Hej

Skall sätta liguster i sept/okt, bor i Malmöområdet. Jag har grävt ca 50 cm djupt och fyllt med ca 45 cm med matjord. Nu undrar jag om jag skall kasta i något extra inför planteringen eller det räcker med ny färsk matjord?

Jag skall sätta ca 55 m häck och jag fick en planteringsborr manuell i födelsedagspresent men det känns lite överarbetat att använda den till ca 150 plantor. Har någon ett bra råd som man kan förbereda nu i sommar ang planteringen.

Tack på förhand.
 
Vi planterade 60 m liguster barrot 50-80 cm höga plantor i våras.

Du verkar ha fixat den tunga biten, grävningen. Matjorden innehåller sk*t antar jag? I det fallet behövs inget extra.

1 eller 2 små plankbitar för att lätt måtta rätt avstånd mellan plantorna är smidigt att ha. Vi körde på 25 cm. Det enda "felet" som vi gjorde var att vi satte dem precis i markhöjd. Jorden har sjunkit ihop lite efterhand och nu sitter plantorna ca 5 cm under gräsmattenivå. Men den blir tät och fin hela vägen :)
 
Vart köpte ni era Liguster? Tänkte beställa från Hortogreen!
Hur många plantor körde ni per meter 4 st eller 3 st?

Tacksam för tidigare svar.
 
Köpte på en planskola utanför Kalmar, Förlösa. Gav ca 20:- st om jag inte minns fel...

25 cm mellanrum, d v s 4 per meter.
 
Jag satte 120 ligustersticklingar förra hösten. De har tagit sig fint och skulle väl vara 30 cm höga idag - om jag inte noppat dem för att redan från starten få kraftigare plantor. De skolades om i våras och skall omskolas nästa vår igen. Jag räknar med att de kan sättas ut på plats som häck nästa höst.

Eftersom de köpta häckplantorna ändå måste klippas ner för att få en tät och kraftig häck tror jag inte jag ändå förlorar mer än några få år på att fixa detta själv.

Långsiktigt projekt - men ekonomiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.