Hej. ska bygga altan (trädäck) på plintar och markunderlaget på tomten är sand. Tänkte lägga markduk mellan plintarna och sedan fylla på med singel, sand eller småsten ovanpå markduken. Räcker det för att undvika växtlighet under trädäcket? Andra förslag? /Henry72
 
Har bara grus/singel då det blir så mörkt att inget växer och har du dessutom sarg på sidorna så är det inget problem.
 
Jag har också främst sand som markunderlag på tomten. jag tog bort gräset, lade markduk och fyllde på med makadam. det blev kanon.
 
du behöver ej lägga nånting under allt kommer att dö.
tro mig, onödiga penagr å, jobb å tid.

mvh
snickar estwing
 
Vi la inte heller något under när vi byggde för två år sedan och det finns inte tillstymmelse till växtlighet trots att vi sått gräsmattan och det därmed sannolikt kommit in både matjord och gräsfrö under altanen.

Känns därmed som overkill att köra markduk
 
Tack för alla snabba svar!
 
Vi kommer ha 1,20 upp till våran altan när vi väl bygger den och då känns det som att man behöver duk under då solen kommer nå in rätt så friskt.
 
Bezt skrev:
Vi kommer ha 1,20 upp till våran altan när vi väl bygger den och då känns det som att man behöver duk under då solen kommer nå in rätt så friskt.
Ja, då är det såklart en helt annan sak. Ovanstående avser altaner som ligger nära eller direkt på mark.
 
Bezt skrev:
Vi kommer ha 1,20 upp till våran altan när vi väl bygger den och då känns det som att man behöver duk under då solen kommer nå in rätt så friskt.
Samtidigt blir det så pass högt att gräs inte når upp om det nu skulle växa sånt där under.
 
Nej, det kommer det ju inte att göra. Däremot lär det snarare bli ogräs än gräs, vilket gör att man helst undviker växtlighet där överhuvudtaget.
 
Jag har sett altaner där det växer gräs/ogräs imellan springorna på brädorna, inte så roligt kanske, ... därför kör jag med rejäl markduk under min altan... :D

(Kostnaden för lite markduk blir inte så stor jämfört med hela altanbygget.)
 
Håller precis på med altanbygge, vi har lagt markduk och ca 10 cm grus bara för att vara 100% säker att det inte ska växa upp något skit efter ett par år. Känns som lika att köra lite overkill, eftersom det inte är planerat att göra om den på kanske 10 år eller nått. Har dessutom grävt ut ca 30 cm runt om och sattit markduk även där, där blir det marksten för att det inte ska växa upp skit längs kanten och så ska det vara lätt att klippa gräset runt altanen så att man slipper köra med trimmer.

Mvh Kemi
 
  • Gilla
Karina.sweden
  • Laddar…
Sand brukar generera en del kattbesök...
 
styrman1 skrev:
Sand brukar generera en del kattbesök...
och MYROR!!!

mvh
snickar estwing
 
lyfter lite!

tänkte höra om man kan lägga triofol alltså fuktspärr plast i botten på altanen

Har en altan som ligger under själva hus taket och står på en mur likt den som huset står på. lukten som va från altanen innan va från krypgrunden då två av husets kattgluggar satt under altanen(åtgärdat nu)

men ahr ibland en doft på altanen. innestängd doft men ibland luktar det något annat, svårt att förklara
Men tänkte jag har ca 40-50 cm ner till marken helt oisolerat golv. dessutom två kattgluggar till altanes grund. det borde råda samma för hållande där som en krypgrund eller? kanske det som orsakar lukt?
men det luktar mer innestängt

Så då borde orsaken kanske vara att det inte finns några tallriks ventiler eller nått där? som gör att luften cirkulerar inne på altanen.
 
  • Gilla
Johano42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.