Ja, det är klart att man kommer till olika slutsatser. Boende kan man ju lägga hur mycket pengar som helst på - men det har de flesta av oss inte så man måste prioritera.

Vår familj är ett levande exempel. Vi har fyra barn (ja, vi tänkte tre men det blev tvillingar sista gången). Vi funderade på att bygga och vi funderade på stora gamla hus men det blev ett tjugotalshus i ett och ett halvt plan om 125 kvm + källare om 54 kvm. Vindsvåning med 4 sovrum och litet WC med dusch; entréplan med v-rum, matsal, litet kök och klädkammare; källare med kombo badrum/tvättstuga, stort allrum/hobbyrum och förråd.
Sanslöst liten yta för så många enligt mångas standard, så hur har vi tänkt? Jo:

* Vi tycker inte att yta generellt är så viktigt (undantag, se nedan). Och för oss kostar mer yta mer städtid - inte för att vi belamrar den med fler möbler etc utan för att våra fyra barn springer och dräller saker överallt, ju mer yta desto mer röra!
* I stället för separat matsal prioriterar vi ett stort, fräscht kök där man gärna sitter och äter, med mycket bänkyta så att flera saker kan pågå samtidigt (t ex pappa och ett barn lagar mat samtidigt som mamma och två barn bakar tårta), tillsammans med ett v-rum stort nog för att kunna möblera till fest vid speciella tillfällen. Därför bygger vi om matsalen till kök och förlänger v-rummet ut i gamla köket.
* De två yngsta delar nu sovrum men alla ska få egna på sikt - alternativ finns (förrådet i källaren, balka av gamla köket igen, ...)
* Farstu och passager får inte vara för trånga - behöver inte vara jätte men man ska inte springa och snubbla på barnen. Ska därför bl a riva en liten syskrubb på vinden för att vidga övre hallen.
* Separat arbetsrum o dyl klarar vi oss utan - hobbies får plats i allrum och garage, jobbar gör vi helst i bästa fåtöljen med laptopen i knät när barnen har somnat.

Sen har vi valt bort många saker som jag har all förståelse för att andra kan vilja ha. Relaxavdelning för den som gillar att koppla av med en hemmaspakväll; matsal för den som har som hobby att laga delikata middagar och vill bjuda på dem i värdig miljö; gästrum för den som ofta har långväga gäster; etc, etc. Inget konstigt med sånt men vi valde bort det till förmån för att bo i ett väldigt charmigt och trevligt område mycket nära stan - så nära att 270 kvm skulle kosta alldeles för mycket för oss. Som sagt, man prioriterar olika beroende på livsstil och värderingar.
 
M.C. skrev:
Flera i denna diskussion verkar tro att ett hus om 250 kvm alltid kostar 3,5 milj och att ett om 125 kvm kostar 1,75 milj. Det behöver ju inte vara riktigt så, eller hur...


/ M.C
Helt rätt! Ett "mindre" hus kan ju vara väldigt påkostat, medan man på ett "större" kanske bara väljer det allra enklaste.

Det är som jag redan sagt tidigare är att det beror ju helt på hur varje familj prioriterar, alltifrån egen plånbok, tid och egna önskemål om yta. Ingen annan kan ha fördömande åsikter om hur just man själv prioriterar, så länge ingen far illa av det förstås.
 
Hejsan

Intressant tråd.

Vi ska bygga 180 kvadrat. Valde mellan det och 143 kvm. Oj vad vi är nöjda med det just nu. Vi får en städskrubb( perfekt för städsaker, tvättmedel och sen bara att slänga in dammsugaren, inget litet städskåp som man får prångla in sugaren i...), klädkammare, stort vardagsrum, matsal och lekrum/gästrum ( vi bor på landet och har vänner som behöver sova över samt släkt långt bort ) tack vare att vi valde 180 kvadratmeter.

Jag bävar förstås för städningen. Men jag och min sambo har redan nu liksom delat upp det. Jag är rengöringsansvarig för köket, han lagar maten. Matsalen städar jag; enkelt inrett, stort matbord, schläsong. Lekrummet/gästrummet hjälps alla åt med.
Badrummen och trappan är min sambos ansvar.
Jag städar vardagsrummet, vita soffor och fåtölj. Inga prydnadsaker, inga dammsamlande böcker. Sovrummen består i princip bara av sängar då barnen har sina leksaker i lekrummet. Vidare tvättar jag och sambo tvättar bilen och städar den invändigt.

