Håller på med en ganska stor renovering av huset och skall byta ett par element. Nu funderar jag på om det är ett en eller tvårrörsystem? En "förståsigpåare" som var här sa att det var ett enrörssystem, men min egen hjärna får det till ett tvårörssystem. Att installationen nog är från 50-60-talet någonting pekar kanske ytterligare på att det är ett enrörsystem?

Alla elementen är dock kopplade med en avstickare och T-koppling från de två framdragna rören och jag kan inte på något sätt se att de skulle sitta i serie (vilket jag är av uppfattningen att ett en-rörsystem är?) utan de två "huvudrören" går vidare till nästa element, o.s.v. Så genom att kika på rören får jag det till ett tvårör's system. Dessutom kan herr förståsigpåare nog misstagit sig då en koppling vid första anblicken kommer upp som ett enrörsystem genom golvet, men om man går ner i källaren och kikar ser att rören är påkopplade med T-kopplingar likt alla andra element från "matningen". Jag kan som jag ser det utan problem ta bort ett element och plugga ändarna utan att det påverkar några andra element, detta kan väl således INTE vara ett enrörssytem?

Min fråga kort och gott, då jag skall köpa en ny radiator till ovan våningen, är det ett en eller tvårörssytem? Den underförstådda frågan är kanske om jag själv har fattat skillnaden på en och tvårörssystem korrekt. :)
 
Två rör, två T-avstick = tvårörssystem. Ett eller två rör, rör två bara passerar om det är två, rör ett går in i radiatorn och sedan ut ur radiatorn och fortsätter = ettrörsystem. Man spar in T-kopplingarna...

Ska du göra nytt bygg med tvårörsystem. Ettrörssystemet uppfanns av någon snål idiot som inte begrep vilket elände det är att justera in ett sådant system... ;)
 
Jag antar att jag har ett tvårrörssystem. Kan någon bekräfta det? Ska byta termostater.
 
  • Rörledningar och elkablar i tak med text som visar riktning till pannrum och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet golv med synliga rörledningar bredvid en radiator, indikerar ett möjligt tvårrörssystem under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kolla om där sitter någon tejpremsa på rören på elementet
röd tejp =enrörs
blå tejp =tvårörs
men har de någon betydelse för termostat byte?
 
Det är tvårörs.
 
M
Det är tvårörs. Ettrörs har bara ett rör i serie. Alltså ett rör går in i radiatorn, sedan kommer samma rör ut igen vidare till nästa. Ditt system har både frammatning och returmatning till varje radiator.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Det finns dessutom en bypasväg för vattnet som inte passerar elementet vid varje element.
 
T tergo skrev:
kolla om där sitter någon tejpremsa på rören på elementet
röd tejp =enrörs
blå tejp =tvårörs
men har de någon betydelse för termostat byte?
T tergo skrev:
kolla om där sitter någon tejpremsa på rören på elementet
röd tejp =enrörs
blå tejp =tvårörs
men har de någon betydelse för termostat byte?
tack! Tydligen är det olika radiatorventiler om det är till 1- eller 2-rörsystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.