Det beror på vad tomten kostar.
Men någonstans mellan 1,8-2miljoner är nog det billigaste.
Vi letar också hus och de ligger i den prisklassen.
Lycka till!

//Jenny
 
Du kan få en siffra av mig - fast på ett enklare fritidshus :
270 000 ca kostade vårt 48 kvm fritidshus - då har vi gjort allt utom elen och viss schakt själva.

Tittar man i trådar så brukar faktiskt folk skriva ut kostnaden i slutet av sitt svar - efter att ha rabllat lite fakt och gett en schablonkostnad.

Men som sagt säger ngn 2.2 och ngn annan 1.5 mkr - så kanske ditt hus går på 4 miljer eftersom det råkade vara granit på din tomt !?
Så kostnader finns det massor av här på forumet - men hur relevant det är för just dig är en helt annan sak - och det brukar sluta på kring 10 - 20 kkr/kvm i normalfallet
/K
 
Ett exempel, 264 m2 enplanshus och dubbelgarage kostar ca 14-15000 kr/m2.
Mkt eget arbete.
Huset välisolerat med golvvärme, parkett och klinker.
Garaget relativt välisolerat med golvvärme.
 
Har byggt ett borohus 163 m2, kostat ca 2,2 exl. tomt. runt 14000 kr/m2 är nog ett bra riktpris för ett kataloghus med lite ändringar och tillval.
 
Vi har byggt en smålandsvilla och själva huset (inkl de flesta hantverkare för ovanvåning, bubbelbad, kaklade badrum & braskamin) gick på ca 1,6 för själva huset. Totalt inkl garage, tomt (500'), anslutning, altan (stenläggning har vi inte hunnit till ännu) är vi nu uppe i ca 2,65 ca. Vi har byggt 28 kvm garage och 60 kvm altan själva men med mycket stöd av en snickarkompis. Huset beställde vi för två år sedan och ovanvåningen blev färdig för ca ett år sedan.
 
niclasella skrev:
Du frugan om ni är intresserade av att bygga mycket själv så kan jag rekomendera svenskamodulhus.
Vi har beställt av dem och byggt det övriga själva med mycket hög standard och det blev 14000kr kvm.
Men det är mycket jobb vi är inne på tredje året nu. Vi bygger 220kvm i Huddinge.
Ett av det mer exklusiva huset som de har levererat.
Vi har nyligen fått en värdering av en mäklare på 5200 000 så det känns bra nu.
Om det är mer ni vill veta så är det bara att höra av er.
Ni får gärna komma och titta om ni vill.

Häls Niclas och Ella
Oj vad snällt att ni erbjuder husesyn! Men vi bor på andra sidan Sverige och så är vi inte så värst händiga, maken och jag. 3 år låter otroligt jobbigt, men det beror väl på vem man frågar antar jag :D
Ska kolla in Modulhus i alla fall för säkerhets skull!
 
A
Vi bygger oxå med hög standard men tack vare kontakter och att vi gör mycket själva så kommer vi ner på en kostnad som är ruggit bra för huset. Allt som allt (inkl tomt, garage, anslutningar + övriga kostnader) kommer vi landa på 2,2-2,3 och då har vi själva valt att lägga krut i både kök (marbodal) och badrum (kakel, klinkers, bastu, bubbel). Värdering? Det kommer nu snart, och det ska bli intressant att se vad det landar på. Vet att grannen gav 2,8 för ett NF Eksjöhus Lyckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.