Hej,
planerar att byta ut min gamla braskamin, från ca 1984, till en ny modern med tilluftsanslutning. Den nya ska stå på annan plats i huset för att få in den mer i vardagsrummet, den gamla står i hallen...
Undrar nu om det är lönt att använda sig av gamla skorstenen till den nya kaminen, dvs återanvända allt. Svårt att mäta men den gamla skorstenen verkar ha en diameter på ca 140 mm.

//WSP
 
P
Om det inte är något fel på den finns väl ingen anledning att byta ! Är stosdiameter annorlunda finns det ju adaptrar

MVH
HF
 
Visst kan det vara vits med att byta kamin även om den ser fräsch ut. Skillnaden mellan tex en Contura 250 från 80-talet och en ny Contura 600 är ca 2/3 minskning utav vedhögen/år. Uteluftsanslutning är bara "nödvändig " i de hus som är frånluftsventilerade. Många tror att uteluftanslutningen är till för att inte varm rumsluft skall sugas in i kaminen och med värmeförluster som följd. Hade det varit en öppen spis så hade detta stämt.En sådan slukar ca: 500 kbm luft /tim. En braskamin slukar ca: 8 kbm luft/tim vilket om man betänker att köksfläkten drar ut 250 kbm/tim är ganska försumbart. Uteluftanslutningar kom på 70-talet för att "medicinera" bristande kunskaper i byggteknik.Massor av hus byggdes utan uteluftsintag ovan fönster (el.likn.)och med fläktventilation som obönhörligen sög in luft bakvägen genom skorstensröret och gjorde det svårt att tända i kaminen och som åtminstone förorsakade sotlukt när den inte eldades.
 
Pellking skrev:
Om det inte är något fel på den finns väl ingen anledning att byta ! Är stosdiameter annorlunda finns det ju adaptrar

MVH
HF
OK, tack.
//WSP
 
Jag hade också bytt. Hade samma dilemma och jag bytte till en Camina förra hösten. Går ej att jämföra varken värmen eller vedåtgång.
 
exerg skrev:
Visst kan det vara vits med att byta kamin även om den ser fräsch ut. Skillnaden mellan tex en Contura 250 från 80-talet och en ny Contura 600 är ca 2/3 minskning utav vedhögen/år. Uteluftsanslutning är bara "nödvändig " i de hus som är frånluftsventilerade. Många tror att uteluftanslutningen är till för att inte varm rumsluft skall sugas in i kaminen och med värmeförluster som följd. Hade det varit en öppen spis så hade detta stämt.En sådan slukar ca: 500 kbm luft /tim. En braskamin slukar ca: 8 kbm luft/tim vilket om man betänker att köksfläkten drar ut 250 kbm/tim är ganska försumbart. Uteluftanslutningar kom på 70-talet för att "medicinera" bristande kunskaper i byggteknik.Massor av hus byggdes utan uteluftsintag ovan fönster (el.likn.)och med fläktventilation som obönhörligen sög in luft bakvägen genom skorstensröret och gjorde det svårt att tända i kaminen och som åtminstone förorsakade sotlukt när den inte eldades.
OK, men frågan gällde skorsten. Bytet kamin gör vi för att dels för att få en snyggare och dels få en med tilluftsanslutning. Idag har vi stora problem vid tändning av kaminen: köksfläkt måste vara av och altandörr öppen-kul när det är -15 ute. Görs inte detta så ryker det in och elden tar sig inte. Har frånluftsvärmepump för tappvatten med luftdon ovan fönstrena och luftvärmepump för uppvärmning.
//WSP
 
Teoretiskt har din skorsten tjänat ut efter 18 år om den är av cortenstål.Även viss del isoleringen kan ha pulvriserats.Sotarn har nog synpunkter.Annars är dimensionen tillräcklig för de flesta kaminer. Om du väljer en kamin utan mantel upp mot tak som skyler skorstensröret kommer även det estetiska in.En ny skorsten får du i samma kulör som spisen,är enkel att montera är betydligt lättareoch rostar inte. Din gamla skorstenshuv ovan tak kan du ha kvar och då kostar skorstenen ca: 1800 -2000:-/m
Det kan vara svårt att få skorstenen att börja "dra" även med uteluftsanslutning så en stunds gläntande på dörren är svårt att komma undan. För att få en bra förbränning erfodras att vedgaserna uppnår minst 800 grader.Det är först då som gaserna är antändningsbara. Brinner de inte upp så omvandlas de till sot o tjära och du går miste om mycket värme. I äldre kaminer som anslöts till en uteluftskanal kom man aldrig i närheten av de 800 graderna vilket gjorde värmeutbytet beklämmande lågt.I de flesta nyare kaminer förvärms förbränningsluften i kanaler i kaminens ytterhölje innan de når vedgaserna .Se till att den nya kaminen har denna funktion.
 
P
Det finns egentligen inget bäst före datum på en skorsten . det beror helt och hållet på hur den nyttjats . Överdrivet höga rökgastemperaturer kan knäcka vilken skorsten som helst , men då följer man inte eldningsinstruktioner. Det är då oftast första delen som tar stryk . Oftast när en skorsten blir utdömd är det det vid utlopp , särskilt om det inte är rostfritt , detta på grund av att kondenseringar har skett där , Se till att undersöka skorsten bara innan Du sätter upp den.
Vi säljer isolerade modulskorstenar och priset på 150mm rör är 1175 kr /meter inkl moms (det lönar sig alltså att leta lite ) . Vi talar då om rostfritt syrafast. rör som får installeras 50 mm till brännbart samt är godkänfa mot sotbrand alltså ett G i Ce specifikationssträngen samt T450 dvs de är godkända för 450 grader kontinuerligt (innebär att de testats för 550 kontinuerligt) . Hoppas det inte ses som reklam , jag nämner ju inte vad det är för system . ville bara tala om att det inte skall behöva kosta så mycket att byta om det nu blir aktuellt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.