Förstår inte riktigt frågan? Vart kommer Aliback in i bilden?

Jag komenterade bloggen, och den dryper i mina ögon av avundsjuka på att ett företag är framgångsrikt. Vem skulle komma på iden att gnälla på IKEA eller MIO. Skulle byggnadsvård vara som konst eller kultur där debatten rasar över "äktheten" och folk utropar sig till språkrör för den? Ekonomi är ju förutsättningen för att nya produkter kommer oss tillhanda och att det kan forskas vidare "bakåt i tiden".
Jag gissar att byggnadsvårdsprodukter inte massproduceras och därför har höga utvecklings och produktionskostnader.
Billiga kopior från Taiwan är väl inte riktigt vad vi prtar om.

I Danmark har det försvunnit flera Byggnadsvårdsföretag på grund av lönsamhetsproblem.

Jag tänkte omedlbart på Dylan och Judas incidenten.
 
Byggis77 skrev:
Förstår inte riktigt frågan? Vart kommer Aliback in i bilden?

Jag komenterade bloggen, och den dryper i mina ögon av avundsjuka på att ett företag är framgångsrikt. Vem skulle komma på iden att gnälla på IKEA eller MIO. Skulle byggnadsvård vara som konst eller kultur där debatten rasar över "äktheten" och folk utropar sig till språkrör för den? Ekonomi är ju förutsättningen för att nya produkter kommer oss tillhanda och att det kan forskas vidare "bakåt i tiden".
Jag gissar att byggnadsvårdsprodukter inte massproduceras och därför har höga utvecklings och produktionskostnader.
Billiga kopior från Taiwan är väl inte riktigt vad vi prtar om.

I Danmark har det försvunnit flera Byggnadsvårdsföretag på grund av lönsamhetsproblem.

Jag tänkte omedlbart på Dylan och Judas incidenten.
Kom så här i efterhand på att du kanske inte vet vilken blogg jag menar? Var det så?:surprised:
http://www.asarp.backas.se/files/876cff4e41c5e80d941f8ad1927660eb-23.html
 
Redigerat:
Från början var väl denna tråd mer en reaktion på att de pinnar jag knappt tänkt på kunde kosta så mycket. Det är ju upp till var och en var man vill handla och vad man tycker saker är värda. Det finns väl egentligen inte något företag som inte vill göra pengar där det finns möjlighet och som sagts tidigare har ju Gysinge en del saker som kanske kan vara svårt att få tag på.
 
aliback skrev:
Från början var väl denna tråd mer en reaktion på att de pinnar jag knappt tänkt på kunde kosta så mycket. Det är ju upp till var och en var man vill handla och vad man tycker saker är värda. Det finns väl egentligen inte något företag som inte vill göra pengar där det finns möjlighet och som sagts tidigare har ju Gysinge en del saker som kanske kan vara svårt att få tag på.
Ja din reflektion är ju både sann och intressant.
Har bara lite svårt för resonemanget i bloggen om att nån skulle vara svikare för att man kan leva på sin kunskap.:)
Sorry för att det bar iväg.

Men visst är det himla kul att man kan hitta gamla prylar som folk värderar SÅ högt på sin vind.:)
 
Tack!!! Nu hänger jag med. Jag läste lite galet och trodde det var tråden på forumet du kommenterade och att du tyckte forumet i övrigt var bra... vet inte hur jag fick ihop det, får skylla på terpentinångor eller nått! :D

Jag håller med dig i kritiken mot blogginlägget, självklart är det upp till gysinge att sätta de priser de vill! Själv glädjs jag över deras framgångar, även om jag inte är någon storkund.
 
"Har bara lite svårt för resonemanget i bloggen om att nån skulle vara svikare för att man kan leva på sin kunskap."

Ja, byggnadsvårdshantverkare skulle få jobba gratis för den goda sakens skull isådanafall....

"Men visst är det himla kul att man kan hitta gamla prylar som folk värderar SÅ högt på sin vind."

Vi har en massa krokar och klädhängare av luffarslöjd hängande på vinden, de gör mig väldigt glad!
 
aof skrev:
Tack!!! Nu hänger jag med. Jag läste lite galet och trodde det var tråden på forumet du kommenterade och att du tyckte forumet i övrigt var bra... vet inte hur jag fick ihop det, får skylla på terpentinångor eller nått! :D

Jag håller med dig i kritiken mot blogginlägget, självklart är det upp till gysinge att sätta de priser de vill! Själv glädjs jag över deras framgångar, även om jag inte är någon storkund.
Haha, jo jag var ju också lite snabb med att svara innan det gick upp för mig att BLOGGEN var lite svår att hitta :)
 
Jag tror jag sitter på en liten guldgruva på vinden. :) Det finns mer av denna vara, alla med orginalfärgsättning från början av 1900-talet bevarad!
guldgruva.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Niklas
 
Byggis77 skrev:
Läste blogginlägget.
I en för övrigt intressant och bra blogg tyckte jag att den stod ut som onyanserad och avundsjuksluktande.

