Det är väl inget ovanligt med materialpåslag på 300-400% inom el- och vvs-branschen? Ett simpelt eluttag kan ju faktureras för några hundra kronor när det kanske kostar 60 kronor i butik, inget ovanligt, det förekommer ju.
 
Inte 300-400% i rörbranschen iaf, kan meddela att Rinkabyrör har konkurrenskraftiga priser då de säljer visst material billigare än vad hantverkaren köper samma hos grossisten.
 
när jag som elektriker någon gång köper rörgrejor hos ahlsell så är mitt nettopris oftast högre än hos r.r, men efter lite prut så brukar jag få r.r's priser.
 
Illa när alla försöker blåsa alla (exklusive R.R) då blir det såhär :)

Nästan så man skulle donera en hundring till R.R för att de är så justa ;)
 
A
Jag vill betala för hantverkarens kompetens och vill göra det genom att betala ett timpris. Materialet är ett krav för att hantverkaren ska kunna utföra jobbet och jag ser inga problem med att betala ett litet "administrationspåslag" för att hantverkaren håller med materialet och står för garantierna. Det är ockerpåslaget jag har problem med.

Jag tycker inte materialet ska vara en "dold" extrakostnad som inte har något att göra med den tjänst som jag faktiskt vill betala för. Hantverkaren som gör ett bra jobb kan för min del ta högre timpenning. Högkvalitativt material är jag också beredd att betala mer för än för skitprylar. Men jag får inget mervärde av att betala hantverkaren 800kr för en ventil som kostar 200kr på Rinkaby Rör.

Detta med ohyggliga materialpåslag är en "skum business" som genererar mycket pengar till hantverkarna, på vissa jobb mer än själva timpenningen vilket också märks i och med att hantverkarna försvarar detta systemet med näbbar och klor så fort det kommer på tal. Vissa tar inte ens på sig jobb om de inte också får leverera materialet till sina egna priser, även om materialet hämtas ut på samma grossist som hantverkaren använder sig av, men på kundens konto istället för hantverkarens egna.

Grossisterna hjälper till genom att ge hantverkarna minst två prislistor, en som hantverkaren själv får betala efter och en annan (med mycket högre priser) som de ska visa upp för sina kunder. Alternativt betalar de "fullt" pris på materialet och får sedan en "återbäring" från grossisten en eller flera gånger per år, allt för att dölja för okunniga slutkunder hur mycket påslag de gör.

Inte ens hantverkarna själva kan tycka påslagen är skäliga för om de tyckte det skulle hantverkarna inte behöva använda dubbla prislistor och andra skumma system för att försöka dölja för kunderna hur det i verkligheten ser ut.
 
Redigerat av moderator:
A
BobbyEwing skrev:
Lite som med mat. Flera kockar jag känner har avslöjat att de handlar väldigt mycket råvaror på City Gross, då det många gånger är billigare än vi en "riktig" grossist.
Skillnaden är att kocken "förädlar" råvaran, det är sällan en elektriker tar ut fyrdubbla priset pga att han gjort standarduttaget till ett "bättre" eluttag innan han säljer det till kunden.:)
 
Absolut, jag menade dock likheten i att en konsumentinriktad handlare även i det fallet är billigare än de officiella grossisterna. Jag håller absolut med om att det känns fult med diverse smygkostnader på fakturor.
 
Det mesta i biltemas sortiment av bildelar, är skräp. Köpte länkarmar till bilen därifrån pris 699:-/st original kostar 1840:-/st
men Biltemas höll 3 månader innan gummitätningen till kulleden var helt trasig = riktigt skit
 
torkar bladen till frugans saab var billigare på saab jämfört med Bosch blad på mekonomen.
 
Några råd till er som söker hantverkare.

Ring inte dom som annonserar efter jobb. (dom som är bra behöver ingen reklam)

Begär ett ca pris om det är ett litet jobb.

Begär ett fastpris om det är ett större jobb.

Ta en mindre firma, fråga någon granne eller liknande om dom känner någon bra hantverkare, grannen vill säkert inte skicka dit en dålig hantverkare.

Tjata inte om att du skall köpa allt själv... Fråga snällt om du skall köpa något för att kunna få ner priset.

Trevligt bemötande, kaffe/te/dricka så kommer hantverkaren känna sig mer tillfreds med jobbet.

Fråga alltid om det är med eller utan moms. så det inte blir missförstånd när fakturan kommer.

Om det är ett stort jobb pågång, låt hantverkaren börja med något smått, bara för att känna hur han verkar.

Typ om det är en elektriker, be han dra ett extra vägguttag i ett rum, eller likn.
Då brukar man oftast märka hur den personen är...

/Richard

Skrev säkert något dubbelt...
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.