Har ett 380V 16A uttag i krypgrunden. Från detta kommer jag att ha EKKJ i mark till ett förråd på tomten. Den markkabeln kommer att kopplas till uttaget i krypgrunden. Men får/kan man med tanke på böjlighet koppla EKKJ direkt till handske, eller behöver man göra en övergång från stela EKKJ till lämplig gummikabel?
 
Du får inte sätta en stöpsel (Stickpropp) på ekkj:n och plugga in den i handsken, blandning mellan lös och fast installation ej tillåtet. Om möjligt dosa kabeln till handsken och koppla in ekkj:n i dosan, om du inte använder 16a uttaget så byt den mot en lämplig dosa istället.
 
Redigerat:
stöpsel (finlandssvenska?) = stickpropp
 
snaggletooth skrev:
stöpsel (finlandssvenska?) = stickpropp
hehe, bara blitt så, givet heter de stickpropp men ibland glöms de och stöpsel kommer av bara farten. Gick me en gammal elgubbe som alltid sa stöpsel i början av elkarriärren :)
 
Ok, tack för svar. Nja, jag vill helst ha kvar uttaget i grunden för ev maskinbehov m m och gör då så att EKKJ får gå till dosa. Från dosan annan typ av kabel (vilken?) till stickpropp.

EKKJn jag har är 4x2,5/2,5. Vad skall jag då ha för "gummikabel? (behörig elektriker gör jobbet, men jag skaffar allt material)
 
Tror ändå det är i gråzonen för vad som kan kallas för fast installation, så skarva du kabeln direkt till en central istället med samma sorts kabel

Vill du ändå ha gummikabel så har du RDO, RDOE, RDOT och QWPK att välja på (billigast först).
 
Inte till stickpropp alls :)
utan matningen till 3 fasuttaget flyttas till kopplingsdosan. Därifrån kopplas både förråd och uttag in som fasta installationer.
 
780xlt skrev:
(behörig elektriker gör jobbet, men jag skaffar allt material)
Jag blir alltid lika förundrad över denna typ av påståenden. Om man nu har en behörig elektriker som skall göra jobbet så är det ju faktiskt han/hon som bestämmer vilket material som skall användas så varför frågar man inte denne? Annars riskerar man ju att stå där med fel material! :confused:

Helt OK att fråga vad och hur man gör här och inte för att jag vill anklaga någon för nåt men fundersam blir jag.
 
pefo skrev:
Jag blir alltid lika förundrad över denna typ av påståenden.

I mitt fall handlar det om att jag bara har kontakt (... ;-)...) med elektrikern när det är dags för jobb. Men vi har dealat att jag köper på mig saker succesivt så att det finns till nästa gång han kommer. Vi har gått igenom i stort vad som behövs etc, men sådana här saker behöver jag stämma av i forumet, och det tycker jag funkar alldeles utmärkt med alla kunniga svar som kommer här.
 
Håller helt med pefo, den enda som med säkerhet "har rätt" angående vad och hur, är den som ska utföra arbetet. Alla vi andra gissar ju bara för vi kan ju inte veta hur han har tänkt att utföra jobbet, det finns ju alltid en mängd olika "vägar" att gå.
 
Det är inte elektrikern som har avgörandet för hur en anläggning ska byggas upp, det är anläggningsinnehavaren. Elektrikern har ansvaret för att installationen utförs korrekt och är säker och ska inte gå med på att montera materiel som inte är säker eller är olämplig för ändamålet.

Som villaägare kan man kanske anta att elektrikern vet så pass mycket bättre än en själv att man med fördel kan lämna materialval och val av utförande helt till elektrikern. Som ansvarig på företag så var det normalt att diskutera matieralval och val av utförande med elektrikern för att på så sätt få en anläggning som var enligt våra önskemål, inte bara vad just den elektrikern var van vid.
 
Och 780xlt, angående "kunnandet" på forat är det många som tror sig "veta" och gärna sprider sitt "kunnande" så du och alla andra ska nog läsa många av inläggen med en viss skepssis.
 
Sätt en dosa där 3fasuttaget sitter, koppla från den dosan en kabel till 3fasuttaget som du sätter bredvid, sen en ny kabel från dosan med ekkj till uthuset eller var de nu var du skulle dra den.
 
pefo skrev:
Jag blir alltid lika förundrad över denna typ av påståenden. Om man nu har en behörig elektriker som skall göra jobbet så är det ju faktiskt han/hon som bestämmer vilket material som skall användas så varför frågar man inte denne? Annars riskerar man ju att stå där med fel material! :confused:

Helt OK att fråga vad och hur man gör här och inte för att jag vill anklaga någon för nåt men fundersam blir jag.
Svar 1: Vill köpa in materielet självt för det blir billigare....och/eller vill veta exakt vad som monteras

Svar 2: Bara luras, har ingen elektriker, kopplar själv....hehe..

Förstås......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.