Hej !
Den grålumpapp som Byggmax använder är inte samma. Vid tester har man funnit rester av syntet och till och med gammla dragkedjor. Vi tror att den är tillverkad av klädrester från nått öststatsland.
Däremot är Gysinges samma som de flesta andra och inget unikt.
 
Man får väl leka detektiv då och ta reda på tillverkarna av de bägge. Vilka tester är det du menar, vem som testat menar jag?
 
Jag jobbade i en byggmaterialhandel tidigare.
Då påstod säljaren från T-embalage att deras testlaberatorium regelbundet körde både deras egen och andras material i nån typ av materialtest.
Visst skall man ta en säljares ord med en nypa salt, men jag uppfattade honom som självkritisk i många frågor och det vara bara Byggmax pappprodukter som han hade synpunkter på.
 
Ok, jag hittade att icopals lumppapp gjordes av textil,syntet och returpapp, så det är tydligen skillnad på lump och lump ;) Så nu till nästa fundering: är detta en "detalj" som spelar någon roll? Jag tänker på om jag ska måla på det sen.
 
Redigerat:
Tror jag inte spelar någon som helst roll.
Men personligen så skulle jag tycka att det var lite äckligt att veta att jag har gamla Polska gubb byxor i taket :)
 
Nä jag håller ju precis på att skura bort "min gamle" från väggar, golv och tak (såptråden):)
 
Byggis77 skrev:
Tror jag inte spelar någon som helst roll.
Men personligen så skulle jag tycka att det var lite äckligt att veta att jag har gamla Polska gubb byxor i taket :)
Jag tycker du ska fundera över vad som äcklar dig? Byxorna eller tanken att de burits av en polack? Brukar det inte vara diverse klädrester (inklusive byxor) i lumppapper oavsett var de är tillverkade? Hur som helst så har ju allting processats i pappersbruket.... Med andra ord en ganska fördomsfull kommentar.

Mera intressant fråga är om syntetfibrer i pappen påverkar pappens egenskaper, t.ex. hur den suger målarfärg.
 
Ja jag erkänner att den var lite väl fördomsfull utan att egentligen mena det. Sorry.

Det intressanta är väl när rester av dragkejor inte sorterats bort.
 
Det var det jag var orolig för när jag ska måla sen. Är kanske gysinges ren textillump då?
 
Sorry, vet faktist inte. Har bara obseverat att Gysinge säljer T-embalage grålumpapp, dvs samma som vi sålde när jag jobbade i inom bygghandeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.