kök.
Har satt upp ett IKEA kök och du ska nog inte jämföra med dörrdämpare med de som fanns förut. IKEA har idag Blums dörrdämpare som är precis samma som både Ballingslöv och Kvik har (till för ca 1 år sedan hade de bara låddämpare från Blum). Tittade på ett Ballingslövkök i veckan som är under montering och det är precis samma konstruktion från Blum till både lådornas konstruktion och dämpare. Samma typ av gångjärn osv. Spottarna till Ballingslövkök är exakt desamma som till Kviks kök, bara priset skiljer, 149 kr + moms på Ballingslöv och 69 kr på Kvik.


Däremot finns det en sak jag skulle kontrollera och det är garantierna. IKEA ger 25 år på stomme och gångjärn samt 5 år på vitvaror. Men dessa garantier går inte att överlåta och är därmed närmast värda 0 kr (se mitt inlägg under juridik). Har talat med Kvik och de verkar vara väsenligt mer tillmötesgående men hur garantivillkoren formellt är utformade vet jag inte. Skulle mycket väl kunna tänka mig ett Kvik-kök nästa gång. En fördel är förfrästa stommar för spotlights.
 
Lekkamraten skrev:
Har satt upp ett IKEA kök och du ska nog inte jämföra med dörrdämpare med de som fanns förut. IKEA har idag Blums dörrdämpare som är precis samma som både Ballingslöv och Kvik har (till för ca 1 år sedan hade de bara låddämpare från Blum). Tittade på ett Ballingslövkök i veckan som är under montering och det är precis samma konstruktion från Blum till både lådornas konstruktion och dämpare. Samma typ av gångjärn osv. Spottarna till Ballingslövkök är exakt desamma som till Kviks kök, bara priset skiljer, 149 kr + moms på Ballingslöv och 69 kr på Kvik.


Däremot finns det en sak jag skulle kontrollera och det är garantierna. IKEA ger 25 år på stomme och gångjärn samt 5 år på vitvaror. Men dessa garantier går inte att överlåta och är därmed närmast värda 0 kr (se mitt inlägg under juridik). Har talat med Kvik och de verkar vara väsenligt mer tillmötesgående men hur garantivillkoren formellt är utformade vet jag inte. Skulle mycket väl kunna tänka mig ett Kvik-kök nästa gång. En fördel är förfrästa stommar för spotlights.
marbodal har baldakin med förfrästa skivor som man tar hål var 20:e cm. KANON

mvh
snickar estwing
 
Jag har precis blivit klar med mitt Kvik Mano kök. Jag kan inte rekommendera Kvik pga av allt strul och brist på kompetens. Jag har haft kontakt med Kvik Haninge, Kungens kurva och Gustavsberg. De kan inte måtten på det de säljer och de tar inget ansvar för det de säljer vilket medför när de rekommenderar en installatör så slutar deras ansvar vilket jag var med om. De saknades en del till köket som krävs att halva köket monteras ner igen för Kvik missat levererat den. Inte nog med det utan jag fick betala delen de missat leverera för den skivan fanns inte med i leveransbeskrivningen vilket gör köket väldigt fult. Enligt allmänna reklamationsämnden så ska kund inte behöva betala mer för att få en färdig produkt som redan är såld. Förutom det så går det inte att använda micron som är placerad ovanför ugnen eftersom de inte har levererat en micro med sidhängd dörr. Sen så använder sig Kvik av medelmåttiga leverantörer som gör att produkterna kommer inte i hela delar som dom skulle göra om dom kom från Sverige och som gör att färdigt kök aldrig kan bli fint. Bänkskive leverantören såga sönder mitt kök för att få plats med spisen som inte passade enligt ritningen. Jag kan räkna upp hur många fel som helst och skulle inte äns rekommendera Kvik för min värsta fiende. Idag säger bara, köp skåp på IKEA för 20 000kr och åk till en snickare och beställ luckorna så kommer du få ett finare kök och runt 50 000kr istället för 150 000kr för deras Mano kök som skulle kosta 120 000kr men pga deras fel blir mycket mycket dyrare. Då tittade jag först på mycket dyrare kök runt 500 000kr och hade jag vetat det som jag vet idag hade jag nog köpt ett kök för 500 000kr.
 
