Jag håller på att sätta upp vårt nya 5.1 system.

TV, front- och centerhögtalare kommer att sitta på en innervägg och där har jag lösningar för att dölja kablarna.

Bakhögtalarna skall sitta på en yttervägg.

Huset är ett Myresjöhus och byggt 2006 och har gipsväggar. Utvändigt är det klätt med tegel.

Frågan är hur det ser ut bakom gipslagret på ytterväggen. Ligger det en plastfilm, issolering eller luftspalt?
Jag vill inte sätta borren i väggen och riskera att ha sönder någon fuktspärr.
Jag vill alltså inte ha en kabellist på väggen utan vill få "in" kablarna bakom gipset.
Jag kan tänka mig att "karva" ut en skåra och fälla in kabel om det är "dumt" att göra ingrepp bakom gipsen.
Egentligen är frågan även relevant om man funderar på att sätta upp högtalare, hyllor, tavlor etcetra i en yttervägg.

Någon som vet hur det ser ut eller har ett förslag på lösning?
/Magnus
 
Mikael_L
Lite beroende på konstruktion av väggen ...
Men ja, det är stor risk att det är diffusionsspärr i form av åldersbeständig plastfolie direkt bakom gipset.
Den är inte alls bra att punktera med stora hål.

Men det kan också vara så att MH sätter en till regel innanför och plasten mellan dessa.

Jag undrar om du skulle ha chansen att kunna se tillräckligt av konstruktionen om du tar bort en väggströmbrytare och försöker kika i hålet ...
 
Myresjöhus har plasten direkt bakom gipsen och har valt att inte ens ha eldosor i ytterväggar. Vägguttag sitter i sockeldosor med elen ur golvet. Strömställare vid entrédörrar osv har en speciallösning i smygen.
På detta sätt garanterar de ett U-värde på hela konstruktionen.

Jag hade nog lagt en ellist.
 
Hur mycket vägg är det. Kan du offra några centimeter och smälla på en ny vägg på den gamla? Blir ju lite jobb men lister med kablar i är ju inget roligt om jag ska vara ärlig.
 
Nu är det väl inte så att fuktspärren i ett aldrig så välbyggt hus är helsvetsad och gastät? Skulle tro att det läcker en hel del i skarvarna. Borra ett minimalt hål och täta med silkion om du är orolig. Kan inte tänka mej att det skulle vara något verkligt problem, nnars skulle man ju inte ens våga sätta upp en hylla på en yttervägg..
 
Tack för era svar.

Det är precis som Carl skriver i vårt hus.

I innerväggen kan man ganska lätt få in kabel bakom gipset. Det finns flera löningar, som att till exempel borra ett hål uppe, föra in tråd med tyngd i och sen borra ett hål rakt nedanför och fiska upp "dragtråden". Dock tolkar jag det som att det inte skulle vara lika lätt på vår yttervägg eller ens något man bör ge sig på.

Kabellist utvändigt är sista utvägen... så det enda jag kan komma på just nu är att "karva,gröpa ur,fräsa" eller på annat sätt göra en ränna för kabeln och sen spackla och tapetsera över. Om gipsen är enkel eller dubbel i ytterväggen vet jag inte men om det bara är enkel så har man i alla fall 13 mm att jobba i. De mm som en kabel behöver borde inte vara omöjligt att fixa... med rätt verktyg/teknik.

Jag har även sökt på bland annat minhembio.com men än så länge har jag inte hittat någon som löst kabelgömma på sättet med en ränna i gipset.

Får söka vidare.

Vilket verktyg skulle vara lämpligt att avända tror ni?

/mbn
 
För det första verkar det rent allmänt vara lite väl hysteriskt det här med att inte "punktera" plastfolien i yttervägg. Det är ingen ubåt du gör hål i och du kan ge dig på att det redan finns springor etc i folien sedan huset byggdes. Man ska självklart undvika det i det mån man kan men ibland måste man vara lite pragmatisk.

I ditt fall skulle jag först försöka ta hål i gipsskivan utan att göra hål i plasten (kräver viss finess...) och sedan försöka fiska ner sladden mellan gips och plasten. Skulle jag misslyckas och sabba plasten skulle jag inte gräma mig över det utan bara täta så gott jag kunde och sedan njuta av kabeldragningen!

(Inte för att det förändrar din situation, men som en liten referens kan jag nämna att jag ska fälla in hela högtalaren i min yttervägg...)
 
Fräsa spår på baksidan av folvlist kanske går? Neråt borde det ju inte vara några problem att dra kabel som skrivet ovan, inga reglar på tvären kan man hoppas.
 
Nu vet jag inte hur stort hål du tänkt borra om du går på "fiskerimetoden", men vanligtvis borrar man ju typ 10mm för en Mollyplugg. Hur många svenska hus har inte 10+ Mollyplugg i diverse väggar. Dessutom ska ventilationen i huset vara så konstruerad att ett litet undertryck i huset ser till att ingen fuktig inomhusluft smiter ut genom små hål i plasten.

Garanterar dig att ditt Myresjöhus redan har betydligt större glipor, hål, revor och liknande i diffusionsplasten ;)
 
Enligt diverse tekniker som jag pratat med under åren är alla punkteringar i plasten ett stort minus. Hur stora kan jag inte svara på och jag har heller ingen avhandling på några undersökningar. Men med deras ord så ska man försöka undvika alla håltagningar. Själv har jag ingen plast men jag har ekofiber och då ska det inte vara plast.
 
Funderar vidare... har man en luftspalt direkt bakom plasten eller ligger det issolering mot plasten?
 
Bort med golvsocklarna, krafsa bort gipsen, lägg kablarna där. Råkar du skada plast tejpar du med åldersbeständig plast. Gå rakt upp på vägg genom att fräsa/såga/skära/osv bort en skåra i gipset.

Klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.