Hej!
Vi har en stor häck av lind runt ena delen av tomten. Den är gammal 30-40 år stammarna är uppåt 2 dm i diameter och fortfarande fin. Nu vill vi komplettera och förlänga med samma sort på ett område.

Jag trodde först att det var avenbok, men såg bilder på bladen och det vi har ser mera ut som bladen från lind. Bladen är dessutom lite klibbiga.

Är det svårt att få tag i lind att använda som häckväxt? Hur lång tid tar den innan det blir nåt av den, så att det fungerar som insynsskydd?

Är det förresten nån som vet om lind tål kraftig klippning? Vi skulle behöva ta in häcken lite på bredden och göra den tunnare. Den är på sina ställen 2 m bred. När är isf bästa tiden att klippa in den? Det vi gör nu är att klippa två ggr per å o tar då i princip bara årsskotten.
 
Efter att ha googlat lite läser jag att linden i princip kan hanteras på samma sätt som avenbokshäck. Men du ska kolla med plantskolan vilken sort lind du redan har så att du får en enhetlig häck. Linden växer kraftigt när den kommit igång. Min fd granne hade förresten en väldigt snygg bohuslindhäck och denna var satt i början av förra sekelskiftet så det är en häck som är värd att vårdas. Den blir gammal och ska kunna bryta från gammal ved. Testa med ett par plantor och avvakta ngt år för att se resultatet.
 
Linden användes för i tiden ganska mycket för hamling, det vill säga att man klippte av av grenarna på hösten för att använda som vinterfoder för djuren. Detta tyder på att den tål väldigt hårdhänt klippning utan att ta varaktig skada.
 
Kollade med plantagen som sa att det vi troligtvis har är Skogslind, när jag visade upp en kvist. Men jag ska dubbelkolla med ett annat ställe också för att vara säker. Sen blir det till att beställa o plantera i september.

Yonna, ursäkta en dum fråga.... Vad menas med att "bryta från gammal ved"?
 
Här inne är inga frågor dumma :). Att den bryter från gammal ved betyder att den ger nya skott och grenar även från stammen och klarar därför hård beskärning. Andra exempel är avenbok, taxus och buxbom. Finns fler.

Jämför tex med thuja som inte bryter från stammen vilket innebär att en sådan häck, som inte skötts, oftast inte kan räddas genom hård beskärning. Rhododendron bryter sparsamt men går att i viss mån beskäras.
 
Aha... tack för svar! Det kan man se på vår häck nu. En gammal beskärning kapade stammarna ganska ordentligt men från det snittet kommer det många nya kraftiga grenar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.