Annars beröm till bloggen.
Tack för berömmet. ;)
Jag vill inte att tråden ska spåra ur helt, men jag tar mig friheten att svara då den redan verkar ha snedseglat. Jag tror du misstolkar eller så kan det vara så att jag är otydlig förstås.

Blogginlägget har ett budskap, förstås, men jag tycker inte det är onyanserad. Märk att jag berömmer gudmundson för mycket i blogginlägget, ex "har gjort ett jättejobb för byggnadsvården i Sverige", "ypperliga hemsidan" etc. Jag har inget alls emot att han tjänar pengar på sin kunskap, inte alls. Där läser du helt klart in för mycket mellan raderna. Mitt budskap var att han till viss del sviker sina byggnadsvårdsideal, för att tjäna en liten extra hacka. Det tycker jag är tråkigt. Det du läser in om "drypande avundsjuka" är helt befängt, jag är jättenöjd med mitt liv, just nu över att kunna skriva det här inlägget på min nyinköpte iPhone, handlad för pengar jag lever på och som jag rättmätigt har fått genom de kunskaper jag har i mitt yrke. :b

(Edit)
Har nu läst om mitt blogginlägg och kan se att budskapet inte är riktigt så tydligt som jag tyckte när jag skrev det. Ska skriva om det lite. Men så otydligt är det inte och de "läsa mellan raderna"- kommentarerna och antaganden du ventilerat här tycker jag säger mer om dig och din ståndpunkt i livet än vad det säger om blogginlägget. No harm intended.
 
Redigerat:
Kan hålla med dig om "shabby chick", det är för mig inte byggnadsvård. Men om det inte går att få tag i en orginaldel och nytillverkade finns så hade jag nog försökt med lite "fuskmetoder" få den att smälta in i miljön. Böckerna kunde vara lite mer intressanta fast det är bra faktaböcker tycker jag.
 
Ja det var en guldgruva aliback! :) och ja, böckerna är kanon, har läst dem flera gånger och har dem alltid till hans. Lite torftigt språk tycker jag de har, men som praktisk guidning så finns det nog inget bättre. "Så renoverad torp och gårdar" kan komma upp i samma nivå vad gäller hantverket ibland, men är klart trevligare att läsa och har en lite öppnare attityd tycker jag.
 
Att Gysinge gjort en hel del bra och på rätt sätt är ingen tvekan om. Jag körde förbi självaste stället en gång på väg till svärföräldrarna och det är hatten av för att de skapat något så stort "ute i busken".
Jag tror att alla här har köpt en mutter eller annat från dem.

MEN det jag inte gillar med Gudmundsson (G) är hans "reklam" om Gysinge i alla lägen. Jag tänker främst på att man oftast får råd på ställen där G skriver att man skall läsa vidare i deras katalog (som kostar pengar) eller relaterar bara till deras egna produkter. Svaret på frågor och skrivelser slutar alltid med ett produktråd från Gysinge. Men den kritiken kanske Gård & Torp m fl skall ha snarare än G själv.
(lite kritik kan han få för att svar och skrivelser utgår oftast från sanningar i hans närområde)

Angående böckerna så är de bra men lite väl kortfattade - man vill ha mer - men det kanske inte är ett dåligt betyg till befintliga böcker utan snarare att det borde finnas mer djupgående litteratur?

En bitterljuv känsla helt enkelt...
 
Jag måste erkänna att när jag blev med torp och byggnadsvården blev mer på allvar så tyckte jag Göran var "the all mighty" men efterhand som man lär sig saker börjar man tänka själv och ifrågasätta saker, sån är jag i alla fall ;)
 
Mitt största problem med Göran Gudmundsson är att han framför sina åsikter på ett väldigt kategoriskt sätt. Det SKA vara på ett visst sätt, annars gör man fel. Men tittar man till exempel på byggnadstraditionen här uppe, där jag bor, är det där felaktiga helt plötsligt inte längre så fel. Mitt favoritexempel är pannplåten som han dömer ut som "i brist på annat" i Utvändig renovering, men som är fullständigt rätt på landsbygden i Västerbottens län. I vår by förekommer endast pannplåt och spåntak och det vore helt felaktigt att sätta tegel eller annan plåt på taket bara för att det "ska" vara så.

Gudmundsson är oerhört kunnig, men tyvärr upplever jag att han mest har kunskaper om hur det ser ut mitt i landet där han är verksam. Och hans råd... tja, det är väldigt mycket högreståndsmiljö, det är väl inte bara jag som har upplevt det? Nästgårds är ju en ofantligt stor gård och jag tycker personligen att många av de lösningar de har valt där (och propagerar för) kanske inte är jättelämpliga i ett litet soldattorp.

Jag tycker att det är oerhört märkligt att han får hållas som han gör i Gård och Torp. Jag som journalist kallar absolut det där redaktionell reklam och det drar tyvärr ner trovärdigheten en del.
 
Jag som då har ett litet ynka slitet torp..... ;)
Böndernas bygge tycker jag är en bra bok, dags att låna den igen.
Nu vet jag inte exakt var du bor i lappmarken men min fars föräldrarhem (från sekelskiftet) ligger en bit från Lycksele. Det har aldrig varit målat förrän någon gång på 80-talet och där har så länge jag kan minnas legat plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.