Återstår att se hur det kommer att fungera i praktiken....

Till saken hör att 143 kvm huset och 180 kvm skulle kosta lika mycket....

Nora
 
Glömde...

Gillar inte heller tv-apparater i barnens rum...De första åren kommer vi bara att ha en tv...i vårt sovrum  =)   ( En liten..)

Vi ids inte köpa någon ny föränn den går sönder.

Däremot kanske en filmduk när barnen blir äldre...Samlas runt en film;mysigt.

Nora
 
Vi har tänkt bygga ca 160 kvadrat. Vi har för tillfället ett barn, men planerar ett till.

Vi har hela tiden försökt hålla nere kvadraten pga kostnaderna men landar ändå alltid mellan 150-160 kvadrat som en den optimala storleken. På dom kvadraten får vi in alla funktioner som vi anser oss behöva, utan att göra rummen alltför små.

Jag tror att en genomtänkt planlösning kan ersätta många kvadrat. När man tittar i katalogerna hittar man hus på ca 230 kvadrat som inte har fått in alla dom funktioner som vi fått in på 158 :-/
 
Om vi nu vänder på myntet. Varör kunde ni inte få in alla de funktioner ni fått in på 160 kvadrat på mindre yta än så? Det är ju många lägenheter som inte blir så mycket större än 90 kvadrat och ändå så får man plats med alla funktioner?
 
Vi bor i ett litet hus (80kvm) med en son på 1,5 år, det innebär att jag måste städa varje dag. Om inte allt ligger på sin bestämda plats så får inte alla saker plats i huset, det är som att spela ett gigantiskt tetris spel. Och grabben har lite svårt med sin bobby-car, efter några meter tar huset slut.

Resultat:
Utbyggnad planerad, och vi tänkte bygga ut 60kvm, vilket känns fantastiskt stort för oss (jag vet det låter sjukt), och vi kom fram till den storleken genom att tänka till, vilka funktioner vi saknade och behövde, och vilka som kunde kombineras i samma rum.

Sen tror jag att nästan alla har lika mycket skräp, det är bara frågan om hur mycket som är packat i lådor i garaget och hur mycket som står efter väggarna.

Henrik
 
Hade tid över och råkade läsa igenom denna intressanta tråd :)
Ingen tog upp det faktum att det blir dyrare att värma upp ett större hus, konstigt...
Vi har ett barn och planerar för fler...och bygger 122 kvadrat, vilket känns helt lagom för oss som familj idag (fast naturligtvis drömmer jag med om att ha ett hus där hela släkten får plats, så att man kan tillbringa julen tillsammans, utan att riktigt träffas ;), vill ha ett bibliotek, ett trumrum, ett arbetsrum osv....). Jag tror att man måste framförallt tillgodose de krav man har på sitt hus i nuvarande situation när man bygger nytt. Vi har däremot planerat för ett gästhus på tomten som vi kan bygga när platsen behövs (vilket vi hade när jag växte upp, och det var jättekul att sova över där med kompisar...)
Dock händer det att man ibland får dåligt samvete, det är trots allt en del resurser som som går åt när vi i väst bygger våra drömhus, bla. energin för just uppvärmning...
Egentligen representerar hela tråden dagens I-landsproblem.... ::)
 
Kom bara att tänka på mina föräldrar - dom har 180 kvm + hel källare och en stor vind. Vi var 2-4 barn hemma (moderna familjer ser annorlunda ut ::) ) och det var ganska lagom, ett rum till varje barn, kök, vardagsrum, arbetsrum och en liten verkstad till farsan att jobba i.

Nu när vi allihopa är över 30, bygger de till - för det är så himla mycket folk där ;D - Tänk 4 barn + 4 respektive + 2 barnbarn x 4 ...

Så vad man skall med all yta efter att barnen flugit ut är väl uppenbart - jag tänkte fortsätta att umgås med mina barn, deras evt. respektive och barnbarn...

Mvh
/Angelven - 160 kvm, snart 210 kvm.
 
