Jag skall dra ström från huset till min nya friggebod, vilken kabel behöver jag?
Kabeln kommer att gå utomhus, och gömmas i staketet men det kommer troligvis komma lite regn på den ändå.
I friggeboden vill jag ha ljus samt kontaktuttag till några små maskiner samt dra vidare till belysning i trägården.
Friggebon ligger ca 10m från huset

Tack på förhand/ Dadde
 
Jordkabel: EKKJ eller N1XV-U/R...Men gräv ner den...staketdragning är lite B-igt......
 
Tack så mycket för svaren!
Jag hade gärna grävt men tyvärr så är det en stor altan i vägen och sedan bara ett par meter gräsmatta att gräva i efter det.

Jag funderar på hur jag skall dra min kabel. Dels behöver jag ström till figgeboden för uttag och lampa sean behöver jag ström till ca 5 utelampor runt om i trädgården där tre st är på väg till friggeboden samt en strömbrytare innifrån för att släcka utomhusbelysningen. Skall jag å dra 2 kablar (en för strömmen till friggeboden och en för de 5 st utomhusbelysningen där varje lampa kopplas på från den kabeln) eller har ni något annat tips. Från huset kommer en jordad kabel som användts för utomhusbelysningen förut, skall jag via kopplingsdosan på utsidan koppla på dessa två kablar?

Har försökt visa med bilden nedan:
Grön kabel, jordad från huset
Rödkabel Frggebodskabel
Blå kabel Utomhusbelysning

Vad tror ni om detta? (Hoppas ni förstår bilden :)
 
  • Elschema friggebod.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du behöver troligen en ny matning från centralen för att få fram tillräckligt med kraft. Du ville ju kunna hantera en del belysning plus något/några elverktyg samtidigt. Jag skulle inte ta det från en kopplingsdosa som då dessutom ska hantera förbrukning i huset.

Därmed så rekommenderar jag också en elektriker i detta fall för att man ska kunna titta på hur styrningen av belysningen kan lösas på bästa sätt
 
mats_o skrev:
Du behöver troligen en ny matning från centralen för att få fram tillräckligt med kraft. Du ville ju kunna hantera en del belysning plus något/några elverktyg samtidigt. Jag skulle inte ta det från en kopplingsdosa som då dessutom ska hantera förbrukning i huset.

Därmed så rekommenderar jag också en elektriker i detta fall för att man ska kunna titta på hur styrningen av belysningen kan lösas på bästa sätt
Det var det jag trodde också, som tur är så har jag precis byggt om köket och min elektriker har dragit ny matning till det nya köket så där finns ett säkringsskåp med plats och det ligger bara 2m ifrån.
Men jag vill göra så mycket som möjligt innan elektrikern kommer, så jag skulle gärna vilja dra allt så det bara är för honom att koppla in.

Har ni några andra förslag hur jag skall dra elen på bästa sätt?

MVH/
 
Vanlig EKK kabel funkar utmärkt. Kan även grävas ned om nödvändigt om du inte ska ha biltrafik eller tung belastning typ element och kraftiga maskiner - då SKA det vara EKKJ. Lägg en signalplast ovan. Och markera tydligt var kablen går. Hopplöst att komma ihåg efter ett par år vart fan man grävde ned den. När lille hemelektrikern "jag själv" drog till ungarnas lekstuga så drog jag med EKKJ enligt konstens alla regler men detta var overkill tyckte elektrikern som besiktigade och drog resten av trädgårdsbelysningen med billigare EKK. Har legat i 10 år i backen utan minsta problem.

Tänk bara på hur mycket kräm du tar ut. Det ska vara en jämn fördelning på faserna. Och i allra möjligaste mån - att tändtråden ska brytas i DOSAN så du inte bryter på returen, dvs nollan (blå). På detta sätt ser man alltid till att det är strömlöst framme vid uttaget/lampan när strömställaren är av. Spontant skulle jag säga att du INTE behöver någon ny matning såvida du inte ska ha belysning till en större hockyrink i trädgården. Du kan tex dra en femledare, så du slipper dra två kablar och kan då bryta en tändtråd till friggeboden och en tändtråd till den nya utebelysningen som du parallellkopplar, med en dosa för var strömavtag och vidare till lampan. Matningen är dock densamma, dvs de ligger på samma fas, de delar nollan och jord. Så än en gång - belastningen. 10 amp säkring "aldrig" mer än ca 2200 W uttag då har man lite tillgodo. Man kan även göra det utan dosa(dvs ej seriekoppling), men snåla inte med IP64 dosor.

Det du beskriver är busenkelt att koppla - men allt är enkelt om man kan det - minsta osäkerhet så anlita en elektriker. Förbereder du bara med ev borrhål och dyl så är det gjort på en pisskvart.
 
erber skrev:
Vanlig EKK kabel funkar utmärkt. Kan även grävas ned om nödvändigt om du inte ska ha biltrafik eller tung belastning typ element och kraftiga maskiner - då SKA det vara EKKJ. Lägg en signalplast ovan. Och markera tydligt var kablen går. Hopplöst att komma ihåg efter ett par år vart fan man grävde ned den. När lille hemelektrikern "jag själv" drog till ungarnas lekstuga så drog jag med EKKJ enligt konstens alla regler men detta var overkill tyckte elektrikern som besiktigade och drog resten av trädgårdsbelysningen med billigare EKK. Har legat i 10 år i backen utan minsta problem.

