Hej,

Vi har ett nyinköpt hus från -68 med krypgrund, som för flera år sedan har försetts med "undertrycksventilation" i form av en frånluftsfläkt och alla ventiler ordentligt tätade. Som jag förstår det var detta vad som rekommenderades vid fuktproblem innan luftavfuktare blev i ropet.

Vare sig fuktmätningar eller någon lukt antyder att det nu är något problem med grunden, men jag har i stället ett annat huvudbry.
Husets ventilation är ju av typen självdrag, men jag tror att fläkten i grunden som suger luft från huset också ser till att luft dras bakvägen genom ventilationskanaler och skorsten.

Hur är detta tänkt att fungera? Man vill ju inte dra in doft av stekos i huset... Är fläkten i grunden kanske ställd för högt?
 
Undertrycksventilationen är till för att hindra lukt från grunden att läcka in i bostaden. Den har ingen effekt på fukten i sig. Snarare tvärtom, dvs en för kraftig undertrycksventilation kommer att resultera i ökad fukthalt i grunden eftersom den drar in fuktig sommarluft i det kalla grundutrymmet. Om bara grunden är ordentligt tät behövs ingen kraftig fläkt. Själv har jag en 70W fläkt som är nerdimmad till kanske halva effekten, och det är möjligt att det fortfarande är onödigt kraftig. Om det inte finns ngn lukt behövs inte undertrycksventilation. Om man har förhöjd fukthalt kan man i så fall endast köra med en vanlig kondensavfuktare för 2-3000 kr.

Det är osannolikt att undertrycket i grunden kan vända på hela husets ventilation enbart genom det lilla läckaget vid golvlister osv.
 
Som jag har fått det förklarat sänker fläkten fläkten fuktigheten i grunden genom att suga ner varm inomhusluft. Högre temp i grunden ger lägre relativ fuktighet.
Förutom ordentligt tätade ventiler är även en stor mängd hål borrade med dosfräs i trossbotten, längs väggarna.

Jag kan inte heller tänka mig att det är meningen att husets ventilation ska "vändas", men jag blev fundersam när jag upptäckte ett ganska kraftigt "drag" åt fel håll ur kaminen...
Beror detta bakdrag på fläkten eller kan det uppkomma på naturlig väg? Kallras i skorstenen?

Min ursprungliga plan var att byta fläkten mot en sorptionsavfuktare "för säkerhets skull". Den fungerar ju till viss del som en undertrycksfläkt den med. Jag tycker i och för sig inte att det luktar speciellt illa nere i grunden, även om det inte är "frisk havsluft" direkt.
Nu ska Anticimex i alla fall göra kompletterande mätningar innan jag bestämmer hur det ska bli.
 
Detta är då ett försök att skapa en varmgrund i efterskott. Jag har ingen erfarenhet av hur detta verkligen fungerar men är skeptisk. Det är ett experiment där man har mycket liten erfarenhet. Den förutsätter att grunden är välisolerad. Annars riskerar man att dra ner fuktig luft som kondenserar mot alla kalla ytor. Jag tror man riskerar att skapa stora problem om det inte utförs på ett rätt sätt. Men skulle vara intressant att höra andras erfarenhet.
Man undrar varför de tidigare ägarna har gjort detta ingrepp? Hade de problem med lukt? Är grunden isolerad i efterskott? Hur är fukthalten i trossbotten?
 
Och visst kan detta ingrepp "vända" på ventilationen om undertrycksfläkten är tillräckligt kraftig. Det är ju egentligen avsikten med ingreppet. Det finns ju varmgrundslösningar, men de är gjorda så från början. Att konvertera en krypgrund till en varmgrund är ju en annan sak.
 
Jag var mycket skeptisk till en början och avsåg att byta fläkten mot en avfuktare omedelbart, då jag precis som du säger, tycker att risken måste vara stor att man inte lyckas värma alla kalla ytor utan får kondens.

mannen från Anticimex är dock förvånansvärt positiv och tycker att jag lika gärna kan behålla detta koncept, bara mätningarna inte visar förhöjd fuktnivå.

Om konceptet fungerar så borde det väl ändå vara ett ganska dyrt sätt att undvika fukt i grunden? All värme kommer ju ifrån huset, och grunden är inte isolerad vad jag kan se.

Fläkten är nog inte så kraftig ändå, den är kopplad via en "dimmer" för varvtalsreglering som är märkt 0,5A (dvs max 120W)
 
En nödvändig förutsättning för att en inneluftsventilerad varmgrund skall fungera är att grunden är ordentligt isolerad. Annars får man risk för kondens.
Det finns nykonstruktioner med inneluftsventilerad varmgrund som nog är ett utmärkt alternativ. Nackdelen är att man är helt beroende av fläktar för att huset skall fungera. Men att konvertera en krypgrund till inneluftsventilerad varmgrund är inte så enkelt och kräver som sagt att hela grunden isoleras och att det inte finns köldbryggor där man annars riskerar kondens och röta.
Håller med om att om man bara har koll på fukthalten med kontinuerliga mätningar så är det kanske OK. men man måste även göra noggranna inspektioner för att inte missa lokala kondensproblem som kan drabba där det finns köldbryggor och vid kallare väderlek.
Denna grundkonstruktion kan säkert ha bättre fuktförhållanden på sommar och höst, då konventionella uteluftsventilerade grunder har sina stora problem, men vid kallt väder blir det omvänt. Då har den traditionella grunden inga fuktproblem, men om den ventileras via inneluften blir det risk för kondens.
Men jag vill inte vara kategorisk och föreslår att vi startar en ny tråd o frågar efter andras erfarenheter med liknande ombyggnationer.
 
jag har monterat en liknande fläkt som du har i ditt hus, i slutet av 2004, hade då kollat många olika lösningar och alternativ
kom tillslut fram till att en fläkt som skapar undertryck skulle passa vårt hus perfekt.