Robert_Maria skrev:
Om vi nu vänder på myntet. Varör kunde ni inte få in alla de funktioner ni fått in på 160 kvadrat på mindre yta än så? Det är ju många lägenheter som inte blir så mycket större än 90 kvadrat och ändå så får man plats med alla funktioner?
Lägenhet har aldrig varit ett alternativ för oss, och i så fall hade vi nog fått lämna bort några funktioner.

Allt beror ju helt på hur man tänker,resonerar och prioriterar. Vi har listat upp alla dom funktioner vi vill ha och sedan utgående från det försökt maximera boytans användbarhet.

Nu har vi ju valt att inte göra sovrum och arbetsrum alltför stora utan istället satsat på ett lite större "gemnskapsrum" med kök och vardagsrum i ett.

Det är klart att vi gärna hade haft 250 kvadrat om vi hade en obegränsad ekonomi. Nu har vi valt att bygga mindre för att minska på boendekostnaderna för att ha råd med annat också.
 
Den enda "funktion" som man måste lämna bort med en lägenhet är en tomt egentligen. Och vill man minska sina kostnader och få möjlighet att göra annat så ska man ju inte ha tomt. Den både kostar tid och pengar.

Hur stort man väljer att bygga är upp till egen smak det är ju det som har varit uppe tidigare i denna tråd. Det som irriterar mig är att man kan uttyda tråkningar i tråden om att "hur kan man bygga så litet/stort, det är ju helt uppåt väggarna. Vi bygger minsann.... " Ja, du förstår säkert vad jag menar.

Ni bygger precis som vi utifrån de önskemål, förutsättningar, drömmar och ekonomi som vi har.

Du skrev i ett tidigare inlägg att ni hade fått in på 158 kvadrat hade fått in fler funktioner än vad ni hade sett i kataloghus på 230 kvadrat. Vad bra. Men samtidigt skriver du i ett senare inlägg att ni har kök och vardagsrum i ett för att maximera "användbarheten".

Har du tänkt på att det finns de som inte vill ha vardagsrum och kök i ett? För mig låter det som om ni egentligen skulle vilja ha större men har inte de förutsättningarna. Ni har valt att minska arbetsrum och sovrum för att ge plats för annat för att rymmas innom en BOA som ni klarar av med de förutsättningar ni har. Det låter som om förutsättningarna varit annorlunda hade ni gärna byggt större.

Vad/hur/hur stort/hur många våningar ni väljer bygga är helt upp till er. Jag kan ju tycka vad jag vill om det men det är ju ändå inte jag som ska bo där, det är ju ni.

Hoppas att det blir som ni vill ha det.
 
Den enda "funktion" som man måste lämna bort med en lägenhet är en tomt egentligen. Och vill man minska sina kostnader och få möjlighet att göra annat så ska man ju inte ha tomt. Den både kostar tid och pengar.
Nix! En stor skillnad är att lägenheter bara har en ingång. Därmed har man "valt bort" den otroligt finurliga funktionen grovingång. Vidare har jag aldrig sett en lägenhet (nu tänker jag hyreshus) med separat tvättrum. Istället står det, i bästa fall, en tvättmaskin i badrummet. Vilket oftast innebär att även torkskåp blir en omöjlighet.

Men den viktigaste "funktionen" som saknas i lägenheter är ändå garaget :). Och då i egenskap av stort och ostört hobbyrum/verkstad och inte för att förvara bilen i om nu någon händelsevis trodde det ;).
 
Jag vet inte om vi ska jämföra äpplen med äpplen och boende i eget med boende i eget. Annars kan vi lika gärna ge upp va?
Att jämföra en villa med en hyresrätt är ju inte möjligt då du inte har rätt att ändra på mycket i en hyresrätt.

Jämför vi rätt så finns det jättefina lägenheter från 120 kvm uppåt som HAR en separat tvättstuga. Det finns även de som har garage som tillhör lägenheten/går att hyra genom Brf precis som man kan hyra p-plats. Där har du någonstans att ställa bilen eller så har du ditt hobbyrum.

Det enda som jag ser som något som inte är vanligt men fortfarande finns i vissa lägenheter är två ingångar där du kan välja att ha den ena som "fin-ingång" och en som grov-ingång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.