Tänk bara på hur mycket kräm du tar ut. Det ska vara en jämn fördelning på faserna. Och i allra möjligaste mån - att tändtråden ska brytas i DOSAN så du inte bryter på returen, dvs nollan (blå). På detta sätt ser man alltid till att det är strömlöst framme vid uttaget/lampan när strömställaren är av. Spontant skulle jag säga att du INTE behöver någon ny matning såvida du inte ska ha belysning till en större hockyrink i trädgården. Du kan tex dra en femledare, så du slipper dra två kablar och kan då bryta en tändtråd till friggeboden och en tändtråd till den nya utebelysningen som du parallellkopplar, med en dosa för var strömavtag och vidare till lampan. Matningen är dock densamma, dvs de ligger på samma fas, de delar nollan och jord. Så än en gång - belastningen. 10 amp säkring "aldrig" mer än ca 2200 W uttag då har man lite tillgodo. Man kan även göra det utan dosa(dvs ej seriekoppling), men snåla inte med IP64 dosor.

Det du beskriver är busenkelt att koppla - men allt är enkelt om man kan det - minsta osäkerhet så anlita en elektriker. Förbereder du bara med ev borrhål och dyl så är det gjort på en pisskvart.
ekk får man inte gräva ner därimot eklk om man lägger i slang
 
Tydligen ännu en som "vet och kan", :(
 
EKK får man som sagt inte gräva ner vare sig med eller utan skyddslang. Vidare så spelar inte belastningen i friggeboden någon som helst roll för valet av kabeltyp. Däremot så kan man vid hög belastning behöva öka arean på trådarna, eller dra fram fler faser dvs. kabel med fler trådar.
 
erber skrev:
Det du beskriver är busenkelt att koppla - men allt är enkelt om man kan det - minsta osäkerhet så anlita en elektriker. Förbereder du bara med ev borrhål och dyl så är det gjort på en pisskvart.
Så många fel! NOLL koll! :eek:

Kan bara hoppas att du tillhör skaran som anlitar elektriker, för dej och dina anhörigas skull. Fast inte då den där 'elektrikern' som grävde ner EKK....

Jösses...
 
Antagligen var de EKLK som elektrikern grävde ner. En lekman ser ju knappast skillnad på EKK och EKLK.
 
Hoppsan! Hääär fanns det många besserwissrar. Hade ingen avsikt att trampa någon på tåna. Ja, visst är det härligt att ha noll koll och var man i är salig i sin tro - eller kunskap. Det finns mycket här i världen som man inte FÅR göra. Jag går även mot röd gubbe ibland när jag är säker på att det är fritt. Även mycket erfarna elektriker kanske inte följer ALLA regler och förordningar alla gånger. Beroende på vart och hur du gör installationen. Det är upp till var och en och avgöra.

Helt riktigt - EKK är enligt manualen INTE avsett för att gräva ned eftersom kabeln inte är lika robust som som EKLK och EKKJ. Den är helt enkelt klart lättare att gräva av eller dra av. Men all mantling och isoleringen i EKK är i PVC precis som i EKLK och EKKJ och kommer under normala förhållanden överleva oss alla här vad gäller nedbrytningstid, så det finns inget ur den aspekten som förhindrar att kablen läggs i 2 meter gräsmatta/jord - även om nu något reglemente säger att så för man inte göra. Och bara för detta med noll koll - det är inte heller så att markens termiska resistivitet gör livet surt för en EKK i jord. Den tekniska livslängden för EKK, EKLK och EKKJ beräknas till ca 30 år oavsett placering. Appropå noll koll. Vid kontinuerlig användning och max drifttemp ca 20 år. Det är dock inte PVC som är den direkta begränsningen. Vad gäller då kabeltyp så innefattas i detta självklart arean. Och även om det möjligen finns klenare så är väl de flesta EKKJ av 2,5-typ? Men som sagt, jag har ju noll koll och massor av fel så och kan ju faktiskt säga att jag själv aldrig lagt annat än 2,5 och inte heller fått annan när jag köpt. Har aldrig frågat efter klenare helt enkelt. Men vad jag vill komma till - belastningen är självklart en faktor att räkna med när man väljer kabel.

Men självklart - om kabel ska ned i backen använd EKKJ eller än hellre EKLK i rör. (lättare att meka med) Då följer man reglementet och lugnet kan åter råda här på forumet. Även jag använder det när jag drar själv och om det finns minsta risk för att kabeln kan bli utsatt för påverkan. Jag har även en karta i huspärmen där alla kabeldragningar i jord tydligt är markerade med mått och syftpunkter så man enkelt kan avgöra vart ledningen går. Även om 10 år och huset ev har andra ägare. Det gäller både all reglementsdragning och även EKK dragningen. Hur många har det? Jag vill dock påpeka att denna EKKdragning som somliga förfäras av inte är gjort på måfå eller av någon "glad amatör med noll koll" som somliga här försöker påskina, utan dragningen är väl skyddad och genomtänkt. Även om nu elektrikern med nästan 30 års erfarenhet av både svagström till tung industri gjort ett litet "avsteg" från Elsäk.
Bäst av allt är ju att gjuta en kulvert i manshöjd och på stege lägga EKKJ i rör, men elektrikern tyckte det var onödigt för 7 meter till två pollare på vardera 5 w. ;)
 
  • Gilla
M5Peter
  • Laddar…
Hur jäkla smart är det att på ett forum rekommendera saker som innebär avsteg från Elsäk?

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.