Hej! Har byggt ett nytt hus för ett år sedan i ett befintligt bostadsområde. El och avlopp låg på andra sidan vägen vilket gjorde att de fick gräva upp vägen för att kunna ansluta mitt hus. När allt var klart lagades asfalten igen. Om det var kommunen, vägföreingen, vattenfall eller entreprenören som gjorde alla grävningsjobb på tomten det vet jag inte.

Nu har i alla fall en granne som bor jämte elskåpet klagat på lagningen och anser att vi ska fixa till detta.

Någon som vet vems ansvaret är?

Daniel
 
Du ansvarar för all dragning fram till tomtgränsen.
Utanför tomtgränsen ansvarar de som tillhandahåller produkten (troligen kommunen för avloppet och energibolaget för elen)
I din anslutningsavgift skall de ha tagit betalt för återställandet utanför din tomt.
 
Stämmer det verkligen för VA? Jag vet flera som på egen bekostnad fått byta avloppsservis ända ut till anslutningspunkten på kommunens avloppsstam i gatan, inklusive återställande av gatan.
 
Enklaste i detta fall är att be din granne ring o klaga hos väghållaren. Är de på bra humör så fixar det till guppet i gatan. Jag åtgärdar själv flera sådana här "gupp" varje år.

Ang. VA biten är jag inte helt säker men i de kommuner jag arbetar i betalar kommunen för återställningen som är på "deras" mark dvs gatan och om nu ledningarna är så gamla att de måste bytas brukar alltid kommunen passa på att byta servisventil samt spolbrunn och tar således på sig kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.