Grundförutsättningarna måste dock vara att grunden är tätt (Skall provtryckas)
och att du har en plast på marken under grunden (fuktspärr)
God ventilation i huset pga att luften tas därifrån.

Nu efter ca 4år är jag helt övertygad att jag gjort rätt, elförbrukningen har inte ökat och lite mer värme har det blivit på golven.
 
Bara för att vara tydlig - man måste skilja på undertrycksventilation av krypgrund och inneluftsventilerad varmgrund. Vid den förra görs inga hål i trossbotten och det blir minimalt med luftflöde från bostaden för att motverka luktproblem. Jag har själv den lösningen. Vid den senare, som vi nu diskuterar, har man skapat ventilationshål i trossbotten för att få stora luftflöden från bostaden.
Kjellman - har du även skapat ventilationshål i trossbotten? I så fall är jag intresserad att få mer information om t ex fuktförhållanden i grundne under de olika årstiderna.
 
M
Kan tänka mig att de flesta golv inte är helt täta och borde släppa igenom varmluft till krypsgrunden om det är undertryck och helt tätt. Visst hål underlättar säkerligen luftflödet.
Vad ska man använda för isolering om krypgrunden ska isoleras?
 
Nix, inga ventilationshål.
 
Vi måste alltså skilja på inneluftsventilerad varmgrund där man avsiktligt vill ventilera inneluften via krypgrunden, och undertrycksventilerad krypgrund där man egentligen vill få så lite läckage från bostaden som möjligt. Jag uppfattar att maghens hus är ett försök att konvertera en traditionell krypgrund till en inneluftsventilerad varmgrund eftersom man borrat ventilationshål i trossbotten. Hittar dessa uppsatser vid en snabb googling som delvis handlar om varmgrund.

http://documents.vsect.chalmers.se/CPL/exjobb 2005/ex 2005-052.Pdf
http://portal.ch.lu.se/Campus.NET/Services/Publication/Export.aspx?id=659&type=doc
http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_liu_diva-1517-1__fulltext.pdf

I samtliga betonar man att isolera kantelement (helst utifrån) och även marken för att denna skall fungera.

Se även denna länk där man avråder från att konvertera en krypgrund till varmgrund
http://www.lfs-web.se/index.htm?krypgrundssvar.htm

Därmed vill jag inte påstå att det inte skulle fungera, men jag tror att det finns mycket lite erfarenhet av denna typ av lösning och det får tills vidare anses som en experimentell lösning som måste utvärderas. Om nu maghen inte har några fuktproblem i sin grund och om denna lösning använts under några säsonger skulle det vara intressant med ett års fukt/temperaturloggning av grunden och uteklimat för att se hur hans grund fungerar.
 
Hittills har fuktmätningarna visat att det inte är några problem, men jag har som sagt upplevt att det drar IN luft via köksfläkt och skorsten, snarare än UT, vilket inte känns helt rätt... Om jag stänger av fläkten i grunden drar det åt "rätt" håll, men det behövs väldigt litet varvtal på fläkten för att det ska vända.

Just nu känns det vettigast att byta fläkten mot en avfuktare med viss fläktverkan (Jag är inne på Munters home-dry), och då åter täta hålen i trossbotten för att undvika baksug. Vad tror ni?
 
Jag undrar varför man gjort ingreppet från början? Fuktproblemen som man kan befara med denna lösning kommer på vinterhalvåret, till skillnad från den normala fuktproblemen på sommar höst med traditionell krypgrund.

Problemet med bakvänd spisventilation kanske man kan lösa med kontinuerlig frånlyftsventilation, eller ett spjäll när spisfläkten är avstängd.

Om du vill återkonvertera till traditionell krypgrund brukar jag ju förespråka kondensavfukatare och ingen ventilation alls, om man inte har luktproblem, annars en liten fläkt som kan skapa undertryck. Sorptionsavfuktare är dyra i inköp o dríft. Det finns en myt att enbart de fungerar. Är inne på tredje säsongen med kondensavfuktare nu o det fungerar utan problem. Behövs dock bara juli-september. Du kan söka på mina inlägg på forumet liksom på www.varmepumpsforum.com för att se hur diskussionen gåt tidigare.
 
rollo skrev:
Om du vill återkonvertera till traditionell krypgrund brukar jag ju förespråka kondensavfukatare och ingen ventilation alls, om man inte har luktproblem, annars en liten fläkt som kan skapa undertryck. .
Har just blivit varse att den lukt av "gammalt hus" som funnits hela tiden i vårt 99-åriga hus under de 15 år vi bott där verkar bero på mögel e.d i grunden utanför den matkällare som finns. En undertrycksventilerad grund verkar vara vad som behövs, förutom att få bort möglet. Undrar nu vad en "liten fläkt" är i kapacitet per timme t.ex?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.