Hej,

Renoverar lite i en garderob och i en dosa sitter det ett kombinerat uttag och strömbrytare. Strömbrytaren har inget med uttaget att göra utan går till taklampan. Undrar om någon vet om det finns att köpa denna typ av uttag/strömbrytare nu för tiden för det passar bra där det sitter och jag slipper riva i väggen och sätta in en dosa till.

Bifogar en bild.
 
  • uttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
japp, uttag och strömbrytare, förhöjningsram, kombinationsram.

allt för ca 300-400 kr..

finns på clasohlson.
 
en sån har jag aldrig sett förr!! nästan en raritet! det ser ju inte ut att vara nåt fel på den så du kan väl återanvända den?
 
Jag har sett sådana uttag ibland (aldrig i butik, utan bara i gamla installationer).. De kanske inte är tillåtna längre?
 
electrocuted skrev:
en sån har jag aldrig sett förr!! nästan en raritet! det ser ju inte ut att vara nåt fel på den så du kan väl återanvända den?

Förutom att den är tokful.... :)
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Jag har sett sådana uttag ibland (aldrig i butik, utan bara i gamla installationer).. De kanske inte är tillåtna längre?
Kanske inte, jag har efter en del sökande inte lyckats hitta någon motsvarande till salu.
River nog upp pch sätter in en dubbeldosa.
 
E1845632 FÖRHÖJN.RAM 2-FACK FJ-VIT 2-Fack 18mm
E1845606 KOMBIRAM 2 INSATS S10 VIT 2-Fack
E1840621 STRÖMST TRAPP INF F-VIT Trapp/1-pol
E1841416 UTTAG 1-VÄG MJ INF FJ-V Med jord
Det skulle jag använda och då behöver man inte byta dosa
 
Den där från conrad skrek ju budget så att jag inte ens skulle vilja ta i den.

Om jag vore du så skulle jag kört på elmont förslag. Huruvida du får göra detta själv är faktiskt en gråzon Men jag tror det är helt okey om du är helt 100 på vad du gör och inte drar om kablar mm.

Annars kan man skippa förhöjningsramen och sätta in en rotdosa precis jämte nuvarande dosa och får bägge infällda. Allt som behövs är ett Doshål i väggen bara.

Förövrigt så har jag säkerligen ett par kontakter som gärna skulle vilja ha den där udda skapelsen i sina samlingar.
 
Redigerat:
Man får ju byta strömställare och eluttag själv om man har "nödig kännedom". Det där måste väl vara solklart tillåtet att göra själv.

Jag hade övervägt ett uttag med lock bara för att slippa vara och fingra i uttaget av misstag, öven om det inte ska vara någon fara.
 
Det är fyra och ett halvt år sedan frågan ställdes. Förhoppningsvis är garderobsrenoveringen klar vid det här laget.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Där ser man :). Förhoppningsvis lägger TS upp en bild på den nya brytaren/uttaget.
 
Ett problem kan var att om man köper från tex England så är det inte alls säkert att dom passar in i en svensk dosa. Hur det är i dag vet jag inte men för en del år sedan så var det en helt annan dosa som dom använde.
 
Men här va det Tyskland, och de har ju samma cc mått på app.dosorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.