Hej.
Nu har jag hamnat i lite bryderier när det gäller att välja typ av fasadfärg.
Jag skall måla om en träfasad som tidigare är målad med Nordsjö oljetäcklasyr.
Problemet jag råkat ut för att när jag målade fasaden när den var ny (byggde 1996) så använde jag Nordsjö oljetäcklasyr pga fasdaen var grundad med linoljegrundfärg från fabrik. Det var inga problem alls, ingen mögelpåväxt alls utan det vara bara smuts på fasden. Målade om för två år sen efter konstens alla regler med tvättning, torkning, skrapning ocvh grundning och med samma typ av färg Nordsjö oljetäcklasyr men fick då mögelpåväxt efter tre månader. Nordsjö kom då ut och tittade och analyserade färgen och kom fram till att jag skulle få ersättningsfärg. Till saken hör också att jag ville prova en vattenbaserad oljefärg på kul och provade då att måla knutar och en fasadsida med Beckers Exponyl Elite Täcklasyr och fick ett perfekt resultat med det, ingen påväxt efter två år och det ser som nytt ut även nu.
Nu rekommenderar Nordsjö att jag målar om med Tinova V/Cuprinol Täcklasyr som är en vattenbaserad
Akrylat/alkydemulsion.
Det jag funderar på är att Beckers Exponyl Elite Täcklasyr är ju som jag fattar det en ren oljefärg baserad på alkyd och linolja medans Nordsjö/Cuprinol har Akrylat iblandat, dvs plastfärg. Är detta verkligen bra? Jag kanske är insnöad på den gamla uppfattningen att plastfärg är skit och färgen är för tät och att oljefärg är det bästa osv. Men det kanske är den nya generationens fasadfärg med en hybrid av Akrylat och Alkydolja som är det bästa?
Kan jag bara måla om med Akrylatfärg om jag målar med Tinova V/Cuprinol?

Vad ska jag använda? När jag frågar Nordsjö så rekommendar dom ju givetvis deras produkter.
Är hybridfärgerna med Akrylat/Alkyd bra eller skit eller skall man gå på vattenbaserad oljefärg?

//Johan
 
Ingen som sitter inne med lite kunskap om fördelar/nackdelar med hybridfärgerna alkyd/akrylat versus alkyd/linolja?

//Johan
 
En gång plastfärg, alltid plastfärg. Jag tycker du ska försöka få pengarna tillbaka för Nordsjöfärgen och även fortsättningsvis använda oljefärg. Beckers har ju en produkt du fastnat för.
 
Beckers Perfekt Täcklasyr är också förstärkt med akrylat.
 
Beckers Elit har ingen akrylat i sig enligt innehållsdeklarationen:

BINDEMEDEL Alkyd- och linolja.
SPÄDNING Vatten.
MATERIALÅTGÅNG Ca 6-8 m2/liter per behandling på ohyvlat trä och 9-11m2 på hyvlat trä.
VERKTYG Pensel, rulle, spruta.
RENGÖRING AV VERKTYG Vatten med lite såpa eller diskmedel.
ÖVERMÅLNINGSBAR Efter ca 12 timmar vid +23‡C och 50% relativ luftfuktighet.
TORKTID Klibbfri efter ca 2-4 timmar vid +23C och 50% relativ luftfuktighet.
GLANS Halvblank, ca 50 skaldelar.
VOLYMTORRHALT Ca 35%.
KULÖRSORTIMENT Utevit, svart och standarkulörer. Ingår i Beckers Colour System.
BRANDFARLIGHET Ej brandfarlig vara.
LAGRING Förvaras frostfritt

Jag får troligtvis ingen ersättning från Nordsjö utan bara ersättningsfärg från deras sortiment.

Men jag tror jag är inne på att fortsätta på Beckers Elit. Olja är ändå ett säkert kort och låter träet andas.
Att tvätta fasaden vart 4:de år får man nog räkna med i vilket fall som helst.

//Johan
 
Om det var riktat mot mig så ville jag bara påvisa skillnaderna mellan Perfekt täcklasyr och Elit täcklasyr. Båda Beckers.
 
Redigerat:
Närå 5.2 racing.
Jag trodde bara att du missade vilket Beckers färg jag pratade om :)

//Johan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.