Hej.
Vi ska byta kök och har fått offert från Marbodal och Kvik. Priset skiljer faktiskt inte så mycket och jag undrar därför om Marbodal har bättre rykte eller "status"? Vi hoppas höja värdet på vår lägenhet och vill veta om det "smäller högre" med ett Marbodalkök än ett Kvikkök?
Tack!
 
Det där varierar väl. Personligen skulle jag värdera ett Kvik högre men skulle jag byta kök för att tjäna pengar skulle jag sätta in ett IKEA-kök...
 
T
Marbodal har bättre status än Kvik, helt klart.

Kvik kan man ranka som en aningens bättre än Ikea.

Har själv Kvik......
 
Marbodal klingar högre
Det är nog en suddig uppfattning men Kvik har väl fått mycket kritik senaste åren
Marbodal är ett gammalt tryggt märke som lunkar på i med och motvind
 
Tro det där med hurvida Kvik´s rykte är bra eller dåligt mest beror på vilken Kvik-återförsäljare man väljer
 
Personligen tycker jag inte det spelar så stor roll vilket kök det är. Bara man tycker att det är snyggt.
Har själv precis satt in ett kvik kök och jag är mycket nöjd.
 
Redigerat:
Tack för svaren hittills. Jag håller med om att man självklart ska välja det kök som man själv tycker är finast men i detta läge handlar det samtidigt om att höja värdet på bostaden inför en ev. framtida försäljning och då vill man ju ha ett kök som de flesta anser klinga högre. Om jag skulle bo kvar i mitt hus/lägenhet en längre tid så skulle jag välja det som jag själv tyckte bäst om.
 
Om det enbart handlar om att välja det varumärke som klingar bäst hade jag personligen valt Marbodal. Jag inbillar (?) mig att det till och med finns "vanliga" människor (dvs folk som inte har samma köksintresse som oss här på forumet) som inte ens har hört talat om Kvik... Marbodal är däremot mer välkänt eftersom de har varit med ett tag.
 
Kanske att Marbodal klingar lite bättre (För den äldre generationen) men jag tror inte du får ut 50-100 000 mer för att det sitter ett Marbodal istället för ett kvik. Nät jag bytte hus så var man ju nästan glad för att det satt ett gammalt kök, så man kunde göra precis som man ville. Har varit och tittat på en del hus med tex omgjorda badrum, som man inte har gillat. och då vill man ju inte betala extra för något man inte gillar.
 
kingfisher skrev:
...Nät jag bytte hus så var man ju nästan glad för att det satt ett gammalt kök, så man kunde göra precis som man ville. Har varit och tittat på en del hus med tex omgjorda badrum, som man inte har gillat. och då vill man ju inte betala extra för något man inte gillar.
Förnuftigt inlägg i debatten - instämmer till fullo.
 
bygga_bo skrev:
Förnuftigt inlägg i debatten - instämmer till fullo.
Stämmer inte tycke o smak säljare och eventuell köpare så blir det givetsvis ingen affär av
I närmaste grannskapet har de senaste 2 åren minst 10-12 hus bytt ägare och ingen har bytt ut köket
I och för sig nyare villor men inga stora renoveringar har skett
Byte av tapeter o målat är allt de gör
Ett snyggt kök är absolut säljande

Med renoveringsobjekt blir det omvänt
 
Det beror ju också på hur skicket på huset är i övrigt, är allt nyrenoverat och fräscht och det bara är köket som är dåligt så spelar det större roll. Än om det mesta är lite nedgånget. Men om man skall satsa på ett kök bara för att höja värdet på huset, så skulle jag satsat på ett vitt kök från ikea.
 
bygga_bo skrev:
Förnuftigt inlägg i debatten - instämmer till fullo.
Nja jag tror kanske inte att byggahus forumdeltagare är helt representativa för sveriges husköpare. Jag tror det finns många som uppskattar att det är renoverat och klart och är beredda att betala för det. Här på forumet så är ju ett kök som måste renoveras ett plus ;) Att "bara" behöva måla om väggar till den kulör man önskar är nog det många söker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.