Hur pass viktigt är det att det inte är hål i ångspärren? Stora hål förstår jag att det inte är bra. Men om man slår spik eller dylikt genom eller om man inte skulle få det helt tätt kring stödben. Hur pass viktigt är det? Varm fuktig luft som kommer ut i isolering förstår jag att det inte är bra, men hur mycket kan egentligen sippra ut?
 
Troligen inte mycket eftersom ytskiktet dvs färg, latexfog etc, med fungerar som diffspärr.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Troligen inte mycket eftersom ytskiktet dvs färg, latexfog etc, med fungerar som diffspärr.

/Kent
Vanlig innefärg funkar ej som diffspärr. Plastotätheter är ingen fara utan det viktiga är att ha undertryck i huset.
 
Men spacklad gips är visst enligt Gyproc en bra diffspärr och då spelar det väl ingen roll vad man målar med?
Fridhem - vad baserar du ditt påstående om att det inte är någon fara? Jag vill nog hävda motsatsen. Det är väl aldrig bra med fuktig varm luft som möter kall luft i kallvinden och kondenserar?
Enligt min KA bör man vara MYCKET noggrann i badrummet och lagom noggrann i resten av huset. Yttervägger är inte lika noga som innertak då ångtrycket utåt är ganska begränsat där du dessutom nästan alltid har spacklad gips.
 
I badrum skall man definitivt undvika diffspärr, däremot så används tätskikt.
Se det praktiskt, skulle nån fukt komma förbi tätskiktet och om man har diffspärr en bit in så har fukten inte en chans i världen att komma ut nånstans.

/Kent
 
Menar du allvar? Skall jag ha tätskikt i taket under tak-ess?
Jag köper inte riktigt ditt resonemang. Det borde ju vara bättra att fukten stannar mot min Aquapanel än att den går ut i träet i de bärande konstruktionerna bakom? Enligt boverket skall man bygga på ett sätt som begränsar möjligheten för fukt att orsaka skador. Att låta fukt röra sig fritt bakom tätskiktet i en träkonstruktion låter inte helt klockrent.
 
Kungkokos: http://www.sp.se/sv/index/services/moist/general/Sidor/default.aspx
Där har du en anledning till mitt "påstående"!
Om plasten vore så viktig så skulle många hus möglat ihop då det blir hål vid ex eldragning osv. Och har du plasten bakom gipset blir det många hål då du skruvar fast den exempelvis.
Sedan kan du också kolla upp området kallvindar... Tror du kommer få lite ny info där mot vad du hört förr...
 
Det som stod på SP's hemsida talar ju för att huset skall vara plastat. Precis det som jag inte vill skall hända beskrivs ju även där som en risk:

Från länken:
'****************
Om det är invändigt övertryck kan varm, fuktig inneluft läcka ut i en kall konstruktion och detta kan leda till kondens. Det är av stor vikt att undvika sådan fuktkonvektion. För att fuktkonvektion skall ge skadlig kondens krävs invändigt övertryck, otät konstruktion
och ånghalt i inneluften som är högre än mättnadsånghalten vid de kalla ytor där luften passerar.
****************

De hus du nämner som skulle ha möglat ihop bygger på en helt annan konstruktion än i dagens moderna täta hus. Fukt skulle inte ventileras bort av "naturlig" ventilation i ett nyare hus.
Självklart skall ju perforeringar av ångspärren tejpas, även vid eldragning. Som tur är har vår elektriker dragit det mesta innanför ångspärren, men inte på alla ställen. När man sedan skruvar upp gips brukar man ju skruva i reglarna och eftersom plasten sitter bakom reglarna och glesen blir det inga småhål. Förutsatt att du använder rätt skruv.

Angående kallvindar så kan jag ju nämna att en av de största källorna till skador i dessa är just otäthet från boutrymmet därigenom varm fuktig luft kan läcka upp och kondensera. Här vore ju en ångspärr super. Detta enligt småhussskadenämnden. De tar just upp avsaknaden av ångspärr som en viktig riskfaktor. Tilläggsisoleradevindar som plötsligt blir kalla börjar mögla just eftersom det börjar bildas kondens på grund av otätheten.

http://www.smahusskadenamnden.se/Rapport_ssn.pdf
http://www.smahusskadenamnden.se/svagapunkter.html
 
kungkokos>Som jag skrev så är _tätskiktet_ viktigt i badrum.
Om tätskiktet är korrekt så stoppar den fukten.

/Kent
 
snickarboden skrev:
I badrum skall man definitivt undvika diffspärr, däremot så används tätskikt.
Se det praktiskt, skulle nån fukt komma förbi tätskiktet och om man har diffspärr en bit in så har fukten inte en chans i världen att komma ut nånstans.

/Kent
ja, självklart är första barriären ett bra tätskikt. Men man skall inte skippa ångspärren för då vandrar fukten vidare över i träkonstruktionen vilket är bra mycket dyrare att åtgärda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.