Ligger just i bråk med min kära make ang fönster.
Vi ska renovera ett sommarhus (kommer dock att användas året runt, men som fritidsboende).
Erkänner mig renoverings idiot, och använder tex linoljefärger och slamfärg istället för plastfärg bl a.
Huset är ca 48 kvm litet, och vi kommer att sätta in en hel del glaspartier, altandörrar och stora fönster.
Har hittat och vill köra på 2 glas träfönster med fasta spröjsar, vilket synkar med övriga huset.
Nu har dock mannen fastnat på U-värde, som det har stått mycket om i tidningarna sista tiden.
Plast fönster tycker han verkar suveränt.
Vad anser ni?? Jag kan fullt och helt förstå om man ska fixa fönster i sin året runt villa, att U-värdet är en stor faktor att ta hänsyn till. Men ett fritidshus? Vi kommer att värma med kamin, dock ha elvärme som backup.
Det känns lite som att svära i kyrkan, att sätta in sprillans skinande plastfönster iett gammalt trä hus från 1900.
Hur mycket skulle ni tänka på U-värde vad gäller fritidshus?

Hoppas på många inlägg!
 
Glaspartier och stora fönster, i vilket tidstypiskt småhus från1900 finns det? Efter renoveringen kommer det knappast att vara ett 1900 tals hus så då kan det väl även ha moderna fönster som inte kräver kittning och målning vart 5 år.
 
Sen är ju frågan om det är lönt att sätta in fönster med u-värde typ 0,9 när väggarna läcker värme som fan.
 
Även en dålig vägg som läcker värm som fan har nog bättre u-värde än 0,9. En bra vägg har värde under 0,2.
Men visst, jag kan hålla med, 0,9 fönster kan kännas lite överdrivet i ett fritidshus om man inte har det uppvärmt hela året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.