Hej,
jag har tidigare fått hjälp i detta forum att få igång telefonin i mitt nya hus och det gick till slut bra, förutom i ett uttag i arbetsrummet. (datornätverket fungerar i alla uttag)

Jag har ett data/telenät med RJ45-uttag i väggarna. Följande gäller:
- Datoruppkopplingen fungerar i båda kontakterna i det felaktiga rummet.
- Telefonen fungerar inte i någon av de två.
- Samma telefon (med samma RJ11-sladd) fungerar i annat rum.
- All annan telefoni har kopplats bort utom detta rum, funkar inte. (det var så vi testade rum för rum vilket uttag som hörde till vilken plats på plinten)
- Har provat med sladd med en RJ11 i ena sidan och en RJ45 i andra, funkar inte.
- Elektrikern som var här kollade i kopplingsplinten samt i uttaget och alla tåtar sitter på plats enligt honom.
- Återigen, i alla andra rum fungerar telefonen.
- Jag har naturligtvis säkerställt att jag kopplat rätt mellan plintarna samt rätt uttag i väggen.

Vad kan vara fel??????
 
Rotselleri skrev:
- Har provat med sladd med en RJ11 i ena sidan och en RJ45 i andra, funkar inte.
Borde du inte alltid ha en sådan kabel?
RJ45-honan mår väl inte så bra av att man sätter i en RJ11-hane?

Jag tror att det är felkopplat/avbrott på de två pinnarna i mitten.
Det är bara de som behövs för telefonen,
och de används inte alls för 10/100 Mbit ethernet.

/Hasse
 
OK, så byte av uttag i väggen borde lösa detta med andra ord?
Eller ska jag helt enkelt försöka koppla om? Hur gör man det?

Elektrikern tyckte dock att alla pinnarna såg OK ut...

Elektrikern framförde även han detta med RJ11 i RJ45, men det funkar alldeles utmärkt
i övríga jack utan att uttaget pajat.
 
Har du ett mätinstrument kan du mäta lite.
Där det finns 48V borde telefonen fungera (har du IP-telefoni så kanske det är något lägre).
Försök följa och se var spänningen försvinner.
Mät först på ett uttag som fungerar, så att du får lite känsla för hur det ska vara.
Du behöver alltså bara mäta mellan de 2 ledare/pinnar som sitter i mitten på RJ11/RJ45-kontakterna.

/Hasse
 
om du tittar i uttaget så ser du att där sitter 8 st glidbleck stoppar du i en rj11 oförsiktigt så kan man kröka något av dessa vilket gör att du inte har kontakt mot detta blecket att det fungerar med data beror på att bara 2 /4 par används till en 10/100 överföring
 
Marive: Elektrikern undersökte kontakterna i båda uttagen (jag har ett dubbeluttag per rum) och båda var hela. Dessutom har jag som sagt petat in RJ11 på fyra andra ställen i huset och där funkar både höger och vänster uttag i varje rum. Så tyvärr tror jag inte att detta är problemet.

b_hasse: Jag har en mätare från Biltema och försökte mäta de två "pinnarna" i mitten (jag antar att du menar de 6 metallpinnarna som man ser i botten av uttaget?) men jag får inget utslag alls på ett bra uttag. Måste jag skruva loss uttaget
för att mäta detta? Jag provade också att mäta på de två metallpinnar som man ser längre in i uttaget, inte heller där några 48V.
Jag antar att jag får ta på mig dumstruten och ställa mig i hörnet, men jag fattar nog inte hur och var man mäter!
 
jag brukar göra mig en mätkabel vid behov. dvs en rj45 i ena ändan och skalade ledare i andra. nu är det lätt att mäta. Telefoni ligger på det blå paret :)
Gör man två sådanna här kablar och kopplar en i varje ända så kan man genom att tvinna ihop paren i den ena ändan kontaktmäta från den andra ändan
 
OK, så jag ska:
- Ta två RJ45-kablar (typ datakablar) och på respektive kabel skala bort ena ändan samt vira ihop de två blå trådarna på
båda kablarna.
- Sätta den ena sladden i det vänstra uttaget och den andra sladden i det högra och sedan ta mätinstrumentet
och mäta med den röda mätaren på den ena ihopvirade blå och den svarta på den andra ihopvirade blå och då ska
jag få 48V ?

Förlåt mina dumma frågor men jag är ingen tekniker och försöker nu lösa ett problem som en
utbildad tekniker inte löste.
 
Nej, vira ihop de blå bara i ena änden, t.ex. i din patch-panel. Då kan du sedan mäta resistansen mellan de blå i den andra änden (ETT uttag i ett rum).
Det ska ju vara kortslutning mellan dem, max några få Ohm.

En sådan kabel underlättar också spänningsmätningen. I ett fungerande telefon-uttag
ska det vara ca 48V likspänning (DC Volt) mellan de blå.

/Hasse
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.