Tjena allihopa och tack för eventuella svar!
Funderar stark på att köpa ett underbart sommarhus. Problemet är att husets geografiska läge (skärgård) gör att kommunalt vatten inte är att tänka på, inte heller brunnsvatten. Jag har funderat på lösningar kring att samla regnvatten i någon slags cistern under vinterhalvåret och sedan använda det under sommarhalvåret. Cisternen skulle innehålla en 2500 l regnvatten och vara utrustad med en överfyllnadsventil. Efter att ha läst lite på nätet har jag förstått att regnvatten kan vara lite problematiskt att behålla rent och fräscht. Är det någon av er som har någon idé hur man skulle kunna lösa detta? Finns det någon enkel filtertillsats att införskaffa?

Tack på förhand!

/David
 
Om du bara ska ha det och duscha i, så kanske det skulle fungera med ett tex sandfilter från en pool och sedan klorera vattnet lite. Då får du ju cirkulation på vattnet hela tiden och kloret gör så att det inte blir några farliga bakterier i vattnet. men detta är ju bara en liten fundering från min sida, antagligen har nog någon annan ett kanske bättre lösning på det hela.
 
Perras idé verkar riktigt enkel och bra : )
En nackdel är väl att det kanske inte är så kul att åka ut i skärgår'n under vintern för att klorera / byta filter om man inte har ett annat ärende dit, men det kan det nog vara värt ; )

Ett filter mellan uppsamlingskärlet och lagringskärlet kanske kan vara en idé? Så att det bara kommer in "rent" vatten i lagringstanken (som även kan kloreras och cirkulationsfiltreras).

Hur var det tänkt att cisternen skulle placeras? (d.v.s. ska duschen ha "falltryck" från en cistern på pålar eller tak eller ska det vara pumpat från en markplacerad cistern?)
 
Tack för era svar!
Idén är att bygga en cistern i ett litet torn som liknar en gammal väderstation. Duschmunstycket skall sedan fästas undertill på
cisternen och därmed ge en naturligt tryck ner i munstycket.
Funderar på vilket filter det skulle vara? Behöver nog en hyffsat bra reningsmetod om vattnet skall stå stilla i flera månader.

Ingen som kan någonting om omvänd osmos? Kan det funka? Och kräver denna metod att det kontinuerligt tillförs vatten eller fungerar metoden även på sporadisk tillförsel (regn) ?

Tack på förhand!
 
Men om du bara ska ha det till dusch och inte till dricksvatten så behöver det väl inte vara så himla rent?

Däremot finns det väl vissa risker med att vattnet fryser på vintern. Det kan spränga en klen konstruktion.
 
Nu vet jag inte hur det är med legionella och regnvatten, men det fnns ju massa annat skräp som tenderar att trivas i stillastående och ljummet vatten. Just legionella anses ofarligt att dricka men sprider sig till lungorna via vattendimma (dusch). Jag hade nog sett till att få någon slags rening på vattnet.
 
För att fixa omvänd osmos måste du installera en pump som pressar vattnet genom ett membran, d.v.s. du måste ha två cisterner varav minst den ena är trycksatt (vilket låter både krångligt och dyrt för ett "hemmabygge").

Ett starkt tips är i alla fall att chock-klora tanken när duschsäsongen ska komma igång : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.