Måste säga att jag kan rekommenndera kvik i Borås. Är precis färdig med mitt Kvik kök Bianco högblank vit, har bara varit lite småproblem och allt har löst sig bra och smidigt.bänkskivan var från Dfi-geisler, och det var en liten bula på den, inga problem kommer en ny nästa vecka.
 
Redigerat:
Stadig skrev:
Jag har precis blivit klar med mitt Kvik Mano kök. Jag kan inte rekommendera Kvik pga av allt strul och brist på kompetens. Jag har haft kontakt med Kvik Haninge, Kungens kurva och Gustavsberg. De kan inte måtten på det de säljer och de tar inget ansvar för det de säljer vilket medför när de rekommenderar en installatör så slutar deras ansvar vilket jag var med om. De saknades en del till köket som krävs att halva köket monteras ner igen för Kvik missat levererat den. Inte nog med det utan jag fick betala delen de missat leverera för den skivan fanns inte med i leveransbeskrivningen vilket gör köket väldigt fult. Enligt allmänna reklamationsämnden så ska kund inte behöva betala mer för att få en färdig produkt som redan är såld. Förutom det så går det inte att använda micron som är placerad ovanför ugnen eftersom de inte har levererat en micro med sidhängd dörr. Sen så använder sig Kvik av medelmåttiga leverantörer som gör att produkterna kommer inte i hela delar som dom skulle göra om dom kom från Sverige och som gör att färdigt kök aldrig kan bli fint. Bänkskive leverantören såga sönder mitt kök för att få plats med spisen som inte passade enligt ritningen. Jag kan räkna upp hur många fel som helst och skulle inte äns rekommendera Kvik för min värsta fiende. Idag säger bara, köp skåp på IKEA för 20 000kr och åk till en snickare och beställ luckorna så kommer du få ett finare kök och runt 50 000kr istället för 150 000kr för deras Mano kök som skulle kosta 120 000kr men pga deras fel blir mycket mycket dyrare. Då tittade jag först på mycket dyrare kök runt 500 000kr och hade jag vetat det som jag vet idag hade jag nog köpt ett kök för 500 000kr.
Låter inte som en trevlig upplevelse... Hoppas ni hittar en lösning på alla era problem. Ännu ett bevis på att det är viktigt att få tag på en bra säljare. Bara för att det står Marbodal eller Kvik på skylten tror jag inte spelar någon roll. De måste ju ha skåp som fungerar men frågan är nog om säljaren vet riktigt hur det skall vara/se ut.... Jag blev nyfiken på vilken micro ni har som inte är sidohängd? Och varför den inte skulle gå att öppna?? Vad finns det ovanför eller under som skulle kunna ta emot ?
 
Hej Strit,

Vi beställde 2st Siemens 60 ugnar tillsammans med köket i samma model där den övre ugnen är både micros och fullstor 60 ugn. Den nedre ugnen sitter på ca 80cm höjd från golvet och sen sitter ugnen med micro funktion ovanför och båda har vanlig lucka som öppnas ner ej sidohängd och jag har ringt själv till Siemens för att se om den går att ändra till sidohängd men det är inte möjligt. Mitt problem är att jag är 170cm lång och när jag öppnar micron så får jag luckan i pann höjd vilket gör att jag behöver stå på tå för att nå över luckan in i micron.

Hälsningar
En missnöjd Kvik kund i Stockholm
 
Aha. En HB880570 är en riktikt fin maskin! Gratulerar till valet men placering blev ju lite hög :( Vad jag kan se så har de fronter på delbara 160 mm vilket gör att du borde ha två stycken lådor på 320 mm under ugnen eller en dörr på 640 mm. Borde vara en baggis att flytta ner ugnarna och bara byta det som sitter under till en 320 + 160 låda eller en 480 dörr så har du fått ner alltihop 160 mm ? Eller bara ha en 320 låda under och då få ner det 320 mm ? I det senare alternativet får du ugnsluckan i höjden 1040 mm från golvet. Måste finnas massor med alternativ och det borde du kräva av säljaren att fixa. Stå på dig! Du skall inte vara nöjd med ett kök som inte du kan använda. Eller så vänder du på det och sätter den vanliga ugnen ovanför! Där finns det ju sidohängda: HB33R550S (högerhängd) eller den som passar bäst till din "micro/ugn/ som heter HB78R570S. Då kanske de kan sitta kvar som de gör....
 
Lekkamraten skrev:
Har satt upp ett IKEA kök och du ska nog inte jämföra med dörrdämpare med de som fanns förut. IKEA har idag Blums dörrdämpare som är precis samma som både Ballingslöv och Kvik har (till för ca 1 år sedan hade de bara låddämpare från Blum). Tittade på ett Ballingslövkök i veckan som är under montering och det är precis samma konstruktion från Blum till både lådornas konstruktion och dämpare. Samma typ av gångjärn osv. Spottarna till Ballingslövkök är exakt desamma som till Kviks kök, bara priset skiljer, 149 kr + moms på Ballingslöv och 69 kr på Kvik.
.
1 st 153 graders gångjärn för dörr tar Kvik 110:- för.
IKEA tar 40:- för exakt samma, från samma tillverkare

Samma skillnad på lådor och liknande.

Undrar var jag väljer att komplettera mitt Kvik kök... :)
 
jonas.n skrev:
1 st 153 graders gångjärn för dörr tar Kvik 110:- för.
IKEA tar 40:- för exakt samma, från samma tillverkare

Samma skillnad på lådor och liknande.

Undrar var jag väljer att komplettera mitt Kvik kök... :)
Konstigt? Blum har inga gångjärn på 153 grader. Svårt att jämföra äpplen och päron.... Kanske ett 155 graders och då har du priser från 45 - 165:- Du måste veta vad du jämför med Jonas. Tro inte heller att tandemboxarna (skenorna) på IKEA är samma som hos övriga köksbutiker även om de ser lika ut för ögat.
 
Snailman
Men ikea försöker iallafall inte pracka på en metaboxar som en del andra köksfabrikat...
 
Kvik i Västerås konkade idag...när följer resten med..?
 
Strit skrev:
Konstigt? Blum har inga gångjärn på 153 grader. Svårt att jämföra äpplen och päron.... Kanske ett 155 graders och då har du priser från 45 - 165:- Du måste veta vad du jämför med Jonas. Tro inte heller att tandemboxarna (skenorna) på IKEA är samma som hos övriga köksbutiker även om de ser lika ut för ögat.
Jepp, konstigt !
Det står Blum på Ikea´s "153graders gångjärn", kollade precis en extra gång.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50105863

Men du kan ha rätt i att de från Kvik kan vara 2 grader extra, alltså 155 grader.

Hur som helst så har jag nu monterat dessa IKEA gångjärn i min Kvik Mamo kök.
Och det fungerar exakt lika bra som de jag köpte från Kvik.

Så klart kunnde jag inte låta bli att köpa några IKEA´s Rationell fullutdragslåda.
Även dessa ifrån Blum ( enligt märkningen) .
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...re&category=#~Products&query=fullutdragslådor

Även dessa har jag nu monterat parallellt med "samma" från Kvik, IKEA´s fungerar utmärkt, precis som Kvik´s.
Hade de inte passat så hade det ju bara varit att packa ner lådorna i kartongen och lämna tillbaka till IKEA för att få pengarna i retur.

Hur som helst så är jag väldigt nöjd med mitt kök från Kvik ( och numera lite från IKEA... )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.